Inlägg från: Madja82 |Visa alla inlägg
  • Madja82

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Hej hej! Hittade hit via Tessi91 s krypin (länk till denna tråd)

• Madja82

ojoj,, här postas det innan man e klar

Lite kort om mig:
    Ensamstående mamma med en son på 1½, från HBG skåne,, Fyller 25 till sommaren, haft crohns sen 00..

• Madja82

Hej igen alla!
    Tackar för välkomnandet i tråden.
    Flera har undrat hur jag mår,, dessvärre riktigt dåligt (därav också att jaginte varit online på ett tag)

Ett jä*la envist skov som hållt i sig sen februari,,, Trots cortison vill det inte ge med sig..
    Äter just nu Entocort, Imurel och Flagyl...
    Trots det blöder det i magen, Smärtor som inte är av denna värld. Sover dåligt,,och känner mig som en zombie..

Ska ringa o tjata igen imorgon till ssk på sjukan.. Sa till dom innan att jag pallar inte mer.. Får fixa med barnvak till min son för att orka..

Får se vad de hittar på nu,, Ska på UL nästa vecka (känns som en evighet) samt att ingen vill göra nåt mer eftersom man väntar på provsvar från kapsel-undersäkning från MAS.
    O enl MAS så har patienter från april ännu inte fått svar,, så det lär ju dröja...

Ett kanske mindre trevligt inlägg av mig bara skit (bokstavligt talat)
    Men det känns hopplöst..

Hoppas alla andra i denna tråden mår betydligt bättre än mig

• Madja82

Fru U: Jag går i helsingborg,, men ska efter påtryckning börja gå i malmö. Så får jag se vem min läkare blir. Var bara därnere och gjorde kapselundersökningen.

Men vad jag fått "höra" så ska dom vara "bättre" i malmö,, fler metoder /mediciner o dom forskar ju o grejar där.

• Madja82

ojoj, denna tråden är aktiv,, Vad kul!

fick förra veckan preliminärt svar från kapselundersökningen från malmö. Rött, irriterat och svullet. (aktivt skov) (och trots att jag vid undersökningen åt 6 prednisilon och den kuren började jag med 8)
    Förträngningar vet jag inte om det fanns men tror inte det.

Var igår (måndag och gjorde UL i buken. )

Fick börja på prednisilon (igen suck) hoppas att det hjälper fick börja på 10. Äter både flagyl och imurel med..

Måste få fråga, alla ni med crohns, Vilka mediciner äter ni? Vilka har ni effekt av? tog det lång tid innan just NI fick effekt av behandligen?

Är så trött på detta nu,,, 7½år har man haft detta nu och INGET verkar hjälpa...

• Madja82

MaddeK81: 2002 hade jag 4 ställen i tjocktarmen och 2 i tunntarmen. Blev "opererad" om man nu kan kalla det så, blev öppnad kollad o igensydd, eftersom bilderna som var 1½år gamla inte stämde.

Har nu detta året gjort diverse undersökningar, kapsel, tunntarmsröntgen, coloskopi, UL.. Ännu inget direkt svar, på var det sitter eller vad det e som gör ont.
    Det verkar dock som att det INTE är en förträngning, Å andra sidan vad e det då som gör ont? Enl hbg-lasarett har man ingen känsel i tarmarna och kan därför inte ha ont vid skov..
    (vilket jag tycker låter helt åt skogen,, är inte smärtor ett symtom på inflammation? Vem är smärtfri vid skov? Och OM man nu inte har någon känsel i tamen, HUR kan man då kämnna tex att det bubblar/rör sig i magen?)

• Madja82

Fru U. Hade fått remiss till CT-buk (samma sak kanske?) Men läkarna på röntgen/ul tyckte visst att man kunde se mer på ett UL så därför blev det att jag fick göra den i måndags

• Madja82

fru u; mm Ändå fick jag höra att det var en ok undersökning för den skulle INTE göra ont....

• Madja82

Fru u: nej inte gjort ct innan, ej heller UL.

Det jag tyckte gjorde ont var när dom var o tryckte där man hade ont,, I mitt fall ett ställe till höger o ett ställe till vänster på magen.. Det var så att man bara ville skrika när hon tryckte med maskinen fär att se.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7