Inlägg från: tröttmor |Visa alla inlägg
  • tröttmor

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

har just hittat denna sida, och här finns mycket kunskap och intressant att läsa. av såna som kan!
    jag har både colit (el sigmoidit?) och förmodligen IBS.

nu senast har jag haft såna smärtor och kramper i magen. och det jag trodde var IBS symtom, tror läkaren jag träffade, att det var coliten. men inte samma symtom som jag är 'van'.

jämfört med vad jag läser här, så är det nog ändå en mild variant jag har nu. men jag vill veta vad kramperna kan bero på. läk var även innte på att det kan vara nån förträngning på tarmen, funderade på colonrtg, men det slutade med att hon remitterade mig till mag o tarm läk, och det kan ju dröja länge då innan jag får komma dit.

nån medicin ville dom inte skriva ut mot kramper. men jag ska ta en kur med predclysma nu.

det värsta är att inte veta.

lustigt när jag läste här om ont i hälarna. det har jag aldrig hört eller känt förut. men så härom dan kände jag ont under hälarna, och förstår inte varför jag kände så.

kanske nåt samband, eller har jag gått i för dåliga sommarskor nu? bara lite ont när jag går.

ja....så har jag skrivit av mig lite

• tröttmor

grådis
    tack

just det här med kramper har jag bara haft dom senaste två veckorna, och jag kan inte säga säkert när dom kommer. tyckte ett tag att dom kom efter måltid, men det kan komma annars också. lite när som helst. sista två dagarna har det varit lite bättre.

i vanliga fall går jag hos mag-tarm läk på medicin. men då jag vet att dom helst vill att jag ska på vc, så sökte jag där nu. och symtomen var ju annorlunda denna gång.
    vc skickade mig på akuten (kir) som först ville göra colonrtg endera dan. men sen bestämde dom att medicin ska ta över eftersom jag går där annars.
    så jag lär väl få vänta.
    vill ju egentligen inte göra rtg, men kanske ändå, om det är enda sättet att få veta om jag har nån förträngning.

är det nån som fått hjälp av ex homeopat el liknade?

vad är IRA?

• tröttmor

oj vilka långa romaner ni skriver här

tack 68an
    ja jag har kramper. har blivit lite bättre. varför vet jag inte. fungerar väl kanske som skov och kan bli bättre utan medicin. för det har jag inte fått någon.

oftast när jag fått mina krampanfall så har jag varken fått fisa elelr tömma tarmen efteråt. har haft ovanligt lite gaser, och bara gått på toa 2-3 ggr/dag nu under tiden jag haft kramper.
    känns det igen?

ska kolla upp medicinerna du skrev om. inegn läk har ju velat skriva ut nåt åt mig.

och så det där IRA (?) vad är det?

• tröttmor

nån skrev om asacol och hudproblem.jag fick soleksem när jag åt tabletter, så då fick jag suppar istället. blev bättre, men jag tar ju inte så stora doser så länge som många andra.

men hallå....vad är IRA?

• tröttmor

tack
    vad är nackdelarna med den? svårt att hålla 'tätt' ??
    är colon kvar då, eller bortopererad?

• tröttmor

68an
    aåg att du skrev om predclysma *stackars mage*. hur menar du då.
    jag brukar få ta det när jag har skov (colit)och det hjälper bra.

förresten, nån fler än jag som tycker att just predclysma är ett helsike att 'få in'. man skulle behöva stå bakom sig själv och trycka med båda händerna

• tröttmor

hej alla kunniga
    Tänkte fråga vad ni tror. Jag behandlar tarmen nu men PredClysma för läk sa vid rektoscopi att tarmen var lite inflammerad. Fast jag hade inte dom vanliga symtomen, utan bara väldigt ont och krampsmärtor. Som jag inte haft förut.
    Det blev i alla fall bättre i tarmen (varför vet jag inte egentligen, men det hade börjat bli bättre redan innan jag började med clysma)

Nu har jag börjat få så där ont igen. Inte riktiga krampsmärtor, men nästan. Men ONT.
    Tycker inte att jag kan sätta det i samband med nån mat. Inga symtom 'nerifrån', men rapar, och är svullen över magen.

Vad tror ni? Jag har ju fått diagnos colit tidigare (dom benämner det lite olika), eller kan det vara IBS (som läk säger att jag förmodligen också har.

• tröttmor

ingen som ser mina inlägg
    hade lite funderingar som nån här kanske kunde svara på. eller i alla fall säga att man inte vet. nån?

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7