• Nio

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Hej, oj vad många det var med Chrohns/Ulcerös Colit. :O Tror annars att jag bara hört talas om ett par-tre personer någonsin i hela mitt liv som också haft någon av sjukdomarna.

Jag har själv Crohns i tunntarmen och blev diagnosticerad när jag var ungefär 10-11 år gammal. Har haft ett skov, för tolv år sedan, och hoppas på att slippa fler förstås. Då blev jag opererad och har numera en tunntarm som är ett par decimeter kortare än de flesta andras. ;)

Hur vanligt är det med skov i samband med graviditet/förlossning, finns det nån statistik på det?

Har inte läst igenom alla inläggen, hoppas ni ursäktar om detta redan är besvarat någonstans bland alla svaren. :)

• Nio

Fru U:
    Tackar. :) Ja, jag hoppas på att någon annan sitter inne med lite mer informationom hur vanligt det är att få skov under graviditet eller i samband med/direkt efter förlossning då. Vi kommer börja försöka skaffa barn i höst och tills dess vore det skönt att ha lite mer info om saken. Ska dock träffa min magläkare om en månad för att grilla honom om ämnet. :D

grådis:
    Tack, tack. :)

• Nio

Lällas:
    Hej hej. :)

68an:
    Det låter som vad min läkare sa sist när jag frågade lite av nyfikenhet (för några år sedan då barn inte var aktuellt än). Det verkar nästan som att kroppen inser att den måste vara så frisk som möjligt för att bebisen ska kunna växa och födas, så den håller sig frisk och skovfri under graviditeter ganska ofta. Ganska fantastiskt egentligen.

Hittade även en länk till ett annat forum för kroniska sjukdomar och gravida/föräldrar, för den som är intresserad:
    boards.babycenter.com/n/pfx/forum.aspx&redirCnt=1

• Nio

Förresten, är det någon av er som fått hjälp mot trötthet? Ska ju tydligen vara väldigt vanligt att man är betydligt tröttare när man har Chrohns/UC, baserat på ett flertal olika anledningar.

Anledingen att jag undrar är för att jag börjat inse att jag inte klarar av att leva ett normalt liv med åtta till fem-jobb, jag orkar helt enkelt inte. Har i många herrans år bannat mig själv, trott att jag bara är lat och gjort mitt bästa för att förbättra sömnen men med ganska små resultat. Har läst mig till att trötthet som sagt är vanligt, men är ganska förbannad då ingen läkare någonsin talat om detta för mig.

Ska träffa läkare snart och ska ta upp detta då, hoppas på att han kan erbjuda någon lindring i form av deltidssjukskrivning eller medicinering. Hyser inget jättestort hopp om att bli tagen på allvar dock, "alla" är väl trötta, utrbända, deprimerade, etc numera. :(

• Nio

Åh, och så glömde jag att fråga om det är många som upplevt problem med ledvärk? Jag har, så länge jag kan minnas, haft stela armbågar, och har med åren märkt att även axlar och till viss mån knän är lite stela. Dock är det egentligen bara armbågarna som verkligen besvärar mig. Det är samma sak med detta - ingen läkare har talat om för mig att man kan uppleva ledvärk när man har Crohns! :( Vet inte om de bara underlåtit att informera mig med tanke på att jag var så ung när jag blev sjuk, och att jag haft väldigt tur och mått bra nästan hela tiden.

• Nio

Fru U:

Tack för svaret, trots att det inte var så positivt. ;) Orkar du med vardagen eller finns det dagar då du bara inte KAN gå upp utan måste sova flera timmar extra?

• Nio

Fru U:

Tråkigt att höra att du förvägras att göra det du vill i livet. :( Jag känner igen det där med stressen, även fast det inte påverkar min Chrohns i tarmen (vad jag vet), så gör stress mig yr, febrig och trött, samtliga biverkningar som kan härledas till Crohns efter vad jag läst mig till.

• Nio

malvas mam skrev 2007-05-14 11:06:31 följande:

Nya funderingar...Jag försår att det är såå olika, men går det att svara på följande frågor.1. Hur ofta kommer ett "skov"?2. Är alla skov lika "svåra"?3. Hur länge håller ett skov i sig?Detta är frågor från Linneas mamma Anna (med nick Malvas mam, eftersom det oftast är funderingar kring Malva i vanliga fall...)
    1) Jag blev diagnosticerad när jag var tio ungefär, hade ett skov vid 15, och har sedan dess inte haft fler. Är idag nästan 28. Men det finns de som får flera skov om året, så det varierar väldigt.
    2) Jag tror inte det, vissa kan medicineras bort, vid vissa måste man ta till operation.
    3) Vet ej, men alla skov måste behandlas, sen är det väl beroende på hur svårt skovet är och vad för behandling man får som avgör hur länge det håller i sig.
  • Nio

jajjaB:

Men usch så obehagligt, stackars dig. :O Tur du fått hjälp med käken förstås, men ändå. Jag visste inte att det kunde gå så långt.

Willow82:

Nej, det visste inte jag heller, som sagt, att de inte kan berätta en så pass viktig grej! :(

Och nu när du säger det så har jag alltid haft en stel korsrygg också, tänkte inte på det när jag skrev om ledvärk förra gången... Reumatism och Chrohns låter verkligen inte som en rolig kombo, hoppas du slipper reumatismen åtminstonde då, vi får hålla tummarna för det. :)

• Nio

malvas mam:

Jag var också i den åldern när jag blev sjuk, minns inte vad min mamma och läkarna sa specifikt, men nog förstod jag att det var allvarligt och att det var viktigt att jag gick till sjukhuset och gjorde alla undersökningar. Tror det är viktigt att inte försöka göra det mindre än det är, förklara för henne att det är en sjukdom som hon kommer ha resten av livet och att det är jätteviktigt att hon gör som läkarna säger, så att de kan hjälpa henne att må bättre. Men förklara också att du är jättestolt över henne när hon klarat sina undersökningar etc. Självklart är det jobbigt, men ni klarar det här, tro mig. :) *peppar så gott det går*

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7