Inlägg från: KatastrofKatt |Visa alla inlägg
  • KatastrofKatt

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Hia skrev 2007-04-24 10:11:40 följande:
    Hej på er alla!!!Jag har inte varit så aktiv här pga kraftiga grav.besvär (illamående, foglsossning, yrsel & magont)  men nu är jag tillbaka.För er som inte vet det kan jag berätta att jag har svår form av IBS...
    jag som inte har någon koll på någonting.. och särskilt inte dessa sjukdomar och deras förkortningar..
    vad är IBS?
    stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt
    Hia skrev 2007-04-24 10:29:53 följande:
    IBS står för Irritabel Bowel Syndrome ( Irriterad tjocktarms syndrom)Det är med andra ord en störning i tarmens motorik. Ngt som inte kan avhjälpas med operation, och det är ingen inflammation i tarmen.
    ok. då vet jag. är liksom ny i området och har inte lärt mig särskilt mycket än.
    stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt

jag har gjort koloskopi, tror jag.
    någon som kan förklara skillnaderna på de olika skopierna, så att man förstår?

stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt

och rektoskopi är då...?

stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt

okej. tack fru u . då vet jag att jag har genomgått rektoskopi och koloskopi.

stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt
    Zafon skrev 2007-05-04 15:16:17 följande:
    Fortsättn på mitt värktablettsinlägg ovan: Även treo är av typen NSAID och ska inte användas av tarmsjuka. Zafon
    mycket bra att veta, faktiskt. tack!
    stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt

grådis:

katastrofkatt har det relativt bra. jag är förbaskat trött hela tiden. ögonen krånglar och lederna värker, magen är som magen brukar vara. men huden är någolunda ok. så det finns nåt att vara tacksam över.

jag känner dock igen mig lite i det du skriver om skitsjukdom och skitbiverkningar.
    men precis du gör, är det viktigt att hålla humöret uppe.

ta hand om dig
    och självklart alla ni andra också!

stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt
    grådis skrev 2007-05-04 19:23:46 följande:
    katastrofkatt, får du ögoninflammationer eller vad händer med dina ögon?
    de värker mest.. och så får jag en massa konstiga blodutgutelser/blodfläckar (eller vad man ska kalla dem)..
    stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt
    grådis skrev 2007-05-04 19:45:04 följande:
    Fru U, vad jobbigt att få ont av värme, så du är en av dem som inte blir ledsen om det är 13 grader hela sommarenOj, fem katter...jag är kattvakt åt två kissemissar, de är så keliga och är som plåster när de kommer in, men det är mysigt, de spinner och ligger o sover nära enIVF alltså, hur gammal är du? har ni provat länge innan? Lite nyfiken, förlåt, men vi skulle skaffa barn men det ligger lite på is för tillfället, jag har problem med äl och sen krånglar den lille crohns o tja jag vet inte...det hela gick i stå ett tag, man får änna ladda om men det tar ett tag att repa mod o kraft o energi. Men klockan tickar...tick tack..katastrofkatt, ok. ähmmm mina ögonvitor är ju inte direkt vit heller utan lite röda "blod"fläckar ibland..hmmm och förr fick jag ofta gula slemmiga infektioner...kanske också har crohnsögon?Känner igen ledvärken o tröttheten också...Vad ska du göra för kul i helgen då? Jag ska jobba natt...jättekul fast bara inatt.
    jag är diagnostiserad med UC, och jag har ingen aning om ifall "blodfläckarna" har med sjukdomen att göra, men underligt är det.. fast värken är jobbigare, såklart!

i helgen ska jag ta det lugnt. är ledig från jobb, så dagarna ägnas åt sonen (och fl såklart )

vad jobbar du med? 
    stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt
    Lällas skrev 2007-05-04 20:06:08 följande:
    Katastrofkatt: Vad jobbigt du har det med ögonen etc. Jag fick en salva för ögonen när jag hade problem med det och då blev ögonen bra inom några dagar. Får du någon medicin för detta?
    hade du liknande problem?
    det är ju liksom ingen exem eller så, utan mest bara värk.. och så de där fläckarna..
    stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt
    Lällas skrev 2007-05-04 20:11:43 följande:
    Katastrofkatt: Nej, jag hade inte heller några MEGA problem med ögonen, men samma som dom flesta här inne. Men sen jag fick salvan, så smörjer jag på då jag ser problemen komma så försvinner dom snabbt igen. Ska kolla vad salvan hette och återkomma. Kanske kan det hjälpa?
    det vore jag tacksam för
    stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt

min mage bli skrot med antibiotika. viss antibiotika åtminstone.. särskilt ery-max.
    men jag tror på att prova. går magen sönder, kan du ju avsluta och prova någonting annat..

lycka till!

campovejo skrev 2007-05-05 19:03:47 följande:
    Hej på er alla!Jag är en tjej som har UC sen fem år tillbaka, Har bara haft två riktiga skov men dom har varit nog så jobbiga.Idag så var jag till doktorn för jag har fått en infektion i munen och han ville behandla detta med antibiotika. Jag var lite tveksam för jag har hört att det inte är så bra att äta det om man har UC. Jag informerade givetvis doktorn om att jag hade det men han hävdade att det var som att välja mellan pest och kolera. Om jag valde att inte behandla så kunde infektionen bli jätte illa och om jag tog medicinen kunde tarmen bli skrot. Han tyckte givetvis att jag skulle behandla.Jag bara undrar nu om ni har någon erfarenhet av antibiotika och hur ni har reagerat om ni har tagit det. Står i valet och kvalet om jag ska ta medicinen eller inte!Kram A
    stryk mig medhårs
Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7