Inlägg från: mallansprallan |Visa alla inlägg
  • mallansprallan

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Lällas: Reservoaren är gjord av en bit av tunntarmen. Jag tror att de flesta som har bäckenreservoar slipper mediciner. Vi har ju ingen ändtarm som kan bli dålig. Men jag har väl otur antar jag.

Jag var dålig när jag hade stomi också. Jag opererades i två omgångar för att jag var sjuk. Först fick jag en colostomi men det funkade inte så då fick jag en ileostomi men jag blev inte bättre ändå så sista utvägen blev att göra en bäckenreservoar.

Du kan läsa här:
    http://www.ilco.nu/public/dokument.php?art=553&parent01=4

Du ska väl lägga ner stomin så småningom och då är det IRA eller bäckenreservoar man väljer på.
  • mallansprallan
    Evve81 skrev 2007-05-08 19:31:11 följande:
    Mallansprallan: Du får starta en friskola Jag är i exakt samma sits som dig men jag tänker läsa till förskollärare och jobba tills jag får ett lärar jobb Hoppas läget är underkontroll här!
    Ja det skulle ju vara rätt gött

Vi pratar faktiskt om att ev flytta till Göteborg. Såg att det fanns en del lärarjobb i de åldrarna jag har utbildat mig till (1-7). Men vi får se... vi har ju en bostadsrätt nu och det känns lite riskabelt att sälja den, flytta och inse efter ett par månader att man vill tillbaka till Jönköping igen.

David är eld och lågor här hemma och tycker att det är skönt att inte ha några planer för hösten utan att vi kan göra vad vi vill i princip. Jag får en klump i magen istället och är rädd att allt ska skita sig. Förr hoppade jag på allt jag tyckte var roligt och var aldrig orolig. Nu har jag blivit en sån mes

Ja vi får se vad som händer!

Kram på er!
  • mallansprallan
    Lällas: glömde svara på frågan om imurel. Det är ok att äta imurel under graviditet. Den påverkar inte chanserna att bli gravid heller.
  • mallansprallan
    Lällas: Vi har inte använt preventivmedel på 2 eller 3 år (tiden går fort och jag har inte riktig koll) och jag är fortfarande inte gravid. Vi har inte försökt aktivt under den här tiden kan väl tilläggas. Jag slutade med p-piller för jag mådde så dåligt av dem. Så först använde vi kondom typ ett par månader sen började vi med avbrutet och tillslut så struntade vi i det också. Men alla andra verkar bli gravida bara av att titta på en kille sååå jag har en stark känsla av att jag inte kan bli gravid.

Vi har kollat upp lite om adoption men vi måste vänta tills David fyller 25år nästa år. Så vi kommer få vänta länge på barn (om vi blir godkända vill säga). Men vi hinner ju göra massa innan det är dags. Får väl se på det så!
  • mallansprallan
    Mamma Brander: Det är precis samma sak som imurel... bara ett annat märke och billigare.

Jag använder också imurel och har varit besvärsfri i fyra år tack vare den. Jag känner inte av några biverkningar (vad jag vet) och alla mina prover ser bra ut. Så jag håller tummarna att den fungerar lika bra för dig!
  • mallansprallan

Shit pommes frites... vad det skrivs här. Jag hann inte vara inne igår och hade massa sidor att läsa igenom

Ska se om jag kommer ihåg att skriva allt jag tänkte på.

Malvas mamma (?): När jag blev sjuk (jag var 6-7år) så började det med att jag hade blodiga diarréer och fick gå oftare än vanligt. Jag hade dock inga magsmärtor som jag kan minnas, så det behöver man inte ha. Jag hoppas ni får hjälp och får reda på vad som är fel!

Jag vet inte hur lång tid det tog för mig att få diagnos men inte särskilt länge. Mamma höll på och kämpade mot VC som skulle ha massa avföringsprov hela tiden men det ledde inte till något. Tillslut blev det akuten istället och jag blev satt på cortison vilket hjälpte. Så fort jag slutade med cortisonen blev jag sämre igen. Tillslut beslöt sig sjukhuset i Jönköping för att skicka mig med ambulans till barnsjukhuset i Göteborg där jag blev akutopererad och fick stomi. Det var så hela karusellen började!

Jag har ätit flagyl i måååånga år och har ändå festat och druckit alkohol. Jag har iofs inte haft så höga doser så det har kanske inte varit så farligt förhoppningsvis

Hade en vän hemma igår. Jag hade lagat Tapas, sååå gott och gott vin till det! Det blev en lång natt men väldigt trevligt. Ska träffa några andra vänner ikväll men jag håller mig nog nykter då! Orkar inte hur mkt som helst

Nu ska jag hoppa in i duschen. Vi ska grilla så det kommer hit lite hungriga människor om en halvtimme!

Kram på er alla tarmisar!

• mallansprallan
    itmorsan skrev 2007-05-13 18:41:00 följande:
    Prommis:Vet du vad dina utslag beror på? Jag går på Imurel just nu sen ca 10 veckor och den senaste veckan har jag haft en enorm klåda överallt. Det kliar till och med i handflatorna och under fötterna. Jag har visserligen inga utslag, men huden är ganska torr och det hjälper inte att smörja in mig.Har även mått illa till och från i två veckor. Kan det vara Imurelen trots att jag inte kännt några biverkningar dem första åtta veckorna? Någon som vet eller har erfarenhet?
    Illamåendet känner jag igen men jag kan inte säga att det beror på imurelen. Jag äter tre olika mediciner och illamående står som biverkningar på alla
    Men jag lider inte av det som tur är för det kommer bara ibland i perioder och håller i typ 5-10min. Jag är nöjd och glad så länge tarmen mår bra
  • mallansprallan

Dalkulla: fy vad tråkigt det som har hänt! Krya på dig!!

Malvas mamma: Jag var något yngre än din dotter när jag blev sjuk. Jag tror absolut att mamma och pappa tyckte det var 100ggr värre än vad jag själv tyckte det var. Många undersökningar var visserligen väldigt jobbiga men jag har ändå inte särskilt mkt dåliga minnen från sjukhuset. Men det jag tycker är viktigt är att man får det berättat för sig vad som är fel. Man förstår väldigt mkt även att man inte är särskilt gammal.

Angående vätskan hon ska dricka. Är det laxerande för skopin eller är det kontrastvätska för röntgen?

Jag har aldrig behövt dricka något för att göra en skopi och jag har säkert gjort det 30-40ggr. Jag vet att vi har pratat om det innan. Jag gjorde skopi senast förr-förra veckan och behövde inte dricka något då heller. Förstår inte varför det görs olika.

Nio: Känner igen det där med trötthet. Jag har alltid trott att det har handlat om lathet att jag är så j***a trött ibland. Något jag känner hjälper är att få ordentliga rutiner. Jag har alltid haft svårt att komma upp på morgonen. När jag pluggade så var det rätt ofta jag struntade i morgonlektionen för att jag inte orkade ta mig upp. Nu när jag har börjat jobba (heltid) så måste jag upp tidigt varje morgon och det hjälper faktiskt. Nu kan jag vakna innan jag ska gå upp och på helgerna vaknar jag vid 8-9 (sov alltid till 12 innan typ).
    Jag sitter visserligen och gäspar emellanåt på jobbet
    Det var efter att jag hittade hit som jag förstod att det hängde ihop med min sjukdom.

Nu ska jag strax iväg till jobbet. Hade sovmorgon idag men det sket sig eftersom vi hade en elektriker som kom hit vid halv åtta. Så det var bara att pallra sig upp ändå.

Kram på er!

• mallansprallan
    Molle72 skrev 2007-05-15 08:55:24 följande:
    mallansprallan: Var det verkligen coloskopi du gjorde och inte rektoskopi? Hur har du annars tömt tarmen, den måste ju vara helt tom och ren? Det låter ju jättekonstigt. Rebecca klarar ju inte av att dricka vätskan så hon får massa stora lavemang, de har även provat att sätta sond och det fungerar inte heller.Tror att Rebecca kanske har åkt på magsjukan nu, har stans diarre och mår illa som sjutton. Detta är det jobbigaste tycker jag är det tarmen eller inte.Kram på er alla nu!
    Jag har gjort coloskopi också. Nu kanske det visserligen var rektoskopi jag gjorde (stod sigma på narkoslappen?).

Hoppas Rebecca blir bättre!
  • mallansprallan

68an: Nä jag vet att jag har gjort coloskopi också. Men jag kom att tänka på sen att det kanske hara varit när jag har legat inne och varit sjuk. Då har jag ju alltid fått fasta och haft dropp. Då behöver man nog inte laxerande med tanke på att man inte har något som går genom tarmen.

Sitter här och frossar i mig Marianne-kulor... det är sååå gott!

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7