Inlägg från: Calylite |Visa alla inlägg
  • Calylite

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Brukar de ta bort blindtarmen med då de tar bort första 1/3 biten av tjocktarmen och en bit av tunntarmen?
    Jag är kass på anatomi som ni hör
    Somnade med grymt ont i sidan så började fundera om de var den eller om de är där dom sytt ihop allt som flammat upp, sitter ju på ungefär samma ställe

• Calylite

Aha, de är ju bra så slipper ja oroa mig att det är den

Haha råttpick, de var ju passande

mallansprallan skrev 2007-05-27 11:59:16 följande:
    Blindtarmen sitter ungefär där tunntarmen och tjocktarmen går ihop. Så är det där du har tagit bort tjocktarmen så följer blindtarmen med på köpet.Min väninna som läser till läkare berättade att de kallar den inflammerade blindtarmen för råttpick för att när de opererar bort den så poppar den rakt upp ur operationshålet när de snittar
  • Calylite

Lällas
    haha men de har ja ju sagt till dig två gånger nu
    Ja jag är opererad och nej jag har inte stomi, totalvägrade att ha de

• Calylite

Lällas
    haha ingen fara, ja har taskigt minne med

grådis
    Det var 2 år sen nu.
    Ja jag tror de har med de onyttiga att göra igår, vart enheldel fet mat och de dök upp strax efteråt, så tänkte hålla mig typ frukt och grönt och light och se om de funkar tills man får tag i läkaren.

Men koloskopi (stavning?) kan man väll inte göra när man är grav?
    tänkte på de andra gångerna de gjort de så ahr de liksom tryckt på magen så inte luften går ur en igen och de går ju inte riktigt nu
    Medicinera är ju inte så bra de heller.

• Calylite

grådis
    Okej, var rädd de skulle skada fostret i utveckling eller så men lite undervikt brukar de ju kunna fixa bra ändå på sjukhusen
    Ja frukt och fibrer är de enda ja klarar under skov, allt annat blir magen helt knas av, kokt funkar de med ju såklart.
    Jag är i v.33 nu

• Calylite

grådis
    aha, men då ska ja inte skälla på läkaren då när han vill jag ska öka dosen har grisvägrat hittills ich han har inte sagt en bra förklaring till varför :-P
    tackar för infon

• Calylite

Kikar in, läser men sällan ja skriver numera. Tråkigt för er med skov nu i värmen, smärtan gör ju värmen så mycket värre

Mitt verkar lugna ner sig iallafall, går upp och ner hela tiden, den kan väll inte bestämma sig

• Calylite

kom å tänka på en sak, all jäkla träningsvärk kanske har med crohns att göra?
    Skyller jämt på vikten men de kan ju likväl ha med Crohnsen att göra ju. Kanske ska ta upp de med läkaren ifall att. Känns ju lite konstigt att ha träningsvärk när man inte gjort nått utöver de vanliga.

• Calylite

llas.se
    Hej du
    Ne de sitter ju inte i musklerna som de brukar så de fick mig bli lite mer fundersam, går som från hälarna och upp där bak eller vad man ska säga
    Stackars läkare som ska förstå mina beskrivningar
    Ska ringa och boka tid för honom imorgon tänkte ja. De har ju så korkade tider

Super med bra länk i tid så inte man flummar bort sig

• Calylite

de har ja med, var bra innan ja fick de men sen när crohnsen kom så "blommade" allt upp igen som rena tonåren.
    Ja prövade att ha på Aloe Vera jelly morgon och kväll efter ja tvättat med sånt acnemedel och de hjälpte att ta bort de värsta

MaddeK81 skrev 2007-06-14 12:39:32 följande:
    Nio: Jag har haft vidriga problem med acne eller vad bölderna ska kallas! Läkarna har hela tiden sagt att det beror på cortisonet men jag undrar om det inte har med sjukdommen att göra. Det bästa min hud har hållit sig var efter att jag legat inlagd med cortisondropp och tarmen blev superbra. Tarmen blev alltså bra men jag hade ju skyhöga doser cortison i kroppen och huden blev bra. Jag tror Crohns är orsaken...
  • Calylite

Lone Star State
    usch vad jobbigt, och vilken idiot till läkare som knappast gjorde saken bättre. Sånt man verkligen inte vill höra då ju, man vet ju de men behöver ju peppning.
    Under bar man du har iallafall som fanns där för dig och tog dig dit så långt

• Calylite

Här sa min BM att de är 50/50...
    Antingen mår man bättre eller i värsta fall sämre med grav och sjukdommar då de tär rätt mycket på kroppen och hormoner kommer som de gör.
    Jag mådde ju bara sämre tex men de är värt de

Hope1979 skrev 2007-06-23 19:49:54 följande:
    Hejsan! Hoppas att ni haft en bra midsommar allihop trots regn och sjukdomar. Hos mig var midsommaren väldans blöt, pga regn såklart, men lyckad ändå =)Lällas: Ja, snart får vi sätta igång, om ca 1,5 månad iaf =) Den där längtan efter barn är så obeskrivlig =) Min tarmsköterska säger att många mår bättre under graviditeten eftersom kroppen producerar eget kortison då. Jag hoppas hon har rätt. Hoppas verkligen du får din operation snart och att allt går bra så att ni också får sätta igång =)
  • Calylite

Nio
    Skönt att må bra för en stund iallafall ju
    Sånt ger ju en mer energi igen, nytt batteri liksom

• Calylite

.

Hur sjutton ska man känna skillnad på tarmen och nerver?
    Inatt låg ja vaken flera timmar och hade tokont i sidan, men kunde inte sätta fingret på om de va tarmen eller ungen som tryckte på nerv, de satt ju rätt långt in med och försvann när ja tog alvedon.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7