Inlägg från: Tessi81 |Visa alla inlägg
  • Tessi81

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Katastrofkatt: Du behöver inte känna dig skrämd! Jag mår bra som fan...kan man skriva så?! I alla fall så mår jag så bra så att jag kan inte ens komma ihåg att jag mått bättre ens innan jag fick uc. Jag gör precis allt jag vill, äter vad jag vill och går på toa max 1 gång/dag. Det är många som tyvärr mår dåligt, men vad jag ville få sagt är att man kan även må underbart, som mig och förhoppningsvis snart fler oxå.

Rebecca: Välkommen hit!!! Hoppas du ska trivas, jag var 17 när jag fick min diagnos och jag kommer ihåg hur många funderingar o frågor man hade. Önskar jag kunde ha en sån här tråd till hands då. Bara fråga om du undrar nåt.

Kram o gonatt!!!

• Tessi81

Hej på er!

Har läst ifatt länge nu, så nu är jag jättetrött. Ska hoppa i säng, ska ju jobba imorron.

Får skriva till er en annan gång, men jag vill passa på att hälsa alla nya jätte välkomna.

Många kramar/Therese

• Tessi81

Aaaahh va man missar när man inte är inne så ofta. Gud va kul för er Dalkulla. Hoppas allt gick bra o att du ska få må bättre nu. För du var väl bättre innan du blev gravid, eller?

Måste göra mig iordning nu, ska iväg o fika med en vän innan jag börjar kl 15.

Kram på er alla!

• Tessi81

Hej igen. Sitter med hundra andra grejer på datorn så jag slinker in o säger hej bara. Jag mår bra, som alltid.

Det är INGEN fara att äta imurel/azatioprin under graviditeten. Och det är som Mallasprallan skrev från början för personer med transplanterade organ, men visar sig även fungera på autoimmuna sjukdommar som bla uc.

Grådis: Härligt att du håller gröten i liv. Det gör jag med, men blåbärssylt på, mmm det får jag prova, lät gott.

Ha det gott alla, kramar i massor!!!

• Tessi81

Malvas mam: Välkommen hit för det första! Tråkigt att din dotter är dålig. Kan hålla med dig om att information är jättebra, men helst när man vet vad det är. Att läsa olika symptom kan göra en tokig och man tror ju alltid det värsta.

Hur som helst så hoppas jag att det inte är uc eller crohns hon drabbats av. Men precis som du skriver så har hon ju många likheter med det. Tänk på som nån skrev att det kan variera så himla mycket hur det yttrar sig, vissa har jätteont, andra inte, många blöder, får krampanfall, feber etc, medans andra "bara" har diaréer.

Det är jättebra att ni kommit i kontakt med sjukvården så pass snabbt som ni har. Och stå på er. När jag sökte hade jag haft diaréer med både slem och blod jättelänge. Hade magrat ganska ordentligt, såg grådassig ut och hade ett hb på 39. Ena diagnosen jag fick var åderbråck (?!) och nästa gång anorexi. Det senaste trots avföringsprover. Nu var detta snart 9 år sen, men så jävla ovanligt var det inte ens då. Man kunde inte fastställa diagnos på mig förrän jag gjort en koloskopi. Så be om att få göra det, trots att det är en fruktansvärd upplevelse.

Vill också passa på att ni tänker på att hon dricker mycket och gärna äter järnrik kost. Hon förlorar ju mycket av det i och med blodiga diaréer.

Hoppas på det bästa för er, lycka till!
    Kram/Therese

• Tessi81

Hej Marzipanen!
    Du hittade hit, Välkommen.

Jag var 17 år när jag fick min diagnos. Det var efter många om o men. Provade olika medicininställningar i 7 år, inget fungerade särskilt bra och jag hade 1-2 långa skov/år. Men nu äntligen efter så lång tid mår jag underbart, äter endast azatioprin och entocort. Mår som vilken annan frisk människa som helst. Går på toaletten 1 gr/dag och äter precis vad jag vill. Tänker inte ens på att jag är "sjuk".

Skriver samma till dig som till Malvas mam; Stå på er o kräv utredningar. När jag fick hjälp hade jag så pass förstorat hjärta att det kunde kollapsat vilken dag som helst. (pga det låga blodvärdet)

Önskar er lycka till och hoppas att ni ska få bukt med problemen snart.
    Kram/Therese

• Tessi81

Dalkulla: Din stackare, du har haft så det räcker o blir över. Tycker verkligen synd om dig. Håller tummarna på att allt ska gå bra nu o att du tillfrisknar o läker snabbt.

Kram på dig!

• Tessi81

Lällas: HEJ HEJ! Du e så gullig o skriver alltid till mig fast att jag i princip bara skriver att jag mår bra. Blir lika glad var gång. Så synd att man inte bodde närmre varandra, då kunde vi ju alla kollat på melodifestivalen tillsammans. Tror du Sverige vinner? Skönt att höra att du mår så bra, du har ju verkligen varit nere o vänt. Man ser verkligen på dina bilder att du njuter av livet. Du smittar av dig positiv energi!!!

Många kramar till dig!

• Tessi81

Grådis: Hallå ja!!!
    Du ska jag berätta en hemlis?!

Jag söp som aldrig för när jag åt mina Flagyl. Usch va hemskt det lät, men jag var ju typ 18 år då och vägrade leva annorlunda än va mina vänner gjorde. Jag provade och det gick hur bra som helst. Till och med min läkare jag hade då sa att han hade druckit alkohol samtidigt som Flagyl utan att något hände. (jag berättade först, inte han så klart, vilken läkare annars va?!)

Hur e det med dig annars?

Krameli kram!

• Tessi81

Marzipanen: Det är helt sjukt att det har gått så lång tid utan riktig hjälp. Borde dom inte tänka efter lite, det är dock ett litet barn det handlar om... Nä, nu e jag fan riktigt förbannad. Tycker ni ska ligga på dom som iglar, det är ju inte normalt att må som hon gör, alltså måste där finnas en anledning och det är faktiskt deras skyldighet att hitta den. Tänker på er!

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7