Inlägg från: MaddeK81 |Visa alla inlägg
  • MaddeK81

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Jag heller inte i mig Resorb utan häller...

På tal om det, är det bara jag som dricker Resorb regelbundet? Tänkte på felra stycken som skrivit att ni har ont i huvudet o.s.v. Jag får ont i huvudet direkt om jag slarvar med att dricka Resorb. Är rekomenderad att dricka ca 6 doser/dag när det är så här varmt...

• MaddeK81

jajjaB: Jag kan inte minnas att jag fick några biverkningar av Acetarsol, funkade perfekt när jag använde dom, hade också suppar. Just nu mår jag väldigt bra känns det som, tackar som frågar! :) Har vart sååå dålig så länge känns det som så nu när jag bara mår bättre och bättre har jag fått en riktig glädjekick! Man blir ju lätt lite deppig emellanåt annars.

Måste säga att även om jag helst av allt skulle vilja kunna leva utan stomi så har jag insett att jag förmodligen inte kan det, få ett bra liv utan stomi. Självklart är det positivt för alla er som har chans till att slippa stomi men jag känner mig nu helnöjd med min! Eller ja, HELNÖJD är man väl aldrig med nåt men ni fattar vad jag menar. :) Jag börjar få mer och mer innehåll i mitt liv igen och det är guld värt.

Håller alla tummar jag har för alla er som inte mår bra just nu att ni ska hitta lösningar och få hjälp som passar er så ni också får må bra igen!

• MaddeK81

Lällas och jajjaB: Jag är en MAGSOVARE! Förstå vad jobbigt det va i början med stomin att inte kunna sova på mage, det va asjobbigt att komma til ro och somna när jag inte fick ligga på mage! Nu har jag vant mig vid att sova på andra sätt men jag saknar det fortfarande!

• MaddeK81

jajjaB och Nio: Jag tycker det låter som att kroppen och psyket är övertrött. Jag kände precis som ni ibland efter att jag hade opererats första gången. Lång historia och mycket att förklara egentligen men i alla fall så hade jag en helvetisk tid på sjukhuset och blev psykiskt stressad. Det gick inte över på lång tid efter att jag kom hem så jag fick ingen vila, varken psykiskt eller fysiskt. Jag kände precis så som ni beskrivit plus att jag fick flimmer för ögonen och synbortfall. Läkaren förklarade det som att jag var totalt övertrött och fick migränliknande symptom, fast oftast utan huvudvärken, jag fick bara synbortfallet som kan komma av migrän...

Lällas: Håller tummarna att bandagen ska fungera bättre nu och för att tarmen din ska bli i bättre skick!!!

• MaddeK81

jajjaB (och alla andra): Angående psykiskt trötthet, när man är såååå trött men ändå på nåt vis uppe i varv så man inte kan komma till ro, så rekomenderar jag Attarax! Det är en lugnande och rogivande medicin som INTE är beroendeframkallande eller så. Den är från början framtagen för att ha en lugnande effekt på huden när man har stark klåda men har visat sig ha en rogivande effekt också. Jag tar den ibalnd när jag ska sova för jag behöver egentligen ingen sömntablett men jag behöver få komma till ro tillräckligt för att koppla bort tankarna och bara slappna av.

Har du lågt B12 så kan det defenitivt påverka dig så du känner dig trött!!! Jag får B12 injektioner och när det börjar bli dags för ny spruta så känner jag av det i förväg för jag blir trött och orkeslös och känner mig låg direkt. "Deppigheten" kommer nästan omgående när jag börjar känna mig sådär trött och då vet jag att det är dags för ny B12-injektion...

• MaddeK81
    jajjaB skrev 2007-06-15 11:42:15 följande:
    Nio, jamenvisst, se där! då är det säkert så, oftast vet man innerst inne vad som är felet, bara att det inte når fram till hjärnan men vem känner vår kropp bäst om inte oss själva?jag har oxå konstant rödflammig hud, men det blossar upp mer av värme, ansträngning och starkt kryddad mat och alkohol.min hy tål knappt solen längre, jag blir mer röd än brun. när jag var yngre så blev jag jättebrun! samt att jag inte tål solen på andra sätt: får huvudvärk, blir suddig i synen och dåsig. trivs bäst i skuggan därför är jag glad att det inte är stekhett just nu!
    Den påverkan du känner av solen låter som att du behöver få dig mer vätska, det är ju extra viktigt när det är varmt... Du kanske har sett det jag skrivit om Resorb? Det är enda sättet för mig att få i mig tillräckligt med vätska, vanligt vatten skulle jag aldrig "hinna" få i mig tillräckligt av. Skulle få dricka vatten ständigt!
  • MaddeK81

Nio: Nej, nej absolut inte! Jag har jobbat som mentalskötare och om det va så livat så behövdes det starka grejer, Atarax är väldigt milt!

jajjaB: Ok, bra att du får i dig mycket vatten! Angående B12 så antar jag att det är sjukdomen som gör att jag har brist på det...? Jag hade inte kraftig brist utan låg i gråzonen jag med, vet inga värden men jag vet att det inte va kraftig brist i alla fall...

• MaddeK81

På Fass står det att det används vid ångest och oro så visst kanske det kan hjälpa vid panikångest och så med men jag använder det i alla fall för at bara komma till ro och få vila när psyket är uppe i varv. Det kan väl jämföras med oro kanske...

• MaddeK81

jajjaB:

Hehe, injektioner får jag för att jag tycker det är smidigt att få e injetion varannan månad istället för att poppa piller varje dag. Har en kompis som är sjuksköterska så det är enkelt att få en injetion från henne. Annars BEHÖVER jag egentligen bara ta tabletter. Annars mår jag rätt bra nu tycker jag, bättre än på länge i alla fall! Jag har varit sjukskriven sen min första operation 2004. Har påbörjat arbetsträning och annat några gånger men alltid fått avbryta för att jag har blivit försämrad i sjukdomen direkt. Jag fick ju reda på min rätta diagnos för bara en tid sedan och har inte fått rätt medicinering o.s.v. förrän nu. Ska på möte med FK och Arbetsförmedlingen den 19:e angående arbetsträning och jag har hittat en arbetsplats som tar emot mig och som jag tror kommer va perfekt för mig att va på så förmodligen kommer jag igång med abetsträning rätt så snart och jag lääängtar!!! Stora delar av den tid jag har varit sjukskriven har jag ju varit så sjuk så det inte har vart att fundera på att jobba ens men nu längtar jag efter att komma ut i verkligheten igen! Angående min utbildning så är inte den komplett. Jag gick Omvårdnadsprogrammet med inriktning psykiatri på gymnasiet men va så otroligt trött och halvdeppig under de åren så jag orkade inte fullfölja allting, har en hel del IG:n i betyget. Antagligen låg sjukdomen och lurade och väntade på att bryta ut under de åren. Hann dock jobba som mentalskötare en hel del innan jag blev sjuk så jag hann arbeta mig upp till att ha en skaplig sjukpenning nu...

Lååångt svar...

Nio: Vet inte det där om naglarna, tänker som du att det borde ha med vitaminbrist att göra men så är det ju inte i ditt fall... Don't know!

• MaddeK81
    Jag ska gå och göra mig i ordning så jag hinner ner på stan, ska leta utklädning inför möhippa imorn! Tjejen som skulle ha fixat det ska inte va med och jag HOPPAS jag hittar nåt bra!!!
Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7