Fru U: Jag fick en abcess i slutet av förra sommaren, men till skillnad från dig så fick jag kanonhjälp till sist. Har skrivit om händelsen innan, men tror inte du hittat hit då, så jag skriver den igen.
Det började med att jag hade så jäkla ont i rumpan och tänkte va har jag nu gjort. Hade varit o powerwalkat kvällen innan o tänkte, inte kan jag väl ha spänt rumpan så att jag skulle få sån träningsvärk mitt i X-et. Hmm, ringde min mamma o undradem, hon tyckte jag kunde ge det en dag o se om det försvann. (undra vad hon trodde jag o sambon gjort?!) Hur som helst ringde jag sjukvårdsupplysningen dagen efter o hon tyckte jag skulle åka o kolla det. SUCK! Trodde jag visat upp rumpan så det räckte. Jag orkade inte åka till Malmö akutmott, eftersom där brukar sitta såå mkt folk o vänta. Så jag åkte till Lund istället. När jag kommer in kan jag inte ens sitta ordentligt. Jag kommer in o läkaren menade att hon måste upp o känna med fingret. Mmm, gissa om jag skrek o grät. Nä jag måste kalla på en annan läkare. Då kommer det in en storvuxen man med inte så små fingrar precis. Han ska spruta upp nån bedövningsmedel och undersöka efter det. Bedövningsmedel my ass. Det hjälpte inte och han menar på att vi får skicka remiss till din tarmläkare, för man måste upp med instrument o kolla. Ja ja, va ska man säga. Blir det värre så sök akut igen. Efter någon dag o speciellt den sista natten önskade jag att jag inte levde längre, ringde mamma på morgonen o bara grät, jag kunde varken sitta, stå eller ligga. Vi åkte då till Malmö akuten. Väl där anmälde jag mig och det tog nog inte mer än 1 timme totalt tills jag låg på operationsbordet. Innan dess hade de hunnit ge mig morfin, förstått att det inte är lönt att köra upp varken fingrar eller instrument förrän jag var sövd, kommit till min avdelning och blivit förberedd för operation. Hur fan rent ut sagt kan man göra så olika på sjukhus??? Det visade sig vara en varböld på ca 6x10cm. Min kirurg undrade hur jag kunnat gå med den så länge, vet inte, har väl hög smärtgräns antar jag. Fick ett visitkort av honom på efterkontrollen o då sa han att får du någonsin så här igen så ring direkt, du går MAX 1 dag med sånt smärta, förstår du. Skönt med folk som förstår. Nästa gång om det blir söker jag till Malmö direkt.
Ursäkta romanen...