V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
Asacol finns också
Dalkulla, välkommen hem o grattis :)
Asacol finns också
Dalkulla, välkommen hem o grattis :)
Willow, jag vet precis vad du menar med att det känns märkligt att må bra. Själv blev jag ju sjuk när jag var 10 år gammal så jag minns inte hur det är att vara frisk så de få gånger då jag mår riktigt bra (och inte ens behöver smärtstillande) så blir jag helt ställd.
Brukar bli ordinerad antibiotika så fort jag får en inflammation/infektion i min abcesshåla men jag har ju stomi så jag märker ju inte av om jag blir lite kass i magen
Välkommen hit. Det är en omtumlande tid när man först får diagnosen.
Menar du remicade? Det får man absolut inte bli gravid med! Sen tror jag man har provat med metrothrexate (stavning?) och jag vet att man kan prova med imurel. Båda dessa mediciner är sänker immunförsvaret (tror de från början användes för att bekämpa cancer) så man kan inte vara gravid och ta dem
Naturligtvis är det bästa om man kan vara utan mediciner under en graviditet men som min läkare har sagt till mig att blir man (akut) sjuk så är själva sjukdomen värre än kortisonet
Njae, jag tycker som sagt inte det är så hemskt, vet inget annat och mår idag rätt bra (bara jag kommer ihåg mina smärtstillande tabletter)
Prommis, ja det tycker jag du ska göra. Kanske vill läkaren ändra dos eller medicin, inte kul att tappa hår ju
Hej Nio, välkommen hit. Tyvärr känner jag inte till någon statistik om skovfrekvens och graviditet men kanske någon av de andra tjejerna vet
Jag fick min stomi då jag haft ett mer eller mindre konstant skov från åldern 13 till 17 (opererades den sommaren jag fyllde 18). Provade alla mediciner som fanns på den tiden, så fort det kom nåt nytt (även på licens) så fick jag testa det men effekten, om medicinen överhuvudtaget gjorde nån nytta, varade bara in 2-3månader som bäst och till sist så var större delen av tjocktarmen så inflammerad att de inte ens vågade gå in och titta på den med koloskopi av rädsla för att råka perforera tarmen
jajjaB, din ledvärk är det en biverkning på UC:n eller nån reumatism?
Dräktig trodde jag bara djur va . Kivar lite med dig, men det tål du
Det är skrämmande hur olika information vi får. Jag har bara fått reda på att det kan vara svårare när man har stomi eftersom det har varit få kvinnor med stomi som fött barn, men fått förklaringen att det förmodligen berodde på att de rekommenderades att inte föda barn
En jättegod rätt är: squash i långa skivor, sen en blandning av lök, köttfärs,hackade tomater, lite vätska, mer squash, mer köttfärsblandning och häll sen över grädde och parmesan eller mozzarella. Ca 20 minuter i 200grader :D
Hittade detta receptet i en GI-bok under alternativ till pasta (detta är en variant på lasange)