• Fru U

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Vet iofs inte vad som kan hända med slutmuskeln, min är ju slapp ändå eftersom jag inte använder den till nåt särskilt (har bara 10cm ändtarm + några cm fistel och ovanför det en kronisk abcesshåla tack vare idioter till läkare)

Om du inte har alltför mycket besvär så hade jag inte låtit dem inte pilla, varje gång man är och rotar där så ökar risken för ärrbildning. Jag är lika skepiskt som du till att låta dem pilla/rota/operera mig

Hur länge har du varit sjuk grådis? Mer än 20 år i alla fall om jag förstod dig rätt? Inte kul att leva tonåren med uc/crohn men det gick..

Min läkare kom för ett tag sen med, vad han tyckte var en enormt brilljant ide. UMAS har sysslat i ett halvår (6 månader!!) med en ny metod som säkerligen skulle lösa alla mina problem. Jo, jag vill ju så gärna vara försöksapa, tssss. Metoden består av att man under narkos pregar in en typ svamp i abcesshålan och sen skapar vakum på detta för att få hålan att kollapsa ihop. Denna svamp måste bytas under narkos var tredje dag, beräknad behandlingstid 1-2 veckor. Det negativa var att slidan skulle kunna dras bakåt och att flytningar och sådant då inte skulle komma ut lika lätt, och sen kunde sex också göra lite ont pga slidans då nya position.

Behöver jag säga att jag tackade NEJ

Live and let live
  • Fru U

Synd att din sambo inte kan hjälpa dig, jajja. Min gubbe är så härdad vid det här laget att när jag skulle skölja ändtarm+abcess ovanför med kateter så gjorde han det (ibörjan fick jag av någon anledning inte göra det själv och vc klarade knappt av det, mesigare människor får man leta efter)

Ibland så ropar jag på honom när jag sitter på dass "du, ser det här ut som blod?" och han tittar och kommenterar. Ja, stackars våra män, vad det får stå ut med

Nu skall jag ringa min kontaktsjuksköterska för det har kommit blod och var från abcessen (inte mycket men det kvittar ju)

Live and let live
  • Fru U

Lovar att förklara i eftermiddag. Sitter i telefonkö nu sen ska jag upp i stan o shoppa

Live and let live
  • Fru U

Hematom - ett blåmärke, blodutgjutning under huden

Älskar att leta upp info på nätet

Ha're gott så syns vi i eftermiddag

Live and let live
  • Fru U

Hej, allihop. Mina ärenden tog längre tid än jag trodde och nu är jag helt slut i kroppen, kommer nog att gå och vila en stund, får göra resten i morgon

Lovade att berätta om min abcess....

När jag ursprungligen opererades för snart 14 år sen så behölls ca 30 cm tjocktarm som fästes vid bukväggen (mot magen - precis ovanför 'tussen'). Detta för att vi alla trodde jag hade uc och att vi skulle göra en bäckenreservoar sen. Men nu blev jag ju sjuk igen (med crohn som diagnos) och ingen reservoar gjordes och åren gick..

År 2000 så fick jag ett bråck där tarmen satt fast i magen och det var varkens snyggt eller bekvämt så det bestämdes att den sista biten tjocktarm skulle opereras bort. När jag vaknade upp efter opereration så har jag smärtor som inte ens går att beskriva, jag ville dö. Jag låg mer eller mindre medvetslös i två dagar (fast på vanlig sal) innan de hittade någon smärtlindring som hjälpte. Av dessa två dagar minns jag knappt något, min man och en god vän turades om att vara hos mig mer eller mindre dygnet runt för sjuksköterskorna och läkarna gjorde inget (tror iofs inte att de fick komma nära mig för ingen får pilla på mig när jag har så ont)

Nåja, de hittar till sist nåt och jag mår bättre i några dagar, sen börjar jag få ont igen men blir inte trodd. De behandlar mig som om jag vore en knarkare och vill skriva ut mig och de får som de vill. Ont kan jag ha hemma, hellre det än att ligga på sjukhus och ha ont utan att de gör nåt. Det har då gått en vecka sen operationen och det är fredag när jag åker hem

På lördag kommer det lite blod från ändtarmen, sjukvårdsupplysningen säger att det är helt normalt efter en sådan operation. På söndagen kommer det mer och mer blod och jag får mer och mer ont. På måndagsmorgonen (för inte f*n tänkte jag åka in på natten) så lyckas jag på något vis ta mig till bilen och min man kör till akuten. Vet att jag tar mig in på akutmottagningen och hittar en brits och sen lägger jag mig på den och vägrar röra mig. Mannen hämtar en sköterska som tittar på mig och mer eller mindre rusar efter läkaren och inom en kvart har jag fått nån spruta som ger mig lindring.

Blir ivägskickad på CT och när man gör den så ska blåsan vara full men det gjorde så ont på mig att jag bara grät och vägrade röra mig så de fick låta mig gå på toa. CT:n visar en abcess som fistulerat ner till ändtarmen och jag blir inlagd

Det tar ända till onsdag förmiddag innan jag blir opererad igen men så fort varet är borta så mår jag bra igen. Min feber som var 40-nånting går ner till 37 omedelbart

Efteråt säger läkaren "det var den största abcess jag någonsin sett, du har haft ont, mycket ont. " mitt svar:"det var ju det jag sa" (sen gick jag - ha!)

I vilket fall som helst så står det inte någonstans i min journal om allt detta (och det hände mer, detta är den korta versionen) och idag heter det att infektioner är vanliga biverkningar som man får räkna med

Min abcesshåla vägrar läka ihop och blir inflammerad om jag inte sköljer den och fistlen vill växa ihop så den måste dilateras så att abcesshålan kan tömma sig.

Det var min inte så roliga berättelse. Jag hoppas att ingen någonsin ska behöva uppleva att vakna upp efter en operation utan smärtlindring för det är utan tvekan det värsta jag varit med om och jag vill helst inte tänka på det

--------

Jag fick tag på en kontaktsjuksköterska idag i.o.m att det nu kommer var och lite blod igen och hon skulle prata med läkaren och höra av sig på måndag (för hon trodde inte att hon skulle lyckas få både tag på läkaren och svar på en o samma dag)

Live and let live
  • Fru U

Enkelt uttryckt så är det en passage som bildas mellan (oftast) två organ som inte ska ha någon passage. Tex en fistel mellan tarm och slida (ugh)

Live and let live
  • Fru U

Abcess är en varböld

Live and let live
  • Fru U

Jo, det är väl ungefär så fast den jag hade var mycket större än så och inuti

Live and let live
  • Fru U

Tessi, vilken var din läkare då? Den jag hade från början, som faktiskt behandlat mig väl, flyttade till helsingborg (dr grönberg)

På tarmavdelningen så behandlas jag fortfarande väldigt mycket som en knarkare. När jag gjorde ett mellanstopp där förra året i väntan på att flyttas över till KK vägrade sköterskan att ge mig det ordinerade morfinet (jag hade en jättestor cysta och på avdelningen innan fick jag morfin och på KK fick jag morfin). Jag kunde förf*siken knappt röra mig pga smärtan

Jag förstår inte, och kommer aldrig att förstå, varför man ska behöva ha ont när man är inlagd. Att de inte vill skicka hem en med morfin kan jag ju också förstå, men på sjukhuset har de ju koll

Till saken hör att jag äter tiparol som ombildas till ett morfinliknande preparat i kroppen, för jag har så ont till vardags, och då hjälper det inte att komma med lite alvedon

Usch vad jag blir upprörd varje gång jag tänker på det. Ska sätta mig vid tv:n igen och gosa lite katter tror jag

Live and let live
  • Fru U

Var e ni töser? Sover ni länge idag, här brukar ju vara sån fart alla dagar i veckan

Själv har jag sovit som en stock hela natten igenom (bortsett från att katterna krävde mat 2-3gånger men det gör de alltid, men nu somnade jag om på fem röda) för jag var verkligen helt slut igår

Blir ni också miserabla när ni är så trötta? Satt här hemma igår kväll och tyckte synd om mig själv för att gubben är långt borta men idag är jag fit för fight igen

Färgade en blus igår och håller på att tvätta om den idag (så att den luktar gott av tvättmedel istället för färg) och tänkte lägga in en bild sen i eftermiddag på den i mitt album och då får ni gärna säga vad ni tycker. Om det är en behåll blus eller en kasta den så långt bort som möjligt blus Flört

Ha're gott

Live and let live
Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7