• Kerplunk

Hur känns halsfluss?

Jag har aldrig haft halsfluss. Men nu har jag så förbannat ont i halsen, och det går inte över. Vanligt halsont vid förkylning brukar ju bli bättre rätt fort.
    Känns helt tjock i halsen och jag kan knappt svälja.
    Har dock ingen feber...
    Finns några kända tecken på halsfluss?

Ska till läkare imorronbitti om det inte blivit bättre. Men ville höra lite med er så jag vet ungefär vad som väntar.

Nåt som inte var IKEA, nåt som inte hade lösningen i kanten.
  • Svar på tråden Hur känns halsfluss?
  • copycat

Tyvärr kan det kännas lite olika! Bättre att gå till läkaren och ta prover!!

Lycka till

• Kerplunk

Okej, men inga kända tecken du kan tipsa om?
    Är som sagt helt nybörjare på halsfluss.

Nån pratade om vita prickar i halsen...?

• Nyfiken gul

när jag har fått halsfluss har jag känt följande:

halsont som inte går över även fast förkylningen bryter ut
    halsontet sitter kvar på samma ställe hela tiden
    det går inte över även fast man äter halstabletter, dricker te eller tar alvedon
    man kan även ha en ihållande hosta med segt slem som sitter just där man har ont.

• copycat

Jo ibland kan man se vita prickar om du sträcker ut tungan, men inte alltid! Något som jag vet av egen erfarenhet är att det gör jäkligt ont Men av alla gånger jag haft det så tycker jag att det känns lite olika! Ibland i hela halsen, ibland bara på ena sidan upp mot örat!

• Kerplunk

Tack!! Flera punkter stämmer!

Vad gör läkaren? Skrapar i halsen och skriver ut antibiotika?

• copycat

Ibalnd tar de ett halsprov om det är lite lurigt med symtomen, ibland får du antibiotika utan att de testat

Bra svar jag ger va????

• Kerplunk

Jaa, men då vet jag ungefär vad jag ska va beredd på!

Attans, att man inte studerar sin hals oftare! Jag vet ju inte hur det ser ut i vanliga fall. Men jag tycker att det ser svullet ut... Halsmandlarna antar jag att det är...

• Fidelis ad urnam

För mig känns halsfluss som att jag har en golfboll i halsen som stoppar mig från att svälja ordentligt.
    Du kan alltid be en kompis eller din kille kolla ner i din hals, är halsen röd som korken på en cocacola flaska är risken överhängande att du har halsfluss.
    De gånger jag har haft halsfluss har jag fått en tops nerstucken i halsen och blivit skrapad för prover. Båda gångerna hostade jag gult slem på läkaren *urk*

I may not agree with you, but I will fight to the death for your right to say it
  • Kristin89

När jag hade halsfluss så va halsen jätte tjock och jag kunde knappt prata och så hade jag, som nån nämde, vita prickar i halsen. Och feber! Det enda jag kunde äta va glass.
    När jag va hos doktorn så kollade han bara i halsen och sa "Halsfluss" och så fick jag ett recept sen va det klart!

• Vitvå

Jag hade också typiska halsfluss-symptom i förra veckan...
    Ont i halsen sen 3-4 dagar, feber (38 grader), gula prickar i halsen, blåsor bak i svalget, kunde knappt svälja något alls, fick ta citodon för att inte bara gråta.
    Jag fick tid hos en gammal arbetskamrat till mig som varit läkare i över 30 år.
    Han gjorde en "aj"-min och sa att det nog absolut var halsfluss men för att det skulle vara rätt så skulle ett prov på a-streptokocker tas.
    Han, precis som jag blev väldigt förvånade när det var negativt...
    Negativt, ingen behandling utan bara härda ut....

Så fast det är "typiskt" så kan det vara "bara vanligt halsont".
    Tydligen ska det vara extremt vanligt med just detta i vår enligt läkaren...många har fruktansvärt ont och det är typiska halsflussar och sen visar det inget...

Jag har haft ont i en vecka...min man i 10 dagar...

Svar på tråden Hur känns halsfluss?