Inlägg från: Vitvå |Visa alla inlägg
  • Vitvå

Hur känns halsfluss?

Jag hade också typiska halsfluss-symptom i förra veckan...
    Ont i halsen sen 3-4 dagar, feber (38 grader), gula prickar i halsen, blåsor bak i svalget, kunde knappt svälja något alls, fick ta citodon för att inte bara gråta.
    Jag fick tid hos en gammal arbetskamrat till mig som varit läkare i över 30 år.
    Han gjorde en "aj"-min och sa att det nog absolut var halsfluss men för att det skulle vara rätt så skulle ett prov på a-streptokocker tas.
    Han, precis som jag blev väldigt förvånade när det var negativt...
    Negativt, ingen behandling utan bara härda ut....

Så fast det är "typiskt" så kan det vara "bara vanligt halsont".
    Tydligen ska det vara extremt vanligt med just detta i vår enligt läkaren...många har fruktansvärt ont och det är typiska halsflussar och sen visar det inget...

Jag har haft ont i en vecka...min man i 10 dagar...

• Vitvå

Kerplunk:
    Ja, precis...stå ut fick jag som råd.
    Men skulle det visa si vara negativt halsprov så kan man ta värktabletter...de hjälper ju lite. Min man är helt smärtlindrad på 2 panodil.
    Sen kan jag säga till dig som jag sa till mina patienter spm jag tog halsprov på:
    Det positiva med att ha onti halsen är att man får äta precis så mycket glass man vill....glass är gott!!

Krya på dig och kram från mig!

• Vitvå

Kerplunk:
    Inte ens isglass?
    Själv tar jag alltid iskall Cocacola light elle loka citron...det funkar för mig..

• Vitvå

Skönt att det var halsfluss.
    Själv har jag så ont i halsen just nu att jag sitter och gråter..
    Jag har under dagen tagit ibumetin (utan effekt), panodil (utan effekt), druckit varmt och iskallt (gissa vad....).
    Nu är klockan 00.30 och jag har gurglat med Xylocain (bedövning) och sedan tagit 2 citodon och 1 voltaren..för att kunna sova ens lite...får se hur det går.
    Måste ringa igen i morgon, då har jag haft så här ont i 8 dagar...
    Och jag som ska på 50-årskalas i morgon

Krya på dig...lyllos dig med antibiotika..

Svar på tråden Hur känns halsfluss?