• sarazza

Barn/badolja som ej torkar ut huden?

Läste en tråd här på FL för ett tag sedan om barnolja som innehåller något ämne som i längden kan torka ut huden, (tror det var mineral olja). Jag tänkte inte mer på det men nu börjar min dotter (3 månader) bli väldigt torr i huden och vi använder Barnängens barnolja vid bad.
    Vilken olja ska man välja????

• Svar på tråden Barn/badolja som ej torkar ut huden?
  • hejlis

vegetabilisk olja. Ex. olivolja.

• JoiPoi

Har inte weleda badoljor? Här har vi slutat med olja i badet överhuvudtaget... hade barnägnen tidigare.

• JoiPoi

När jag hade olivolja i badet o smorde in min dotters torra hud så fick hon utslag!?

• LuMa

Olivolja har vi alltid kört när dom varit så små.

Same shit, different name..
  • Blå Flygare

weleda har en, men den innehåller eteriska oljor, bl.a. lavendel.

Senast tog jag i olivolja, och det funkade bra. Blev lik ren som med natusan, men inte torr.

• Blå Flygare

JoiPoi: Visst kan barn vara överkänsliga även mot olivolja. Testa raps istället

• Tiramisu

Derma Nord har en superbra barnolja som inte inehåller några "skumma" ämnen, finns att köpa på www.dermanord.se där kan man även se lokala återförsäljare.

• JoiPoi

Blå Myran: Smart...Ha ha har jag inte ens tänkt på! Fick tipa på bvc om att smörja henne med Miniderm (men oxå mineraler i)...F-n vad dum jag är att jag inte tänkt på att prova en annan!

• Samach

JAg använder weledas eller vanlig kravmärkt rapsolja. Och det stämmer att tex. barnängens innehåller mineralolja vilket innebär att oljan är gjord av vanlig tjockolja som man tex. eldar och gör bensin av...Inte så trevligt! Vaselin är också exempel på "hudvård" som har den basen. Detta gör att huden kan bli "beroende" av produkten.

• Blå Flygare

Joi: Du kanske inte ska smörja in med oljan, blir för mycket för huden, blir liksom tilltäppt (ungefär som med mineralolja).

Svar på tråden Barn/badolja som ej torkar ut huden?