Lapptäcke - hur gör man?
Vanlig vadd som finns på alla tygaffärer.
Vanlig vadd som finns på alla tygaffärer.
Gå på biblioteket och titta, där hittade jag iallafall ett mönster eller två.
Annars är det enkelt om du inte ska ha regelbundet mönster: du syr remsor av fyrkanter (klipp/skär alla lappar först så de blir exakt lika stora) som du sen syr ihop till ett sjok.
Sen gör du kanter.
Lägg tyget på vadden och underst tar du nåt vanligt enfärgat (mjuk bommull) tyg. Nåla ihop med säkerhetsnålar, det glider rätt bra på vadden.
Tips:
Tänk på att det bygger nån cm på höjden när du gör kantremsan.
Använd samma sorts tyg i hela täcket - det är SUPERSVÅRT att blanda. Glöm det där med återvinning av tyger från kläder å sånt - det håller inte i längden.
Ta inte för tjock vadd - då går det inte att qvilta i maskinen.
Ett tips till:
lägg ut fyrkanterna innan du syr så ser du dels storlek och sen mönstret - det är svårt att sprätta.
Du behöver INTE zickzacka, man qviltar så allt håller ihop utifrån.
Sömsmån är 5mm, det är pressarfotens kant som gör det enkelt att hålla samma avstånd.
Raksöm. Bara att brumma på!
Sy ihop två och två, ta inte bort tråden mellan, klipp isär efteråt. Sparar metervis med tråd.
Sen fyra och fyra.
Osv.
Jag kör qviltningen med maskinen - skulle inte sy om det inte gick med min älskade huskvarna!
Jag har genomskinlig nylontråd - finns i tygaffären lite på "sidan om". *Brum bruuuuuuuuuuuum*
Som mumin säger - större stygn bara.
Inget speciellt på baksida - bara att köra på! *rallyyyyyyyyy*
Två sidor?
Näe, det är bara att sy ihop. Räta mot räta, bara att gasa. Sy många åt gången bara, det är snabbare. Du vet - gör en tvättlina av dem.
Ja, det kan ju bara bli fel.
(då gör man om och gör rätt)