• Bubban81

Vilket kön på hund och katt är "bäst"?

Någon som vet fördelar/nackdelar med könen?

• Svar på tråden Vilket kön på hund och katt är "bäst"?
  • MooseBaby

Jag föredrar hankönet. Min erfarenhet (och jag har för mig att jag läst det i ngn faktabok också) är att hanar tenderar att ha ett lugnare temperament, att de är mer tillgivna. Men detta skiljer sig säkert oerhört från djur till djur. Det har visserligen stämt in på de katter jag haft genom åren (både honor och hanar). Honorna var mer tjuriga och svåra att ha med att göra medan hankatterna visade mer tillgivenhet och var lugnare till sättet. Men jag är knappast ngn djurexpert så vad vet jag, kanske bara varit såhär med de djur jag haft.

• Pyreluringen

Mina erfarenheter är att hankatter är mer lugnare som sagt och lättare att ha att göra med förutsatt att de blir kastrerade=). Har själv två honkatter som även de är kastrerade och de är inte direkt sociala med någon förutom oss. Sedan har vi oxå en hanhund som jag föredrar då man slipper löpperioderna och riskerna med att de får skendräktighet och livmodersinflamation. Samtidigt så har jag en hanhund som inte är direkt hanhundsvänlig och dreglar efter just dessa löptikar som löper hitan och ditan.Räcka ut tungan 

Så med andra ord så håller jag även med föregående talare=)

• melonpuss

Jag föredrar tikar för att de brukar vara lättare att ha att göra med och det behöver inte stanna och pissa hela tiden. Katter vet jag inte så mycket om.

• Maijlo

Jag har en hanhund och har ägt en annan hane innan honom av samma ras. De är mycket olika i temperament så jag skulle inte kunna generalisera och säga att hanar är si eller så.

Jag är uppvuxen med honkatter och alla har varit otroligt olika. Vissa har varit lugna och andra mer reserverade. Den honkatt jag har nu är mycket tillgiven och det är även min hankatt.

Alla mina nuvarande djur är steriliserade eller kastrerade. Det har fungerat väldigt bra för vår det och jag behöver inte bry mig om någon tik skulle vara på löpen.

• korthår

När det gäller hundar föredrar jag tikar, främst därför att de inte ska stanna och kissa hela tiden. Instämmer med en person tidigare i tråden som sa samma sak.

• mina små kämpar

jag har en han hund samt 2 katter  en hona + en hane, det funkar super med dessa 3

jag gillar mest hanar både som hund o katt de är lugnare tycker jag, en han katt är oftast mycket mer kelen än en hona

• Teskedsmamman

Jag föredrar tikar på hundar och hanar på katter, tikar löper förvisso 6 veckor om året och kan vara tjuriga under tiden, men hellre det än totalt pipande pga löptikar i närheten och småskvättandet som gör alla promenader 3 timmar längre Här kommer aldrig en hanhund in genom dörren!

Hos katter så gillar jag hanarna för att de är enklare att kastreera och jag riskerar inte att sätta några oönskade kattungar till världen.

Temperamentsmässigt har jag aldrig märkt några skillnader och det har passerat ett antal hundar och katter genom mitt liv.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.24) BF - 070723
  • södertälje

Har både hankatt och hanhund,visst pissar en hanhund mera men man slipper ju honornas jobbiga beteende när dom löper.Han katter som är kastrerad är ortoligt tillgivna små hårbollar.

Svar på tråden Vilket kön på hund och katt är "bäst"?