• Peak

Kostnad tjänstebil? Vad ska jag fråga arbetsgivaren?

Jag har möjlighet till tjänstebil (eller ha min egen). Har pratat med en säljare som säger att hans företag lägger på lite på hans lön för bilen så det ser ut som han tjänar mer, så i slutänden betalar han ca 1000 kr för bilen (som han även kör privat).
    Är det väldigt olika hur företag gör med detta?
    Jag vill ju inte förmånsbeskatta bilen på flera tusen i månaden, gör man så?? Det skulle ju kosta mig flera tusen isf?

Andra säljare här som kan säga hur det funkar för er?

Ska på en sista "intervju" idag för detta jobb, mer lite snack tror jag. Vad ska jag fråga om bil?

• Svar på tråden Kostnad tjänstebil? Vad ska jag fråga arbetsgivaren?
  • sommartorpet

Det är skattemyndigheten som bestämmer hur stort förmånsvärdet ska vara, det är inget man själv kan hitta på storleken på. Vad som är helt säket är att om bilen har ett förmånsvärde på X antal tusenlappar så blir din kostnad för bilen X antal tusenlappar mindre.
    Jag har en bil med ett förmånsvärde strax under 3000 kr i månaden en kund har en med förmånsvärde runt 7000 i månaden och någonstans däremellan ligger merparten av alla bilar.
    Om hans "kostnad" för förmåndbilen ligger runt 1000 kr i månaden så innebär det troligen att bilen har ett förmånsvärde på runt 3000 och att han bara har lön som ger kommunal skatt.

Om alternativet är att köra i egen bil så får du ju räkna på vad det kommer att kosta dig i månaden att hålla den bilen, inkl köpet försäkringar skatt, reparationer, bensin mm mm så tror jag att när du räknat färdigt så ser du att det nog inte är billigare än skatten på förmånsvärdet.

• Peak

jo jag vet det där med skattemyndigheten, men ofta lägger företag på lite lön för att det ska bli lite mindre att betala själv. Det jag menade var att han jag känner har en lön på säg 20000 för att göra det enkelt, sedan lägger hans företag på ca 3000 så det ser ut som att han har 23000 i lön, alltså blir det mindre för honom att betala på bilen/mån.

• sommartorpet

Nej, nej, nej, du har helt missförstått det. Han har en lön på 20.000, bilen har ett förmånsvärde på 3000, dvs hans lön blir 23.000. Om man nu helt bortser från grund/jobbavdrag och olika skattetabeller innebär en lön på 20.000 att man betalar 30% i skatt och får ut 14000 netto. Med förmånen så blir den lön som ska skattas 23000 och man betalar alltså 6900 i skatt istället för 6000. Men eftersom förmånen inte är några pengar skatten kan dras ifrån så får man ut 900 mindre dvs 13100. Det är de 900 i mer skatt som man i dagligt tal säger att bilen "kostar dig" i månaden.
    Naturligtvis finns det inget som hindrar att arbetsgivaren samtidigt höjer lönen för att kompensera för den ökade skatten, men då måste lönen höjas till ungefär 25000 i detta exemplet för att du fortfarande ska få ut de 14000 i handen + kunna ha förmånsbilen. Men ärligt, nog kostar det dig mer än 900 kr i månaden att ha en bil privat?

• game set match

De flesta företag har dessutom ett bruttolöneavdrag på några % av bilens inköpskostnad.

• Peak

aha okej, han förklarade nog lite virrigt Tack. Jo det kostar nog mer än 900kr att ha en egen bil, men jag får nog inte lika fint erbjudande som han har tror jag

• Peak

Fick uppgifter på att om jag vill ha tjänstebil i jobbet så är bruttokostnaden ca 3800-4200 kr/mån beroende på bil.
    Betalar jag hela denna summan? Fattar inte, det verkar lite dyrt för mig...

Jag fattade det inte så när vi pratade tjänstebil på intervjun, men jag kanske fattade fel?

• game set match

Det är antagligen den nivån som bruttolöneavdraget ligger på. Det innebär att din lön minskas med den summan och så dras skatten på resterande del. Därtill kommer förmånsbeskattningen och det läggs på den vanliga skatten att betala.

• Peak

nu hängde jag inte med...betalar jag alltså 4000kr/mån för bilen?

• game set match

Din lön minskas med ca 4000 kr/månad men i gengäld så minskas även skatten med ca 1200 kr/månad. Det är själva bruttolöneavdraget som företaget bestämmer över.

Sen tillkommer det som farbror staten vill ha in - förmånsbeskattningen. Det är en summa som (beroende på bil) du betalar förmånsskatt på bara för att du har en tjänstebil.

Därtill kan du minska förmånsbeskattningen om du kör mer än 3000 tjänstemil/år (kan ha ändrats...) - det bör du kolla upp.

Det bästa är helt enkelt att be om tjänstebilskalkylen (elektroniskt) från din eventuella arbetsgivare för att kunna räkna på det ordentligt.

Lycka till!

• Peak

men det är ju hur mycket som helst! Hur har folk råd med tjänstebil då??
    Jag börjar ångra mig redan!

• game set match

Tjänstebil kostar - det är absolut inte gratis som många tror. En förmån... beror på... Vi är många som har i vårt anställningsavtal att vi ska ha bil och då får man antingen köpa en bil privat eller ta en tjänstebil. Och då är det inte en förmån utan ett måste.

Man får räkna med en kostnad på 3000-6000 kr/månad för tjänstebil beroende på bilmodell.

Och hur man har råd... Har man inskrivet i avtalet att bil ska finnas brukar man kunna skruva upp grundlönen lite för att kompensera det. Men det är inte alltid det är möjligt.

Svar på tråden Kostnad tjänstebil? Vad ska jag fråga arbetsgivaren?