• Lucille

Henoch schonlein purpura?

Finns det någon här som haft det själv eller har barn som har/haft det? Jag hade det när jag var 2 år och undrar lite om mina barn kan få det...

Älskar ett barn... som ännu inte finns.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-27 12:33:39:
    Menar så klart "Henoch-Schönleins purpura"
    sv.wikipedia.org/wiki/Henoch-Sch%C3%B6nleins_purpura
  • Svar på tråden Henoch schonlein purpura?
  • Lucille

"Henoch-Schönleins purpura (HSP) är en sjukdom som oftast drabbar pojkar 3-10 år, men även drabbar annat klientel. HSP ger karakteristiska utslag i form av röda fläckar i olika storlekar på ben, skinkor, som kan klia. Dessa hudblödningar ses hos alla. HSP kan också ge buksmärtor, blod och proteiner i urinen samt svullnader och smärta i de större lederna. Oftast hittas som vid IgA-nefrit inlagringar av IgA i njurarnas glomeruli. Den är en så kallad vaskulit sjukdom. Orsaken till sjukdomen är okänd men troligtvis finns det allergiska orsaker. Ofta har barnet haft en luftvägsinfektion 1-3 veckor tidigare.

Det kan ta flera dagar mellan de olika symtomen.

• Helmut

Hej!
    Jag hade det när jag var liten, har hittills bara träffat en annan som har haft det. Har inte hört nåt om att det är ärftligt, och när jag var gravid och berättade på MVC att jag haft det var det inten som gjorde nån stor sak av det. Beror kanske på vilken form man haft? Vad jag förstår kan den antingen drabba njurarna eller också inte, på mig gjorde den inte det, jag hade alla andra symtom men inga inre organ drabbades. Den person som jag känner till som också haft sjukdomen (en kille) hade dock problem med njurana och åt kortison bl a , det gjorde inte jag. Han var mycket allvarligare sjuk än jag.

• Lucille

Ja, jag var också allvarligt drabbad av det och fick kortison och låg på sjukhus länge. Kunde inte gå när jag blev utskriven. Jag kan ju ta upp det med BM när/om jag blir med barn så får vi se. Känner ingen större oro över det. Det är bara det att min mor har drabbat av vasculit och hon läste någonstanns att HSP och hennes åkomma kunde vara relaterat.

• Mamman med stort M

Min 4åring har troligen det. Vi kommer att få svar under dagen. Sambon är med honom inne på Sasska just nu, dom åkte in igår och han fått ligga med dropp pga att han inte får behålla ngt i magen sen i onsdags. Läkarna sa igår kväll/ natt att dom misstänkte detta och har tagit en massa prover. Hittills har dom sett för mkt vita blodkroppar hos honom. Orolig...

(¯`°?.¸ ღ Mamma till Anton 29/12-02, Mathias 24/8-04 & Jonathan 25/3-07 ღ ¸.?°´¯)
  • beckiebabe

halloj!
    min son fick det förra våren (då 2,5 år drygt) å han blev jättedålig :(
    står lite i min blogg om när han va sjuk..
    fast sen e d väl så med den sjukdomen att man kan bli mer eller mindre sjuk??
    alltså att långt ifrån alla får "besvär" utöver att utslagen kanske kliar?
    har lite bilder på min son under "starka bilder" hur han såg ut.

Mamman med stort M: hoppas ni får svar snart på vad din lilla grabb har å att han blir bättre snart =)

• Snusadus

jag hade det när jag var liten.. var inlagd.. ingen har sagt att det skulle vara ärftligt...

• Mamman med stort M

Min son har det. Det blev bekräftat häromdagen.

Hur lång tid tog det innan ni blev bra??

(¯`°?.¸ ღ Mamma till Anton 29/12-02, Mathias 24/8-04 & Jonathan 25/3-07 ღ ¸.?°´¯)
  • beckiebabe

min son blev sjuk i slutet på februari-början på mars förra året å blev helt friskförklarad i maj nånting.. (alltså ingen äggvita eller blod i urinen och bra blodtryck.)

• Mamman med stort M

Vår son har blod i urinet...Han blev återinskriven idag, men slipper vara inlagd, men han ska tillbaka imorgon igen för en massa provsvar.

Svar på tråden Henoch schonlein purpura?