• Anonym (mamma)

Vilken ålder kan barnet bestämma själv var hon vill bo? (delad vårdnad)

Min exman och jag är skilda sedan många år och vi har en dotter på snart 11 år som vi har varannan vecka. Jag är omgift och har ett barn till med min nye man. Exmaken är singel ännu.

Dottern har nu allt oftare sagt att hon vill bo här istället för hos pappa. Jag har frågat varför och hon säger att det är "roligare" hos mig. Pappa sitter mest vid datorn eller kollar på tv så han engagerar sig inte så mycket som vi gör tycker hon. Att hon dessutom fått en lillebror här som hon avgudar gör ju inte saken lättare naturligtvis.

Jag blir bara lite nyfiken på när hon kan börja bestämma själv att hon kan vara mer här. Än så länge håller jag hårt på att hon ska vara med pappa också, för hon behöver honom med lika mycket som hon behöver mig. Hon har det bra med honom ska tilläggas, jag är aldrig orolig när hon är där, det är väl kanske bara engagemanget som saknas lite från hans sida för att hon ska trivas till 100% där. Hon har försökt prata med honom men han bara slår ifrån sig, och mig blir han bara arg på om jag försöker säga nåt.

Vad är det som gäller vid delad vårdnad? Finns det lagar och regler som bestämmer eller är det upp till barnet och dess familj att avgöra när det är dags?

Någon som vet hur det ligger till? Någon som vet av egen erfarenhet kanske?

• Svar på tråden Vilken ålder kan barnet bestämma själv var hon vill bo? (delad vårdnad)
  • mrsjonte

Jag vet av erfarenhet! Det sägs att vid 12 år så kan barnen själva avgöra var dom vill bo,fö om det kommer till samarbetssamtal o sånt så lyssnar dom till barnet o inte vad mamma o pappa tycker o känner!

Men nu när sambon var i kontakt med soc ang sin son som blir 13 i sommar så sa dom det att mamman eller min sambo kan "tvinga" honom att åka till mamman om han inte vill ! ( han bor hos oss o e hos mamma varanann helg! )

Han är så stor så han vet vad han vill sa dom! Och man ska lyssna på vad barnen vill.....dom sätts i 1:a hand oavsett hur ledsen vi föräldrar än blir!

Kan säga att min killar är hos mig varnnan helg....bor kvar hos sin pappa eftersom dom har skolan o vänner där!

LYSSNA VAD DOTTER SÄGER!

• Anonym (mamma)

Tack mrsjonte för svar. Ok, redan vid 12 års ålder får de alltså börja bestämma!

Känns lite kluvet för samtidigt så vill jag ju (förstås, rent egoistiskt) att hon ska bo här, men jag vill ju att hon ska ha en bra relation med sin pappa också. Och av erfarenhet så vet jag att han kommer att bli sur om hon vill bo mer här (han blir sur för allt som går honom emot). Så jag vet inte hur hårt jag ska "trycka på" om hon fortfarande insisterar på att vilja bo här när det är dags.

Usch vad svårt...

• Nena72

När barnet har fyllt 11 år får det enligt lag bestämma själv var det vill bo och hur de vill göra med besök hos den andra föräldern.

Min dotter bodde varannan vecka hos pappan när hon var yngre, vissa gånger ville hon inte alls åka till pappan men pappan insisterade på att hon skulle komma till honom och det var inte alls någon bra period

Nu är dottern så pass "stor" att hon själv får välja när hon vill åka till sin pappa eller inte, och det mår vi alla mycket bättre av

• mrsjonte

Nena 72.....så har ju jag o mitt ex det sagt redan sen vi separerade att vill barnen flytta till mig ska dom få göra det! Och det har hänt att nån helg så vill inte min "stora" kille till mig...visst det känns i ens hjärta men det är han som blir lidande om han inte får umgås med kompisarna!

Dock kan inte min sambos ex förstå varför inte deras snart 13åring vill komma till henne varannan helg! För hon säger till honom att -Mamma blir ledsen......eller så hotar hon med kurator eller soc om han inte kommer!

Men tack o lov så är han stark o inte lysnar på det örat!

Jag fattar inte varför hon inte kan låta honom komma när han vill.....när man e 13 så kommer kompisarna innan mamma o pappa!

• Nena72

Jag och mitt ex har varit väldigt noga med att aldrig "baktala" varandra.
    De gånger dottern inte ville åka till sin pappa när han kom för att hämta henne så kunde vi avvakta en stund så kanske det gick bättre när jag skjutsade henne. Dottern sa själv ibland att det var lättare om pappa hämtade direkt från fritids och så, då slapp hon slitas från mig.

Nu är dottern 12 år och har själv bestämt att hon vill bo hos mig på heltid och avgör själv när hon vill åka till sin pappa. Det kan bli en helg varannan månad eller någon dag på något lov, beror helt på hur hon vill ha det, hon är ju i en ålder då man kanske är upptagen med så mycket annat också.

Man ska aldrig någonsin hota barnet när det inte vill åka till någon av föräldrarna. Jag har snarare försökt att uppmuntra min dotter att åka till sin pappa så ofta jag kan, hon har ju trots allt syskon, pappa och "plastmamma" där som också saknar henne, ibland fungerar det och ibland inte. Det är bara att respektera barnets vilja tycker jag i allafall.

• Anonym (mamma)

Tack nena72 för dina inlägg också. jaså finns det reglerat i lag att barnet kan få bestämma själv från 11 år? Intressant.

Jag vet att dotterns pappa kommer att tjura och ställa till scener om hon väljer "bort" honom till förmån för mig för det har han gjort så många ggr hittills i livet, och det gör att dottern inte riktigt vågar säga som hon vill till honom för hon är rädd att han ska komma med just så fåniga kommentarer som du nämner mrsjonte. "Pappa blir ledsen..." osv, och hon är ju trots allt väldigt lojal så naturligtvis är hon hos honom för att hon inte ska göra honom ledsen, inte för att hon kanske vill.Trist. Det är iallafall mina farhågor att det kommer att bli så. Hoppas bara för hennes skull att han inte krånglar...

• LindizJ

Nena72: när jag läste juridik så var det när de fyllt 12 år. Men lagen kan ju ha ändrats..det vet jag inte!

• mrsjonte

Sån relation har ju jag o mitt ex!

Medans då min sambo o hans ex inte kan prata med varandra!
    Men hon är super trevlig att "ha att göra med" när hon vill ha något eller ska sätta kniven i ryggen på min sambo!

Du anar inte vilket liv det har varit där! Mkt pga av att vi träffades o jag puffade på sambon att för f*n du kan inte låta henne köra över dej helt med baren du har oxå rätt att "ha" dom!

Då menade hon på att jag hjärntvättar honom! Så det  slutade med att deras älsat bor hos oss o yngsta kommer varannan helg och mina kommer varannan helg o lov!

• mrsjonte

Men jag tycker igentligen inte att man ska gå så mycket efter lagarna när det gäller ens barns bästa!
    Huvudsaken e att barnen mår bra!

Svar på tråden Vilken ålder kan barnet bestämma själv var hon vill bo? (delad vårdnad)