• Knyttet75

Bostadslån under provanställning?

Hej

Min sambo håller på att söka ett annat jobb. Om han får det så är det förmodligen 6 mån provanställning. Efter sommaren är vårt hus klart och vi ska då ansöka om det riktiga lånet (under byggtiden fram tills dess har vi byggnadskreditiv). Är det någon som har erfarenhet av denna situation och hur banker ställer sig till det?

• Svar på tråden Bostadslån under provanställning?
  • Rheannon

När jag och min sambo sökte bostadslån hade vi båda två provanställning och det var inga problem alls för oss att få lån.
    De ställde iofs två krav, sambon skulle byta bank (jag hade redan den banken vi sökte lån hos) och vi skulle båda två börja pensionsspara hos dom.

Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
  • Knyttet75

Tack för svaret! Vilken bank har ni?

• Rheannon

Vi har Nordea

Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
  • ming

Behöver ni säga att han bara har provanställning då?
    Räcker det inte att säga var han jobbar och vad han tjänar, frågar de efter anställningsformen också?

• Carisma95
    ming skrev 2007-03-27 18:23:18 följande:
    Behöver ni säga att han bara har provanställning då?Räcker det inte att säga var han jobbar och vad han tjänar, frågar de efter anställningsformen också?
    Det gjorde vår bank (SEB)
    Men som sagt, är det provanställning tror jag inte de är några problem, det är ju en anställning som i de allra flesta fall går över i fast!
    Be true to yourself and you will never fall...
  • catorinen

Jag har provanställning och har precis tagit bolån själv, banken (Nordea) visste att jag har provanställning men sa att det inte är något hinder utan att det räknas som tillsvidareanställning.

• Knyttet75

Tack för era svar! Vi ska naturligtvis berätta om banken frågar. Nu vet vi i alla fall att det inte är helt kört

Svar på tråden Bostadslån under provanställning?