• LilleSkutt

Senare missfall= större chans att få barn?

Hej!
    Är det någon som vet om chansen att få barn efter upprepade missfall ökar om man inte har fått missfall jättetidigt. Jag har haft en ofostrig graviditet och ett MF vecka 5, men senast utvecklades fostret till v 12 ungefär. Man kan ju få missfall pga dåliga spermier, men blir det inte tidigare missfall då?

• Svar på tråden Senare missfall= större chans att få barn?
  • Trinity78

Från niomanader.se:

Är det lättare att bli gravid efter missfall?
    Generellt är det inte helt sant. Man kan alltså inte säga att alla som fått missfall lättare blir gravida månaden efter, eller två månader efter. MEN ett missfall tömmer livmodern och skapar då ibland en gynnsam sekretmiljö bestående av östrogen- och progesteron vilket är bra för ett ägg som ska fästa efter befruktning. Det kan tom tänkas att ett missfall stimulerar östrogen- och progesteronreceptorer i livmoderslemhinnan vilket också är bra för en ny graviditet.
    Det finns ingen dokumentation som säger att ett missfall kan göra det lättare att bli gravid direkt efter men det kan fortfarande absolut vara så att en del kvinnor upplever det så.

Saknad kan man lära sig att leva med ibland, genom en iskall vinter
  • LilleSkutt

Ok, tack för informationen, men det var inte riktigt det jag var ute efter. Det jag undrar är inte om det är lättare att bli gravid, utan om det är lättare att någon gång få barn (dvs ej få missfall). Någon som vet?

• FrökenBokmal

När jag fick mitt senaste missfall sade gyn att lyckas man bli gravid på vanligt sätt så brukar det gå till slut...

Sedan borde det vara så (jag vet itne men funderar så för mig själv) att om man har ett bestämt fel så borde felet slå till ungefär vid samma tidpunkt. Att man får MF vid olika tidpunkter tyder mer på slumpen och otur än på ett kroniskt fel...

• FrökenBokmal

När jag fick mitt senaste missfall sade gyn att lyckas man bli gravid på vanligt sätt så brukar det gå till slut...

Sedan borde det vara så (jag vet itne men funderar så för mig själv) att om man har ett bestämt fel så borde felet slå till ungefär vid samma tidpunkt. Att man får MF vid olika tidpunkter tyder mer på slumpen och otur än på ett kroniskt fel...

Håller tummarna!

Svar på tråden Senare missfall= större chans att få barn?