• virrr

kladdkaka

Någon som har ett gott recept på kladdkaka?

• Svar på tråden kladdkaka
  • Truffles

Smält 100 gram smör i en kastrull. Tillsätt sedan (direkt i kastrullen) :1.5 dl mjöl, 2 dl socker, 1 krm salt, 1,5 tsk vanillinsocker, drygt 0,75 dl kakao samt två ägg. Häll i en smord och bröad form och grädda i mitten av ugnen på 175 grader. Hur lång tid är svårt att säga beroende på om du har en rund eller avlång form och hur "bra" ugnen är. Men kolla av den första gången efter cirka 12 minuter...  

• Truffles

Du behöver förresten bara röra ihop smeten, ej använda elvisp. Ett tips att bröa formen med är mannagryn, blir jättegott och lite segt.

• Mibe

Ungefär samma recept som jag använder, mitt är från arla.se. Supersmidigt att blanda direkt i kastrullen - och bra blir det!!
    Mums!!

• TinaElisabeth

Här är mitt absolut godaste recept!! En liten varning bara... Har du väl smakat en bit så går det inte att sluta!
    Gör den i en pajform eller annan form i den storleken!

Kladdkaka.
    150 gram smör eller margarin
    3 ägg
    4 ½ dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    nästan 1 dl kakao
    1 tsk salt
    2,25 dl vetemjöl
    3/4 tsk bakpulver
    # Smält smöret
    # Blanda ägg, socker och vaniljsocker i en bunke med en sked.
    # Tillsätt kakao, salt, och smör.
    # Rör ner mjölet blandat med bakpulvret.
    # Häll (klutta ut) smeten i en pajform som är smord och bröad.
    # Grädda i ugnen i på 175 grader i exakt 32,5 minut.
    Servera med grädde eller vaniljglass!

• Elfva

Använder samma recept som TinaElisabeth fast utan bakpulver. Bakpulvret kan man lika gärna utesluta eftersom man inte vill att kladdkakan ska resa sig nämvärt eftersom den ju ska vara lite kladdig och god.

Rör så lite som möjligt när du gör kladdkaka, bara blanda allt tills det är blandat och inte mer, man vill inte röra ner luft i kakan, den ska ju som sagt inte resa sig som t ex sockerkaka.
    Jag brukar blanda alla torra ingredienser i en bunke och sen tillsätta ägg och smält smör (var för sig annars kan ägget härda om du häller varmt smält smör på det innan du rört ut ägget...)

Lycka till! Och var noga med att inte låta kakan grädda för länge i ugnen, exakt tid beror lite på ugn och formens storlek men ca 30 - 35 min brukar gälla för de flesta "springformar".
    Grädda i nedre delen av ugnen...

• TinaElisabeth

Mitt recept INKLUSIVE bakpulver blir en superkladdig och god kladdkaka.
    Men jag har haft den här diskussionen med många här på FL. Ingen tror på att mitt recept resulterar i en supergod riktigt kladdig kaka! Skulle vara kul om någon vågade testa!

• Meta83
    TinaElisabeth skrev 2007-03-27 22:00:36 följande:
    Mitt recept INKLUSIVE bakpulver blir en superkladdig och god kladdkaka. Men jag har haft den här diskussionen med många här på FL. Ingen tror på att mitt recept resulterar i en supergod riktigt kladdig kaka! Skulle vara kul om någon vågade testa!
    Jag ska testa till helgen tack för receptet!!
    Meta - Stolt mamma till ♥♥♥Tilde -04 och Tove -06 ♥♥♥
  • Honey1982

jag gjorde kladdkaka med hallonchoklad idag - helt underbar!!
    det är bara att göra en kladdkaka och sen ha i riven hallonchoklad.

Svar på tråden kladdkaka