• Fidelis ad urnam

Hjälp mig piffa upp balkongen.

Idag kom jag på att vår balkong är riktigt tråkig, jag vill fixa upp den och ge den mer personlighet. Vill att balkongen ska vara ett ställe där man vill spendera tid.

Kolla på mina bilder och kom med tips och idéer.
    Enda kraven jag har är att borde och stolarna ska vara kvar då de införskaffades förra sommaren.

Kom med massa idéer!
    I may not agree with you, but I will fight to the death for your right to say it
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-27 14:00:51:
    www.familjeliv.se/krypin/fidelis_ad_urnam/galleri.php
  • Svar på tråden Hjälp mig piffa upp balkongen.
  • nelie

lägga ett snyggt trallgolv kanske? det blir grymt mycket skönare för fötterna och definitivt snyggare...

• Skruffsen

Matta eller trätrall på golvet kanske? Härliga dynor i läckert tyg till stolarna, blommor i lådor och på golvet. Ljuslykta? Filtar att hänga över stolarna som man kan svepa in sig i så här på förvåren.

• Fidelis ad urnam

Trallgolv har vi faktisk kollat på, är det enkelt att lägga?

I may not agree with you, but I will fight to the death for your right to say it
  • nelie

ja, trallgolv är jätteenkelt att lägga. i alla fall de vi har lagt... men det kan vara lite klurigt att anpassa bitarna så att det passar balkongen, alltså om man måste såga av nån bit eller så, men det är absolut inte omöjligt, bara lite tid och tålamod som krävs.

• miLLus

första tanken var blomster lådor och kanske några ampel korgar med växter i.

• Fidelis ad urnam

Jag vill ha massa blommor!
    Men sedan började jag tänka på att vi ska bort i 3 veckor under sommaren och då dör alla blommor ändå.
    Kanske onödigt isf att smycka med blommor

• Fidelis ad urnam

miLLus: vi har ingen direkt släkt där vi bor och att "utnyttja" en kompis till det känns inte OK.
    Har redan fått en av dem att gå med på att ta hand om mina "inneblommor" medan vi är borta, den personen kommer ha dessa blommor hemma hos sig.

Kan man pynta upp en balkong med annat än blommor?

• miLLus

ja det är ju detaljerna som gör skillnad på bra och utmärkt.

Det svåra med din balkong är att bordet och stolarna tar en väldigt stor plats.
    Kan fundera lite på fina detaljer man skulle kunna använda sig av men just nu står det still i huvudet

• principisessan

ni har ju inte så stor balkong så det är ju svårt o få plats med så mycket saker, men trall på golvet gör ju ett lyft, sen o byta ut bordet till ett nytt vore nog inte helt fel, antingen till ett sånt som sitter på räcket, det tar ju mindre plats eller också nåt i stil med det ni har men lite nyare o fräschare.

Kan ni sätta upp ett gäng med ljuslyktor i ett hörn som hänger ner från tex taket eller balkongen ovanpå.. o så dynor som matchar i färg till.. Blommor gör ju massor, eller en stor kruka på golvet med ett olivträd på stam kanske.. o så en till kruka med tex lavendel i..

• nelie

vet inte om ni har nån vägg eller om det bara e ett fönster, annars kan man ju fixa en fin väggdekoration av tex nån fin markisväv, grövre tyg eller vaxduk... man kan ju också "klä in" balkongen i markisväv så att man slipper den plåtiga känslan... bara fantasin som sättergränser

• olpansfamilj

köp den där fina blomhyllan i tre våningar på ikea i svart!!! Skulle bli jätte fint. Trallgolv eller typ sisalmatta, lite lyktor, en nätt pall med en fin blomma i....... en filt över ena stolen....

• olpansfamilj

och köp såna där bambupinnar som du lägger mot räcket (nästan som en spalje).....blir dömysigt, så slipper man se den opersonliga räckkanten...

• ÄlskarMina
    olpansfamilj skrev 2007-03-30 11:17:35 följande:
    och köp såna där bambupinnar som du lägger mot räcket (nästan som en spalje).....blir dömysigt, så slipper man se den opersonliga räckkanten...
    Jag är också ute efter sådana...VART köper man det??
  • Fidelis ad urnam

hur menar du då?
    Jag vill inte gränsa av balkongen, vill folk prompt kolla in på den får de göra det.

• olpansfamilj

bara där du har räcket , i samma höjd så att du slipper se plåten..... gör verkligen underverk!!!

Svar på tråden Hjälp mig piffa upp balkongen.