• Anonym (osäker)

40-års-kris?

Har jag drabbts av 40-års-kris eller vad är detta? Jag är i och för sig bara 34 år men jag funderar mycket över mitt liv och hur det har blivit. Vad det blev av alla drömmar och hur annorlunda verkligeheten blev. Någon som känner igen sig?

Jag har man och barn och ett välbetalt jobb efter att ha utbildat mig länge. Det är ett "drömjobb" som jag länge velat ha och när jag fick det i höstas flyttade min familj till en ort där jag trott att jag skulle trivas. Det skulle bli en dröm som förverkligades.

Nu känns det helt annorlunda! Jag saknar den gamla (större) staden vi bodde i och tycker att jag har fångats i en fälla på den nya orten och nya jobbet. Tycker att jag gjort alla val i livet och att nu kommer det för alltid att vara likadant. Jag trodde att jag skulle trivas i ett hus utanför stan, men nu tänker jag att jag kanske är stadsmänniska i alla fall. Jag ser bara nackdelar med den nya orten, trots att det är mycket bättre för barnen att växa upp här. Jag tänker på att jag borde utbildat mig till något annat roligare, men jag har ingen möjlighet att börja om nu; och förresten skulle jag kanske bli lika missnöjd ändå!

Någonstans tror jag att det är en naturlig kris som går över när man landat lite i det nya livet, men ibland känner jag för att bara bryta upp! Finns det någon som känner igen sig och vill dela med sig av erfarenheter och stöttning?

• Svar på tråden 40-års-kris?
  • Indianica

Nja, det är väl en 30- 35-årskris kanske. Tror Cullberg beskriver åldern runt 35 som en vanlig krisfas (yngre medelåldern kallar han den)

Jag har själv absolut haft en 30-årskris. Känne rigen mig i det du skriver och har verkligen börjat leva som om mitt liv är ändligt och mer värdefullt, men det är också så att det är helt naturligt att "vakna upp" på det här sättet och inse att många drömmar bara var någonslags illusioner baserade på naivitet kanske. Kris är väl ett tillfälle att mogna men också mognadstecken. Kris kan vara utveckling. Jag tog vara på delar av min kris och förändrade saker och ting, även om jag har en mer krass syn på vad de KAN leda till. Men sedan behöver det kanske inte vara så dramatiskt, ibland kan det räcka med en fräsigare bil eller dylikt också.

Hoppas du kommer helskinnad ur krisen...

• Anonym (osäker)

Tack för svaret! Visst upptäcker man att en del drömmar bara varit illusioner, men jag tycker också att jag har uppnått vissa drömmar och att det efteråt bara känns tomt. Hur kommer man vidare "utan drömmar"? Vad ska man drömma om nu? Pensionen, eller?

Jag tror också att kris är utveckling och att man mognar av sådana här livskriser men det är jobbigt också! Och hur vet man vad man "känner på riktigt" och vad som "går över"? Flummigt värre!

• Aunt Molly

Det tar tid att komma vidare och att skaffa sig nya mål och se en ny mening med livet. Krisen är kanske just en sådan andningspaus när livet stannar upp och man inte omedelbart ser vilka vägval man har framför sig och vart de kan leda. Mitt råd är att ta det lugnt ett tag och verkligen försöka ta en dag i taget. Jag vet också hur det känns när man direkt vill ha svar på frågor som rör livsval men ofta löser det sig på ett bra sätt om man bara låter frågorna mogna! Att helt oövertänkt kasta sig in i något nytt så fort en kris uppträder tror jag inte löser något! Är krisen permanent (eller om det fortsätter att kännas fel länge) ska man försåtr agera, men det kan vara bra att som du skriver försöka landa lite först!

Lycka till!

• Anonym (oxå krisig)

Jag känner igen mig jättemycket! Jag är 33 år och har upplevt en så stark känsla av livets ändlighet den senaste tiden. Ibland känns det som om jag ska dö nästa vecka (vilket ju iofs inte är omöjligt men förhoppningsvis har jag lite mera tid) När man var yngre fanns det en mycket tydligare känsla av att "det där kan man göra sen". På det sättet tycker jag livet är bättre nu, det blir mer nu-fokus och man har liksom inte tid att göra det som känns oviktigt. Jag går i en samtalsterapi och håller på och blir mer klar över vad jag vill och vad som är rätt för mig, det kan jag rekommendera. Skönt att höra att det är fler som går igenom liknande, ibland får man intrycket av att andra i omgivningen är så säkra på hur de vill leva sitt liv.

• MiaMaria N

Känslan av att "jag har säkert bara en vecka kvar" är en typisk depp-känsla....troligen är du lite nedstämd också.....

Hur har det nya jobbet varit i förhållande till förväntningen? Har du mkt krav på dig? Hur är relationen med din man? Saknar du gamla vänner?

Jag tycker du ska söka samtalsterapi, OCH ta det lugnt i allmänhet...dvs ta inte på dig att vara duktig, ansträng dig minimalt.....när man är nedstämd behöver man SPARA krafter!!

Kram

• Anonym (osäker)

Tack för svaren!

Jag har egentligen ingen "jag har bara en vecka kvar-känsla" utan nästan tvärtom! Dvs att jag ser hur mitt liv har blivit och tycker att det inte blev som jag önskat. Nu ser jag bara en lång tid framför mig utan några spännande möjligheter; det känns som om jag har fastnat i ett fack och i en situation jag inte kan ta mig ur!

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad jag hade förväntat mig av det nya jobbet; jag vet bara att det blev annorlunda än jag tänkt mig. Samma sak med att flytta utanför stan; jag hade inte fattat vad det skulle innebära. Och nu känns det som om mina tidigare drömmar varit en illusion eller bara lögner! Något som aldrig kommer att finnas!

Jag har det bra med min familj och min man försöker stötta mig. Men det är så klart jobbigt för honom också, och det är jobbigt för alla när mamma mår dåligt.

Det känns skönt att läsa att andra känner igen sig. Att ta det lugnt och eventuellt söka samtalsterapi är nog bra råd!

Kram på er också!

Svar på tråden 40-års-kris?