• Bamse04

Någon som ska/har kört upp i Sollentuna?

Hej

Finns det någon här som har eller ska köra upp i Sollentuna?

Jag bor nämligen i en annan mindre stad och håller på med körkort men kommer att köra upp i Sollentuna pga. att det är den närmsta vägverkets kontor.

Problem är att jag har varit i Sollentuna någon enstaka gång och känner inte område alls.
    Jag tänkte övngsingsköra där med min man och undrar om någon vet om det är speciella område man ska öva?
    Vad gjorde Ni på eran uppkörning och hur det gick?
    Vad tyckte Ni om provkontrolanten?

Tack för alla svar.

• Svar på tråden Någon som ska/har kört upp i Sollentuna?
  • Bamse04

Det finns kanske någon här idag som körde upp i Sollentuna?

• Bamse04

Testar en gång till...kom igen det måste vara någon här

• Bamse04

Jo,jag kommer att köra upp där.
    Så det går....har du kört upp redan eller ska du göra det??

• snart tre

Nej, jag körde upp i Jakobseberg efter att först ha haft en uppkörning i Solna. Var nervös över att behöva byta uppkörningsställe, men jag åkte dit med min man och körde ett par gånger innan och vi räknade ut ungefär vad som skulle kunna komma på uppkörningen (vi satte körschemat perfekt faktiskt ). Jag hade inga problem att klara uppkörningen och kontrollanten var jättebra.

Jag fick göra en liten säkerhetskontroll (en invändig utifrån vädret som var slaskigt och blött den dagen). Sen körde vi en slinga i ett villaområde, med omväxlande 30 och 50 och med högerregeln överallt, via tre stycken rondeller på rad varav bara den sista och största var lite speciell (måste ligga i vänstra filen när man körde rakt fram), sen direkt upp på motorvägen och sen fick jag köra av vid nästa avfart och ta in på en mindre väg där jag fick backa runt ett hörn. Sedan tillbaka till Vägverket och så var körkortet mitt.

• pärlan85

Hej! Jag har kört upp i Sollentuna! Fick köra i en massa rondeller, annars är det ganska enkla vägar! Lycka till!

• Bamse04

Gud , vad bra..det gick ganska smdigt..då säger jag grattis så här i efterskott

Jag ska köra upp som sagt i Sollentuna i slutet av maj,
    och har varit där nu två gånger och kört och ska köra två till dubbla lektioner innan uppkörningen.
    Det kommer säkert att gå bra,tror jag, men skulle vara skönt prata med någon som har kört upp där..men det verkar inte att det är några här på FL.

I Sollentuna finns också två-tre såna konstiga/jobbiga rondeller,
    och det är det som gör att man behöver 2-3 dubbla lektioner bara för de,helt otroligt...men jag fixar det..tror jag

• lintan

Jag körde upp i Sollentuna och tyckte att det var en "lätt" uppkörning. Villaområde, backa runt hörn, rondell, motorväg, läsa skyltar, inre säkerhetskontroll och parkera på parkering.

En lugn kontrollgubbe som jag inte blev nervös av alls.

Jag klarade det på första försöket och jag vill tillägga att jag aldrig kört där förut.

Lycka till!

• greeneyes

Om du ska köra upp i sollentuna så öva på att köra kring Centrumet, för på ena sidan finns typ femfilig väg som är skitkrånglig om man inte kan den. Därför är det bra att övningsköra där. Se även till att kunna läsa skyltar ordentligt, många krångliga rondeller därikring. Även solna är ganska storstadskörning tycker jag.

BF 31/8 2007
  • greeneyes

Tror i såna fall att Jakobsberg är mycket bättre än Sollentuna att köra upp i!

BF 31/8 2007
  • Bamse04

Hej alla

Vad kul att det blev så många svar till slut i alla fall

Vad bra lintan att du tyckte att det gick smidigt

När jag övningkörde där så följde vi mycket skyltar till Danderyd,och där runt vägverkets kontor,sen rondeller och ett villa område där..vet inte vad den heter.

Ni som körde upp där:åkte ni utanför Sollentuna som typ. mot Rotebro eller var det bara runt Sollentuna?

Har aldrig varit i Jakobsberg men elever från min trafikslkola
    kör upp i Sollentuna,det går säkert bra...det är bara det att jag vill verkligen bli klar med det här och förbereder mig på alla möjliga sätt nu känns det som..både fysiskt och psykiskt.

• lintan

Jag har inte direkt superkoll på vad det heter där men det jag tyckte var skönt var att det inte var någon stadskörning alls.

Jag körde upp för 2,5 år sedan så det ligger inte färskt i minnet tyvärr.

• Bamse04

Ok,lintan..tack för din svar:)

Svar på tråden Någon som ska/har kört upp i Sollentuna?