• Tjejen76

Föräldrapenning & ny lön

Jag har nu lusläst o luskat på fsk´s hemsida och hittar inte ngn bra förklraing på min fundering, så jag testar härinne ist!
    Om jag nu tänkt ta föräldraledigt från augusti och får en ny höjd månadslön, låt säga fr.o.m  juni..(har tänkt löneförhandla innan jag går på föräldraledighet) kommer min fp räknas på den nya lönen eller måste man haft samma lön i ett halvår eller så? Det står bara att den räknas på din aktuella inkomst...bla bla.....nån kunnig som vet!!!?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Föräldrapenning & ny lön
  • Nickis

Jag tror det är så att det nu är de sista 12 månadernas lön som räknas och en löneförhöjning påverkar då inte fp tyvärr - vilket väl är smart uttänkt av dem

• Eva A

Jag var precis häromdagen på info hos försäkringskassan och ställde just denna fråga. De svarade att föräldrapenningen baseras på den lön som du har då du får barn, dvs din nya lön. Man ska även anmäla till FK om man får högre lön under föräldraledighet (om man har sådan tur) för då räknar de upp din SGI (som föräldrapenningen baseras på).

• annisen81

Jag har hört att det är den lön man har när man går på ledgiheten som gäller. Min kollega som var föräldraledig fick tom höjd ersättning när hon fick en höjning under tiden hon var hemma.

• annisen81

Eva hann vist före mig

• Eva A

För att förtydliga så gäller ovanstående om man har ett fast jobb med månadslön. Om man däremot har haft lite olika jobb under senaste året eller varit timanställd tror jag att FK går tillbaka till de senaste tolv månaderna och räknar ut en genomsnittslön (såsom Nickis skriver).
    Dessutom finns det från nya regeringen ett förslag om att man man alltid ska basera föräldrapenningen på inkomster de tolv senaste månaderna, men detta har inte gått igenom än.

Det bästa är att ringa FK och få ett besked som gäller just dig!

• Nickis

så här står det hos försäkringskassan www.forsakringskassan.se/fakta/fp_sgi/

"Föräldrapenning och sjuk-penningsgrundande inkomst (SGI)
    Läs informationen i pdf [78 kB]

Vad är SGI?
    Det är i regel din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst, SGI, som används för att räkna ut din föräldrapenning. Din SGI räknas fram av Försäkringskassan utifrån din beräknade årliga arbetsinkomst. "

och den årliga arbetsinkomsten är ju de sista 12 månaderna.

• gambler07

det är bara att göra en inkomst ändring så höjer dom din ersättning

• Nickis

Eva: aha - så då har det kanske inte börjat gälla ännu det nya med de sista 12 månaderna??? Jag måste ringa försäkringskassan inser jag

• gambler07

det är inga problem , har själv nyss gjort det.
    jag fick löneförhöjning i oktober förra året och fick det jag förlorat retruaktivt av Försäkringskassan

• Tjejen76

Åååååhhh Eva A vad glad jag blir!!!! Jag har fast jobb och månadslön---> det borde alltså gälla mig då och har du dessutom pratat live med nån på fsk så blir jag mer säker på det ju! Hade du oxå tänkt höja din lön alltså? 

Så nu ska här förhandlas......hihi wish me luck!!! Jihoo vilka bra nyheter!!!

• gambler07

Nickis
    det är klart att du kan göra en inkomst ändring när du får en ny lön.

Det är ju inte så att alla arbetsplatser har löneförhöjningar i januari varje år.

de gör en ny uträckning på 12 månader

• D S

FK räknar inkomst på 12 månader men inte bakåt i tiden utan framåt. Än så länge betyder alltså beräknad årlig inkomst, tiden 12 månader framåt. Tyvärr har Centern ett förslag som de vill driva i nya regeringen, som är mycket sämre, vi får hoppas att de inte lyckas.

Svar på tråden Föräldrapenning & ny lön