• Soete

KLIMATET vs Guds ingripande/Jordens undergång ?

Vad tror Du?

Hur kommer växthuseffekten att utvecklas?

Är det en början till Jordens undergång/ Guds ingripande?

Hur länge tror du jorden står ut med klimatförändringarna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-28 14:29:04:
    En till, kan jorden klara det utan människan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-29 08:33:34:
    DENNA TRÅDEN ÄR INTE TILL FÖR RELIGIONSKRIG!

Ni som känner er träffade får gärna skapa en tråd där ni kan kasta paj.

Självklart får bibeln diskuteras på ett trevligt sätt

Men jag ser gärna mångfalden på kommentarer, med olika tankar från många mäniskor!

• Svar på tråden KLIMATET vs Guds ingripande/Jordens undergång ?
  • rasajj

jag tror det ingar i Guds plan att jorden kommer att "ta slut". Gud kommer att skapa en ny jord at oss efter undergangen. Tror jag.

• whitetiger

*lol*
    klart att ALLT som händer är guds plan ..
    alltid lika interesant hur fanatiker skyller allt på gud istälet för att ta lite ansvar :)
    så .. saargr låt mig gissa .. gud kommer ridande på en vit häst med en ny jordklot i bakfickan ?
    och för den delen .. vilka är oss .. vi kommer vara long gone om "jorden tar slut" menar du dem enda överlevande *kackerlackor råttor och myror* ?
    och om mot förmodan "gud" skulle hålla tiden och komma ridande innan den sista av "oss" faller av pinnen .. vem står för transporten :) tror inte att sj går till eath 2 the sequel

• whitetiger

har slutat läsa aftonbladet .. halvsaningar med *sälja lösnummer rubriker*

• Soete

saargr

Varför sabba Guds skapelse, jorden och skapa en ny?

Känns som att ha en ny, fin klänning på sig men att ta på sig en lika dan ny, bara för sakens skull.

Själv tror jag att Jorden skall bestå för evig
    Pred 1:4
    Släkte går och släkte kommer,
    jorden är evigt densamma.

• Soete

whitetiger

Dom har blivit en riktig svallerblaska som säljer på skandaler & rykten. Om det är sant är en annan femma...

Men vad det gäller Klimat delen tycker jag dom har hållt sig sakliga & faktamässsiga.. så det tycker jag är rätt intressant!

• Oates

När nu det här ämnet har kommit upp måste jag få ställa en fråga som jag har funderat över!
    Och den är ärligt menad!

JV citerar ju gärna Bibeln där det sägs att "han ska fördärva dem som fördärvar jorden"

Hur rimmar det med att JV, åtminstone de jag känner, är så väldigt ointresserade av miljöfrågorna?
    De är, som jag uppfattar det, enbart intresserade av ämnet som ett bevis på att slutet är nära (eftersom människor först nu i vår tid KAN fördärva jorden).

Men de JV jag känner till är inte särskilt intresserade av att dra sitt strå till stacken, tex genom att handla miljömärk och rättvisemärkt, genom sopsortering, att minska utsläppen genom att gå eller cykla i stället för att ta bilen, minska på användandet av plastpåsar osv.

Hur kommer det sig?

JV är genom detta sitt ointresse ju i lika stor utsträckning som andra med till att "fördärva jorden".

• rasajj
    Soete skrev 2007-03-28 16:45:24 följande:
    saargr Varför sabba Guds skapelse, jorden och skapa en ny? Känns som att ha en ny, fin klänning på sig men att ta på sig en lika dan ny, bara för sakens skull. Själv tror jag att Jorden skall bestå för evig Pred 1:4Släkte går och släkte kommer,jorden är evigt densamma.
    Darfor att Gud har sagt sa..

Jes 65:17 Se, jag skapar nya himlar och en ny jord,
    och man skall inte mer komma ihåg det förgångna
    eller tänka på det.

Jes 66:22 Ty liksom de nya himlarna och den nya jorden, som jag skapar, blir bestående inför mig, så skall er avkomma och ert namn bestå, säger HERREN

2 pet 3:13 Men nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor, väntar vi på efter hans löfte.

Upp 21:1 Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden hade försvunnit, och havet fanns inte mer

Darfor tror jag att Gud kommer att skapa en ny jord.
  • Kurre räkmacka
    Soete skrev 2007-03-28 14:20:17 följande:
    Vad tror Du?Hur kommer växthuseffekten att utvecklas? Är det en början till Jordens undergång/ Guds ingripande?Hur länge tror du jorden står ut med klimatförändringarna?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-28 14:29:04:En till, kan jorden klara det utan människan?
    Dom kommer eskalera och människan kommer leda till jordens undergång men det är förutbestämt av Gud. Tror det dröjer länge till innan domedagen.
  • Joker

Vad gud har för plan vet jag inget om, men växthuseffekten vet jag en hel del om.

Främst ska sägas att vi vet väldigt inte hur temperaturen är kopplad till växthusgaserna, det går inte att säga att en viss mängd CO2 ger si och så högre temp för vi vet inte hur naturen svarar. Det kan bli så att jorden motverkar de högre CO2-halterna och det kan bli tvärt om att en temperaturökning ger en accelererad effekt.

Vad vet vi, jo att temperaturen ökar, glaciärer smälter, temperaturbälten flyttar sig snabbare än vad arter kan flytta. En del skogar kommer att dö ut (där plantan slog rot kan inte trädet leva när det vuxit upp), även andra arter kommer att dö ut för de hinner inte flytta.

Jag är rätt övertygad om att jorden kommer att klara sig, men den kommer att se annorlunda ut jämfört med idag. Jag tror inte heller att människan kommer att gå under, men flera platser kommer inte att gå att leva på längre.

Svar på tråden KLIMATET vs Guds ingripande/Jordens undergång ?