• red chilli

Typiskt svenska presenter

Jag åker snart till Japan och har fått veta att där ger man varandra små presenter och att det är oförskämt att komma hem till någon utan en gåva. Så nu ska jag köpa med mig ett gäng småpresenter som är "typiskt svenskt" men vad 17 är det egentligen? Dalahäst och Ikeas köttbullar känns ju inte så spännande direkt...
    Det ska vara små och inte så dyra saker.
    Alla förslag mottages tacksamt.

• Svar på tråden Typiskt svenska presenter
  • annca

Snapsglas, "Snöbollen"-lykta, mjukisälg, hårdost & hyvel, docka med sverigedräkt, en liten runsten ?

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • red chilli

OJ vad många bra förslag! Tack!!

• Sallisen

Jag tänkte bara förtydliga att handdukarna jag pratar om ovan är kökshanddukar, inte badhanddukar!

• TjorveniSkåne

Snus!

En annorlunda upplevelse för en japan

• red chilli

Haha.. ja, det kanske kan vara nåt. Tror dock inte att nån kommer tycka om det.

• theosen

Salt godis finns inte någonstans utom i sverige tror jag.  Min systers kompisar i england brukar be henne köpa sånt när hon är hemma...
    Typ salta sillar eller djungelvrål. Då får dom sig en riktigt annorlunda smakupplevelse.

• Muckarn

salt lakrits
    sill
    älg grejor
    Kosta boda
    Dala hästar
    mora knivar

• allaminaliv

Jag har en massa japanska kollegor som kommer på besök till Sverige hela tiden och de har oftast med sig godisaskar med äckliga bönkakor (kräks) och annat "snusk".

Älgar är roligt. Alla förslag ovan är bra!

• sussiegull

en osthyvel kan man val kopa var som helst?? inte bara i sverige

• rasajj
    sussiegull skrev 2007-04-10 17:12:54 följande:
    en osthyvel kan man val kopa var som helst?? inte bara i sverige
    inte har i USA... Det finns i "vissa" affarer.. Men langt ifdran alla har nagon.. Man koper fardigskivad ost eller  skar med kniv..

Likasa i Belgien tydligen, min syster bor dar..
  • Thursday

I Danmark är det inte heller helt lätt att få tag i en svensk osthyvel. Man tar mycket för givet som inte är det

• LuRiGaBlAdLuSeN

Knäckebröd är ju typiskt svenskt.

• gucki

Osthyveln är en NORSK uppfinning faktiskt, hihihi.

Det finns ju bra böcker på engelska om Sverige med fina bilder
    Pepparkakor
    Annars har du fått mkt bra tips

Lycka till...

Svar på tråden Typiskt svenska presenter