• Aran

Äter ni endast kronfågels kycklingfile??

Ja det var frågan

• Svar på tråden Äter ni endast kronfågels kycklingfile??
  • Sara Li

Nej, jag äter även Hemköps, Hannes, Guldfågeln... finns många sorter.

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Love family

Jag äter endast svensk kyckling...( kött oxå) sen om det är kronfågeln vet jag inte. men jag läser noga innan jag handlar :0) Lite nojjig kanske...

• Sommarkatten

Bara kycklingen är svensk och fräsch går den ner

• Mamma Mysig

kyklingen ska vara svensk, de danska smakar gummi,

coop är god också, men den ska vara färsk

• Anna A

Jag köper endast svensk kyckling och kött. Helst köper jag ekologiskt men det är svårt att hitta ekologisk kyckling - tyvärr. Jag äter lunch ute en del och då är det svårt att veta ursprunget - men får jag välja så blir det helt klart svenskt!

• Aran

Jag har dansk hemma.. det är väl ingen fara tror ni? är också så noga annars med svenskt kött.

• Kanelflicka

Om man tillagar den rätt är det ingen fara oavsett om den är svensk eller dansk

• ellinorsmama

Visst ska man främja svenska bönder och jordbruk och dylikt.

Men ändå så tror jag inte att svensk, dansk eller tysk kyckling spelar någon större roll. Det är väl samma sak i grund och botten.

Vet med största sannolikhet att resten av världen också äter kyckling och då inte bara om den kommer i från Sverige.

Svensk kyckling är väl bra men andra länder kan nog föda upp kyckling åtminstone lika bra som vi om inte bättre.

Det här var inte skrivet för att provocera utan för att bara säga att människor i andra länder också äter mat varje dag och överlever trots att deras mat inte kommer från Sverige!

• Jannamia

Ja!

Ingen är så rik att den har råd att förlora en vän.
  • ellinorsmama

Ja, för annars hur gör ni om ni åker utomlands?

Tar med er egen mat?

De flesta brukar ju även komma hem efter en semester och tycka att maten är sååååå god utomlands!

Säger bara vad jag tycker.

Smaken är ju som baken, delad och tur är väl det!

• Mollymajs

Ja köper det billigaste Men det ska klart även se ok ut.

• Mia83

Äter oavsett märke, handlar efter pris och bedömer kvalitén när jag har smakat.
    Jag tillagar min mat tills den är färdig så jag är inte ett dugg orolig.

• Mammatillfem

Nej,men oftast,och svensk om jag kan veta vad det är.

• lurv

Helst svensk kyckling men alltid kyckling som inte är marinerad.

• brokig

* Svensk kyckling är garanterat salmonella-fri eftersom vi har kontrollprogram med åtskilliga parametrar såsom spårbarhet och provtagning. Importerad kyckling säljs till Sverige med salmonellafri-garanti. Dessvärre har det visat sig i de provtagningar Livsmedelsverket gjort att många av dessa kycklingar ändå har Salmonella.

* Svensk kyckling injecerat med upp till 13 % saltlake för att ge höja kvalitetsegenskaper. Importerad kyckling kan innehålla beydligt mer än så, upp till ca 30-35 %. Då handlar det inte längre om smakförbättring utan om att späda kycklingen för att kunna ta ett högre pris av konsumenten. När man köper utländsk kyckling riskerar man alltså att betala ett högt pris för vatten. Det som är billigast på prislappen är inte billigast i relaiteten.

* Den mesta kycklingen som importeras till Sverige idag kommer från braslilien. Där är arbetsvillkoren för arbetare sämre, löner låga, kycklingen ges tillväxthormoner, GMO-foder används, vissa andra kemiska substanser tillsätts fodret för ökad tillväxt och minskad sjukdom vilket riskerar antibiotikaresistens.

*Svensk kyckling ingår i ett djuromsorgsprogram betydligt bättre än de flesta andra länders.

Svensk kyckling är märkt med Svensk Fågel (branchorgansiationens logga), man kan inte gå på de svenskklingande namn som ofta används för att åka snålskjuts på svensk kycklings goda rykte. Obersvera också att identifieringsmärket (ovalformat inom EU) inte säger var kycklingen är född och uppfödd utan var den är processerad eller packad. Det behöver inte alltid vara samma sak.

Jag skulle aldrig äta utländsk kyckling. Den kyckling som säljs på restaurang är ofta brasiliansk eller thailändsk så utekyckling går fetbort för mig. Jag skulle heller aldrig äta kyckling utomlands. För mig är det inte bara en rädsla för salmonella utan mer en större tillit för det svenska djuromsorgsprogrammet.

Jag tycker det är skrämmade att mata sina barn med GMO, tillväxthormoner och saltlake bara för att det är billigare. Sätt er hellre in i frågan och kom fram till att det känns bra och säkert utifrån era värderingar.

• JustJack

Handlar efter pris många gånger. Känner ingen skillnad på kronfågel och Euroshopper....
    Och vad gäller svenskt vs danskt så har jag bott i Danmark i 4½ år så jag har absolut inget problem med att köpa danskt kött.

Köper däremot aldrig Irländskt kött Är liksom för långt borta.

Svar på tråden Äter ni endast kronfågels kycklingfile??