presentöppning vid dopet??????
Måste man öppna barnets presenter under själva dopkalaset? Vi känner att vi skulle vilja göra det i lugn och ro. Är detta fel?
Måste man öppna barnets presenter under själva dopkalaset? Vi känner att vi skulle vilja göra det i lugn och ro. Är detta fel?
Man gör väl som man vill..men släkt o vänner kanske är nyfikna på vad lillen fått.
Det finns väl inget som är rätt och fel. Vi har alltid öppnat presenterna och läst korten medans gästerna är kvar. Spännande och kul och jag tror att dom flesta vill se vad barnet får.Men man kan ju givetvis göra som man vill.
ne de väljer ni la själva
vi har så att alla förväntar sej att an öppnar dem o säger tack till alla.
men säg det när vi får dem
tack, men vi öppnar dem hemma tex
så vet alla om det.
varför vill ni det? får man fråga??
Jag tycker att det hör till att öppna doppresenterna under själva dopkaffet.
Man måste ju inte göra ett "nummer" av det hela, där alla står och ser på.
Jag tycker nog att det hör till, men man gör ju vad som känns bäst. Tror nog att släkt och vänner är nyfikna på vad den lille/lilla har fått.
När min brorsdotter döptes var jag ansvarig att öppna alla presenter vartefter alla gäster kom....sen ställde jag upp alla öppnade paket med tillhörande kort på ett bord så att gärsterna kunde titta. Min bror var supernöjd för då hade de tid att tala med alla gäster, duka fram kaffe och tårta och alla fick ändå se alla presenter... utan stress. Det bör också tilläggas att många gäster uppskattade detta för att det inte drog ut så på tiden.....
Du gör det som passar er bäst, men detta funkade väldigt bra för oss.
Lycka till.....
Jag hade blivit riktigt sur om jag lagt ner tid på att
1. hitta en perfekt present
2. slå in den riktigt fint
och sen inte få se reaktionen. Och hade heller inte uppskattat om någon annan än "berörda parter" öppnat paketet.
Men det är ju jag.
Vi öppnade alla doppresenter under dopkaffet. Mest under tysthet för vi tycker det kan bli rätt stimmigt med allt surr och prat. Vi ställde upp allt fint på ett bord så fick gästerna kolla vad vår dotter fått och från vem.
Men vi hade ett rätt stort dop med 60 gäster s det kan bli lite jobbigt att läsa upp korten och visa presenterna när det är så mycket folk och de sitter och pratar med varann. Så här efteråt kan jag tycka att det är ok att öppna presenterna i lugn och ro hemma om det är ett stort dop men att öppna presenterna vid dopkaffet om det är ett mindre dop. skicka personliga tackkort är en tacksam gest speciellt om man öppnar hemma.
Klart att man får fråga! Vi tänker så här; att det tar ganska lång tid och att man då kanske inte får tid att ägna sig åt gästerna -- många som åker ganska långt bara över dagen ovch det vore trevligare att hinna vara med gästerna.
Då vi har stora skillnader i vår släkt på vad man har möjlighet att köpa till babyn är vi även rädda att några kanske blir ledsna och känner sig dumma då de kanske inte kan ge i samma utsträckning som andra. Kanske fånigt att tänka så men man vill ju att allt ska bli bra.
Främst är det nog att det känns stressigt.
Om man ska lyssna på DNs vett-och-etikett-expert Magdalena Ribbing så finns det ingen som helst anledning att öppna presenter under en större (formell) tillställning. Varken bröllop, födelsedag eller dop. Man köper presenten för mottagarens skull, inte för de andra gästerna! Och definitivt inte för att visas upp.
Att öppna i andras närvaro kan ju annars lätt bli lite som en uppvisning i vem som har köpt vad (och en omedveten jämförelse av värde), och det är ju liksom inte meningen. Man kan ju tycka att om man som gäst har lagt ner lite möda på att hitta en fin present så skulle man gärna se att värdarna tar sig lite tid att i lugn och ro öppna och beundra. Efteråt. Så kan de sen skicka ett fint individuellt kort och tacka för den fina vad det nu är.
Det blir ju annars lätt rätt stressigt om man gör det under själva tillställningen, vilket är att förolämpa givaren. Och tråkigt! Min erfarenhet av när folk har öppnat presenter under dop/bröllop är att det är MÖRDANDE tråkigt!!! Det tar tid, det är ointressant och... ja vad är egentligen tanken att man ska göra som gäst? Utbrista i "Oh!" och "Ah" över alla prylar som andra har gett? Det blir ju rätt långtråkigt efter den tredje tekannan eller Min skattkammarbok...
Nä, jag rekommenderar absolut att öppna efteråt.