presentöppning vid dopet??????
Om man ska lyssna på DNs vett-och-etikett-expert Magdalena Ribbing så finns det ingen som helst anledning att öppna presenter under en större (formell) tillställning. Varken bröllop, födelsedag eller dop. Man köper presenten för mottagarens skull, inte för de andra gästerna! Och definitivt inte för att visas upp.
Att öppna i andras närvaro kan ju annars lätt bli lite som en uppvisning i vem som har köpt vad (och en omedveten jämförelse av värde), och det är ju liksom inte meningen. Man kan ju tycka att om man som gäst har lagt ner lite möda på att hitta en fin present så skulle man gärna se att värdarna tar sig lite tid att i lugn och ro öppna och beundra. Efteråt. Så kan de sen skicka ett fint individuellt kort och tacka för den fina vad det nu är.
Det blir ju annars lätt rätt stressigt om man gör det under själva tillställningen, vilket är att förolämpa givaren. Och tråkigt! Min erfarenhet av när folk har öppnat presenter under dop/bröllop är att det är MÖRDANDE tråkigt!!! Det tar tid, det är ointressant och... ja vad är egentligen tanken att man ska göra som gäst? Utbrista i "Oh!" och "Ah" över alla prylar som andra har gett? Det blir ju rätt långtråkigt efter den tredje tekannan eller Min skattkammarbok...
Nä, jag rekommenderar absolut att öppna efteråt.