• EmA

Löpning = Risk för framfall???

Jag har tränat mycket löpning graviditeten men fick av olika anledningar sluta med det under hela graviditeten, har alltså inte sprungit på ett tag.

Dottern föddes 12 januari och nu har jag så stor lust att börja löpträna igen. Har varit på efterkontroll och frågade då läkaren specifikt om löpning och hon sa att det var okej men att jag skulle ta det försiktigt. När lilltjejen var på 2-månaders kontroll igår så nämnde jag för BVC-sköterskan att jag skulle ut på min första löprunda på kvällen och hon avrådde starkt från detta just på grund av risken för framfall, hon tyckte att jag skulle vänta med löpningen och promenera istället.

När jag ställde frågan i en tråd här på FL så var det flera som blivit rekomnderade att vänta 6 månader efter förlossningen med löpning? Om detta stämmer så är det såå trist, älskar ju att springa och vill inte alls vänta såå länge.

Hur var det för dig? Vad har du fått för rekomendationer? Vill få så många synpunkter och erfarenheter som möjligt!

Mamma till Tindra 070112
  • Svar på tråden Löpning = Risk för framfall???
  • listo

De rekommendationer jag fick var att man inte bör löpträna förrän ca 6 månader efter förlossning. Motiveringen jag fick (från sjukgymnast) var att bäckenbotten behöver den tiden för att stabiliseras igen efter graviditet och förlossning.
    Om man belastar för hårt för tidigt så riskerar man dels att få smärtproblem men även att få problem med inkontinens för att bäckenbotten inte kan hålla emot.
    Jag kan tänka mig att det stämmer att risken för livmoderframfall också ökar om man överbelastar innan kroppen fått återhämta sig.

Var rädd om din kropp!

• EmA

Nån mer som vill kommentera???

Vilka träningsalternativ finns då? Om det nu är så att löpningen inte funkar? Allt utan hopp då eller? Är spinning ok?

Mamma till Tindra 070112
  • EmA

puff puff

Mamma till Tindra 070112
  • Galatea

Jag cyklar på min motionscykel. Funkar super eftersom det inte belastar bäckenet. Inte heller är det nån risk för framfall.

• sanna53

Har inte hört något sådant! Tränar spinning sen gossen var 6v.. underbart!

• evo 6

Jag var ute och sprang första gången 5 veckor efter förlossningen
    Jag tog det väldigt lugnt och sprang bara i 15 min,sedan ökade jag succesivt på under följande månader.Det har gått jättebra!
    Lyssna bara på din kropp och ta det lugnt i början!
    Lycka till!

• EmA

Åh, det låter ju bra... kanske skall våga migut i spåret iallafall då. Man vill ju inte riskera något bara...

Mamma till Tindra 070112
  • Fru Sundqvist

6 månader sa min bm innan man skulle göra något annat än promenad, simning och cykla om man inte ville riskera framfall och inkontinens.

• SaramedM

6 månader om man vill minimera risken för problem

• EmA

men det jag inte förstår är att det verkar som om alla fått 6 månaders rekomendation, utan jag. Blir lite irriterad eftersom jag specifikt frågade om löpning vid efterkontrollen. Läkaren sa att det gick bra men ta det försiktigt....

Mamma till Tindra 070112
Svar på tråden Löpning = Risk för framfall???