• EmA

Löpning = Risk för framfall???

Jag har tränat mycket löpning graviditeten men fick av olika anledningar sluta med det under hela graviditeten, har alltså inte sprungit på ett tag.

Dottern föddes 12 januari och nu har jag så stor lust att börja löpträna igen. Har varit på efterkontroll och frågade då läkaren specifikt om löpning och hon sa att det var okej men att jag skulle ta det försiktigt. När lilltjejen var på 2-månaders kontroll igår så nämnde jag för BVC-sköterskan att jag skulle ut på min första löprunda på kvällen och hon avrådde starkt från detta just på grund av risken för framfall, hon tyckte att jag skulle vänta med löpningen och promenera istället.

När jag ställde frågan i en tråd här på FL så var det flera som blivit rekomnderade att vänta 6 månader efter förlossningen med löpning? Om detta stämmer så är det såå trist, älskar ju att springa och vill inte alls vänta såå länge.

Hur var det för dig? Vad har du fått för rekomendationer? Vill få så många synpunkter och erfarenheter som möjligt!

Mamma till Tindra 070112
  • Svar på tråden Löpning = Risk för framfall???
  • SaramedM

Jag vet faktiskt inte, är det inte ofta så med information?

• EmA
    SaramedM skrev 2007-03-31 18:49:00 följande:
    Jag vet faktiskt inte, är det inte ofta så med information?
    jo det förstås, men jag tycker ändå att det är konstigt. Har varit inne o läst på några sidor på internet nu och där stod det (kommer inte ihåg vilken) att man skulle vänta med löpning o sådant till efterkontrollen och om de där sa att man såg ok, ut så var det fritt fram. Det tyckte jag lät bra, men jag vet inte om jag vågar chansa.

Är det någon som börjat tidigare än 6 månader efter förlossningen och som har erfarenhet av det, bra eller dåliga??  
    Mamma till Tindra 070112
  • Mrs G

Vill också veta, var ute och sprang för en vecka sedan dvs 10 veckor efter förlossningen. Skall på efterkontroll i veckan, skall höra mig för då.

• Bonita666

nån som vet när man kan börja träna igen? situps och sånna grejer

• Kringlan L

Raka situps ska du vänta med tills raka bukmuskeln gått ihop igen. Ligger man på rygg, gör en halv situps och får in två fingrar i bredd i springan så har den inte återställts ännu..

Det jag fick lära i mig på en utbildning jag gick angående träning för gravida, så skall man vänta tills efterkontrollen innan man sätter igång med sin träning igen.
    6-8 veckor brukar det ta för livmodern att dra ihop sig helt och innan såret från moderkakan har läkt. Man ska öka intensiteten succesivt och vänta med aktiviteter som innehåller hopp och stötvis belastning..
    Det man ska tänka på också är att hormonet som luckrade upp bäckenet innan förlossningen finns kvar i kroppen upp till 16 veckor efter förlossningen, så man får fortfarnade vara försiktig med övningar där man belastar bäckenet ojämnt..

• Plusminus

Jag frågade min BM specifikt om löpträning när jag var på återbesök och lillan var runt 2 månader. BM hade konstaterat att jag kunde knipa fint och att allt alltså var som det skulle... Och hon sa att det inte var några som helst problem med träning INKLUSIVE löpning. Så då körde jag på, och det har gått finfint. Man får ju lyssna på sin kropp och om det känns fel får man ta det lugnt ett tag till. Det ska ju inte göra ont att träna!

Situps ska man väl vara lite försiktig med särskilt om raka bukmuskeln har delat sig, vad jag har förstått. Det hade inte min så jag körde på med situps från v 6 ungefär, vilket var när jag började träna efter förlossningen.

Kolla t ex www.alltforforaldrar.se/baby.php eller på SATS hemsida om träning efter graviditet.

• EmA

åh, tack så mycket... skönt med lite utfyllande svar. Tror att jag ska börja lite försiktigt då eftersom läkaren sa att det var ok på efterkontrollen. Det är ju dessutom snart 4 månader sedan förlossningen och jag har promenerat mycket och det känns finfint... känner jag något när jag joggar så får jag väl helt enkelt avbryta.

Mamma till Tindra 070112
  • MKS72

Började träna löpning och spinning efter en månad, men hade förmånen att kunna träna under hela graviditeten. Tog det försiktigt i början och trappade upp långsamt. Känner du minsta obehag så avbryt. Träna mycket knip och promenader innan - det hjälper!!

• Mrs G

Håller med Plusminus, min BM kollade min knipförmåga vid efterkontrollen, då den var OK var det fritt fram att börja springa men hon rekomenderade att man inte skulle börja innan dess.

• EmA

har joggat min första runda nu, det blev en kort runda och jag tog det försiktigt, skall börja så. mn vi ll ju verkligen inte ha nåt bakslag. tack för alla råd o tips. alltid bra att höra vad andra fått rekomenderat. Jga läste nu också i "den stora boken om barn" och där står det att om mna vill träna hårdare t.ex. löpning så skall man vänta till efter efterkontrollen och ett klartecken från BM så det kändes ju skönt. 

Mamma till Tindra 070112
  • EmA

ni andra som sprungit så här tidigt också har ni känt av nån form av tyngd nedåt efter nåt löppass? Jag tycker att jag kan känna det så ibland men det är inget som gör ont bara att det känns liksom... är det för att man är lite otränad i bäckenet eller är det nåt som inte är bra??

Mamma till Tindra 070112
  • tingeling75

Jag började löpträna 6 veckor efter min förra förlossningen, denna gången tog det lite längre tid efersom min kropp behövde läka lite längre.
    Tyngdkänslan du känner kan bero på otränade muskler i bäckenbotten, se till att knipträna ordentligt och spring försiktig i uppbyggnads fasen.

• Lilla Mimsan

Jag var ute första gången idag. Fick ok på efterkontrollen men jag läckte massor när jag sprang. Knipa varje dag blir det. Bäckenet för övrigt kändes bra förut ett knä dom spökar!

• isa275

jag var ute första gången för en vecka sen ungefär, lillskrutt är 4.5mån. kändes jättebra! min BM gav mig klartecken på efterkontrollen 2mån efter förlossningen...sen har jag mest dröjt för att jag inte orkat ta mig ut.

Svar på tråden Löpning = Risk för framfall???