Inlägg från: Mamisita |Visa alla inlägg
  • Mamisita

Domningar i handen

Mitt lillfinger och ringfinger domnar bort lite nu och då, detta har skett under någon månads tid. Har hela tiden tänkt att det går över men börjar inse att så verkar inte vara fallet. Letade lite fakta och hittade fakta om karpaltunnelsyndrom men det verkar inte vara det då det inte är tumme, pekfinger och ringfinger som domnar utan de övriga två fingrarna. Ska ringa till min husläkare och försöka boka tid så fort som möjligt men det skulle vara intressant att höra om någon här inne vart med om något liknande och hur det har gått för er?

• Svar på tråden Domningar i handen
  • Mamisita

Har haft när jag var yngre men det är något år sen sedan.

• Mamisita

Ja ska ringa i morgon och hoppas jag får tag på läkaren. Gillar inte att gå till läkaren och har tänkt att det går över men det verkar inte göra det utan det blir bara värre.

• Mamisita

nu har jag äntligen bokat tid får komma nästa vecka.

Esterella: sover du med skenor på natten?

LisaS: blev det bättre efter op? är man mer benägen att få problem igen även efter op om man haft det en gång?

• Mamisita

Så skönt att det blev bra för det är ju riktigt obehagligt när det domnar. Tyvärr (om man kan säga så) verkar det inte vara karpaltunnelsyndrom för min del eftersom det är exakt de fingrar som inte domnar.

• Mamisita

Fredrica81: oj måste vara jobbigt om du är högerhänt håller på bli galen och då är det på vänster hand (är högerhänt) upplever att det blir värre då jag gör vissa rörelser tex när jag tvättar händerna.

Bejjan: en nerv i armbågen? Men vad gör man då om man inte opererar, sjukgymnastik eller något? Är det farligt på något sätt..läste någonstans att det inte var bra med domningar för länge för då kunde nerverna skadas...

• Mamisita

Måste vara N.Ulnaris (hittade med lite googlande) som kommit ikläm frågan är bara vad man gör åt saken?

• Mamisita

Bejjan: Är ingen expert men läste i en tråd om domningar och då var det någon som sa att det var dåligt att gå med det för länge men hurvida den faktan stämmer vet jag inte. Efter läkarbesöket på ondag vet jag kanske mer. Du får gärna berätta hur det går för dig.

• Mamisita

ciara: tack så mycket, jag hoppas också att jag får slippa dessa domningar. Hur länge behöver man ha skena? Hur tar de reda på om nerven är klämd i armbågen eller i handleden? Många frågor...

• Mamisita

Bejjan: har haft lite fullt upp det gick bra eller vad man nu ska säga. Ska vänta och se om domningarna avtar nu när jag inte längre är mammaledig. Läkaren trodde att det berodde på rörelser jag gör när jag vart hemma med bebisen, burit henne, styrt vagn mm rörelser som jag normalt inte brukade göra innan. Så jag ska avvakta och se om det blir bättre annars ska jag kontakta henne igen. Min läkare sa ungefär detsamma som din så här väntas det också och hoppas på att det ska bli bättre

• Mamisita

Magglo: ja läkaren pratade om NHB men att det var väldigt lång kötid och att det  kunde göras om det blev förvärrat. Om man skulle bli tvungen att göra ett sådant test vad görs det efter resultat? (Vet inte om du kan svara men av ditt svar så tolkar jag att du är kunnig inom detta område )

• Mamisita

Intressant yrke.....vad gick du för utbildning (om man får vara nyfiken )?

Svar på tråden Domningar i handen