• Jinxan

Tagetes mot löss??

Jag läste i någon tidigare tråd att någon använder tagetes som underplantering till rosor för att slippa löss.
    Kan det stämma??? Verkar nästan för enkelt, men om det funkar vill jag gärna veta det eftersom angreppen förra sommaren var horribla!! Milt sagt..
    Provade blanding av vatten, såpa, sprit men det enda som hände var att blanden blev fläckiga. Jag råkade nog spraya när det var för stark sol=(
    Att klämma ihjäl dem är inte heller min grej eftersom jag tycker att det är vidrigt.
    Bekämpningsmedel känns som sista utvägen om jag inte kan hitta något annat....

Att man ska plantera tagetes i växthuset med tomater m.m för att slippa skadedjur har jag hört, men som sagt är det första gången jag hört att det ska funka mot löss..
    Tacksam för alla tips och ideer om hur man ska slippa de små kräken!!

• Svar på tråden Tagetes mot löss??
  • Busetras

farmor tände alltid en ciggarett och stoppade ner den med filtret ner och lät den 'ryka upp' =)

Hon sa att dom inte tålde röken och försvann...

Nu var ju detta 'små' blommor iofs =)

• ALJO

Njee, inte mot löss tror jag, däremot mot nematoder som finns i jorden.
    Såpavatten måste du ha på mängder! Lössen skall vara dränkta, ¨då kan dom inte andas och dör av det, dom bryr sig inte om en mild liten dusch. En skvätt t-sprit i såpavattnet är bra oxå. Pyrex är en spray som man kan ha på, jag tror den framställs av någon växt, så kemikalie kan man ju inte kalla den.

Svar på tråden Tagetes mot löss??