Inlägg från: Tainted |Visa alla inlägg
  • Tainted

varför klipper man inte klorna längre?

min tik har alldlees för långa klor framtassarna, pulpan sitter alltså långt ut. hon har haft det så sedan jag köpte henne år 2005. jag går mkt med henne på asfalt och klippte i början varje vecka, men efter att jag fått rådet i lokala djuraffären att göra dte mer sällan så blir det nu varannan eller 3e vecka. så nu har dom blivit ännu längre och jag märker att hon snart börjar få ont för att hon inte går rakt pga detta. ringde till blåstjärnan och undrade om man kunde klippa ner dom under lokalbedövning eller så men hon sa att det gör dom inte längre av "etiska skäl", vad menas med detta? hon sa i princip att när hunden redan fått problem så kan dom klippa ner eller ta bort klorna...

• Svar på tråden varför klipper man inte klorna längre?
  • Tainted

ja man undrar ju... men varför klipper dom inte ner dom hos vetrinären med bedövning nu när dom är så långa? vaddå "etiska skäl"? kanske ska söka på någon mindre klinik... är det förresten någon som vet vad det kan vara när ena kinden på hunden svullnar upp ibland? precis bakom tandraden, är det någon körtel där? hon verkar inte ha ont iaf och de flesta dagarna ser det ut precis som påa ndra sidan men ibland så blir den stor.

• Tainted

Glas: men det finns liksom inget annat sätt, jag kan ju inte göra det själv här hemma och har klippt dom varje vecka i drygt ett år, och nu senaste halvåret ca varannan. ska kolla upp om det finns någon mindre klinik här och rådfråga dom...

• Tainted

pratade nyss med en annan klinik och frågade lite... dom sa väl också att dom klipper endast ner klorna ordentligt om hunden sövs för något annat. dom gör alltså inget åt enbart klorna mer än rådgivning i och med att det inte skulle vara någon medicinsk åkomma. vad dyrt allting är :( undrade hur mkt dom skulle ta för att titta på knölen hon har på kinden och då går det på ca 1000 kr :/

• Tainted

ska ner till centrum senare idag och köpa en fil och se hur det går...
    Rottis77: vart bor du då? inte omkring gbg?

• Tainted

ok, ja jag började fila nu idag, tog ena tassen, tog ca 30 minuter att få till det perfekt :p får ta nästa senare ikväll, hoppas att det drar sig tillbaka snart :] men oj vad filar man kommer få köpa haha, redan 2 st som är helt lena nu ska försöka åtgärda detta så man slipper ta det till vetrinären. kan man förresten få bort tandsten enbart genom tandborstning eller måste det tas bort av läkaren?
    tack alla som svarat!

• Tainted

ja dum som jag var så tog jag inte reda på så mkt när jag köpte min hund, utan litade på det de tidigare ägarna sagt, dvs att borsta tänderna det gör man bara på utställningshundar :/ så nu har hon tandsten, surt att inte försäkringen täcker det.. men men det får gå!

• Tainted

ja vi traskar mycket på asfalt, har ju alltid barnvagnen med mig och då blir det svårt med skogsrundor nu för tiden hehe...

millan87: jag tror de flesta hundar är lite rädda för att man håller på och pillar på deras tassar, har fått det intrycket iaf. är det riktigt illa så kanske någon klippt i just pulpan någon gång på stackarn.

Svar på tråden varför klipper man inte klorna längre?