• Kabo

tvättbara amningsinlägg

Hej tjejer!

Jag väntar nu mitt andra barn och funderar lite på det här med tvättbara amningsinlägg. Tyckte att det gick åt så många paket med andra engångs sist plus att de luddade.

Vill höra med Er vad Ni har för erfarenheter och vilka som är bra!

• Svar på tråden tvättbara amningsinlägg
  • Kabo

Funderar just nu framförallt på att köpa några i bomullsflanell eftersom det verkar som om det är dom som suger upp bäst?

Kollade på två olika ställen ang. Imse vimse amningsinlägg. Förstår inte prisskillnaden bara....

www.4mom.se/default.aspx
    här kostar de 79:- (ord 90 för 6 st (3 par)

www.tantgronsgarderob.se/shop.asp&id=81&katid=&list=0&meny=32&aid=&storlek=&stor=
    och här kostar de 504:-

?????????????????????????
    Eller är det jag som ser helt fel? Så stor skillnad kan det välm inte vara?

har Ni erfarenhet av Imse vimse amningsinlägg?

Kom gärna med fler märken som Ni gillar eller ratar och tala gärna om varför!

Vil gärna ha något med bra uppsugningsförmåga då det läckte RIKLIGT sist och befarar att det blir samma nu......

• Kabo

Hade AVENT några tvättbara amningskupor? Hur är de?

• kany

Jag köpte också från minimundus, är nöjd med dom.

• Kabo

Ha, tack för den länken om minimundus! Det var den jag hittade igår men inte hittade tillbaka till nu idag

Vilken av alla sorter har Ni? Av det jag kan tyda så verkar det vara "Runda flanellinlägg" som är de som jag ska ha?

• turpis

Har testat de runda flanellinläggen från Minimundus (Imse vimse heter märket), men jag är inte helt såld. Använder natusans engångs, och de känns inte blöta när de blir blöta, vilket ju tyginläggen gör. Måste bytas rätt ofta för att brösten inte ska bli kalla, känns det som, och då läcker jag inte ens särskilt mycket. Tycker att de är knöliga också.

Om man absolut vill ha inlägg av tyg skulle jag nog snarare använda av silke eller ull, de blir inte kalla när de blir blöta!

• herilane

Jag har tyginlägg i bomull och är riktigt nöjd med dem. De är väldigt bekväma. Enda gången jag känner att de är blöta och kalla är när jag tagit bort dem för amning - aldrig när jag har dem på! Lite knöliga är de däremot, jag skulle inte kunna ha en tajt tunn top på mig.

De här har jag: www.lansinoh.co.uk/nursing_pads.html

• herilane

Jo, angående antal: det beror på hur ofta du tvättar. När du läcker så bör du byta inlägg vid varje amningstillfälle, om de är blöta - du ska inte lägga tillbaka ett kallt blött inlägg mot bröstet. Ammar du 6 gånger per dygn, läcker mycket och tvättar dagligen så kan det då gå åt 12 stycken (6 ggr x 2 bröst). Jag läckte lite då och då, och mindre från ena bröstet, men tvättade inte dagligen, så jag hade 16 stycken.

• Kabo

Kommer tvätta åtminstonne varannan dag då jag även börjat prova tygblöjor till dottern, men att amma 6-7 gånger/dygn är ju inte omöjligt att man gör.....

Herlane: Jag har för det mesta tajta tunna tröjor på mig - vad skulle fungera då?

lindyhoppa & kany: Upplever Ni det som Turpis säger?

• herilane

Det kan ju vara olika med olika inlägg. De som jag har, de har en rätt så synlig kant. Fast jag kollade efter just nu - kanterna syns genom tröjan om jag har en tunn BH, men inte om jag har en lite tjockare.

• Lovan

Jag har köpt bomullsinlägg från Avent som jag ska testa bara mjölken kommit i ordning (ja, bebisen måste ju komma ut först oxå. ). Ska köra engångs i början när det finns risk att det bara rinner rinner rinner.

Ett till mirakel på väg! Bf 26/4-07
  • niamh

Prövade tvättbara amingsinlägg men tyckte tyvärr inte att dom funkade nåt bra, eftersom det läckte igenom hela tiden. Fick gå tillbaka till engångs-inlägg

• Kabo

Någon med erfarenhet av:
    Ullrike amningsilägg?

Någon som jämfört dem med dem från minimundus?

Svar på tråden tvättbara amningsinlägg