• Smulan 79

Har någon fler problem av "White spots" ?

Det är andra gången nu jag får mjölkstockning pga det Fick tips på amningsmottagningen att Lecitin kan hjälpa. Det köps på hälsokost affärer. Men säljaren där hade aldrig hört att det skulle kunna hjälpa, det stog inget i hennes bok heller. Men det skulle iaf vara bra för hjärnan

Tydligen drabbas kossor ofta av detta, och de behandlades också med lecitin.

Det är ju inte så kul med stockning precis, blir så himla dålig. Men det blir väl alla. 40 graders feber och superont Det har fortfarande inte släppt helt, började i söndags. Inte blir det bätre av att skrutten kommit på att flaskan är godare..

Enda info jag funnit på nätet: http://www.amningshjalpen.se/radgivning/whitespots.htm

• Svar på tråden Har någon fler problem av "White spots" ?
  • Smulan 79

Är jag helt ensam om detta problem?

• Pumafox

Hej, jag hade detta en gång, men visste inte att det fanns "en diagnos" på det.
    Jag kände att det var på väg till mjölkstockning, men jag pillade bort "stoppet" i bröstvårtan, och då kunde jag mjölka ut och massera bort knölarna.

Det är ju precis som små klumpar som man kan pilla eller klämma bort för att förhindra att det blir stopp. Om du har badat eller duschat kan du kanske gnugga lite med en frottehandduk, för att försöka få bort klumparna.

• morre

Jag fick bort min med en nål ("knappsidan", ej själva nålen), det gjorde ont men skönt efteråt
    Vet faktiskt inte vad man kan göra åt dem. Hoppas det blir bättre för dig!

• kotka

jag har som en vit prick på ena bröstvårtan. det bröstet gör jättejätteont att amma från. är det en white spot? vad ska man göra?

• Nica74

JAg brukar också få så. Har dock aldrig vetat förut att det finns ett namn på det, intressant.
    Jag brukar försöka pressa ut "proppen" och sedan låter jag dottern amma extra mycket där.
    Har haft tur och aldrig blivit riktig dålig med feber av just "white spots", utan får mest bara ont i bröstet.

• carola1977

Hade ingen aning om att det hette så fast det drabbat mig massa gånger. Jag hittade info på www.growingpeople.se om det:
    "Är orsaken en vit prick på bröstvårtan kan man mjuka upp bröstvårtan med varmt vatten och försöka peta hål på den med rena fingrar. Lyckas man inte kan man eventuellt raspa lite i det yttersta hudlagret med en knappnål som man har tvättat med sprit först."

Jag brukade först prova med att bada varmt och ibland löste det upp stoppet. Annars gjorde jag som det står ovan och till slut släppte det. Det hann aldrig bli riktig mjölkstockning för mig lyckligtvis, men det kändes ordentligt ändå. Det drabbade mig ganska ofta förut, men nu sedan jag börjat amma mindre har det inte hänt.

• Rockmama

Jag råkade ut för det en gång när min äldsta dotter var liten men jag visste inte att det fanns ett namn på det. Jag trodde att det bara var mjölk som torkat in och täppte till en öppning. Har aldrig haft mjölkstockning men kände direkt vad det var som var på gång. Duschade varmt länge, länge men det hjälpte inte. Till slut lyckades jag pilla bort proppen och jag överdriver inte om jag säger att mjölken sprutade ett par meter just från denna öppning.

Lecitin finns det gott om i sötmandel, så det kan man ju testa att äta mycket av!

• Nifelheim

meen jahaaa...jag trodde det bara var nån slags igenkorkning av bröstet som bara drabbade mig. Hade svinofta så i början ju. Nu har det inte varit på länge, men mkt trevligt att veta att det inte bara är jag som haft så.

• Smulan 79
    kotka skrev 2007-03-30 16:54:02 följande:
    jag har som en vit prick på ena bröstvårtan. det bröstet gör jättejätteont att amma från. är det en white spot? vad ska man göra?
    Det kan nog vara "white spot" Försök att försiktigt pilla bort den. Och börja alltid amma från den sidan. Kan lova att det inte är nå kul med stockning. Är du hård och knölig/rodnad i bröstet också?
  • TeeLo

Åh vilken tur att jag såg den här tråden, loggade precis in bara för att fråga vad det skulle kunna vara för vit prick på bröstvårtan!
    Ska prova duscha varmt och sen dra med frottéhandduk..

Har ingen mjölkstockning på det bröstet än, men det gör man ju gärna det mesta för att slipp!

• Smulan 79

Hoppas du fick bort den ! De kan sitta hårt också, på mig fick de göra "en mindre operation" *lite överdrivet kanske, men det kom blod, buhu* med kanyl för att få ut den. Efter det, och ihärdigt ammande/pumpande har stockningen gått över.

• Stora

sånna har jag haft flera ggr nu och fått stockning med feber o värk...trodde detvar blåsor. Tusen tack för tipsen - här ska pillas.....

• Smulan 79

Det trodde jag först också...  Och jag som är en första klassens pillare i vanliga fall, tog mitt sunda förnuft tillfånga, och tänkte, att här ska man nog vara försiktig med pillandet.. Så jag lät de vara först.. Ajajaj

• TeeLo

Jag ville bara upplysa om att jag fick bort den på en gång efter duschen, så varmt vatten och varsamt 'gnuggande' med en frottehandduk är mitt tips.
    Handmjölkade lite också och jisses vad det rann... :D

Svar på tråden Har någon fler problem av "White spots" ?