• Miss Q

Om du ser en bebis med röd overall...

...och ljusblå mössa och blå napp- vad tror du det är för kön då?

Förklaringen till min fråga kommer sen

♥Nea04♥Max06♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-30 09:52:58:
    FÖRKLARING:

Jag trodde inte att rött var varken en tjej eller killfärg.
    Igår åkte jag till stan och satte på min 7 mån en knallröd overall (till pappans stora förtret ) och fick tre stycken kommenterade att han var en flicka pga detta.
    Vid ett tillfälle sa jag "nä, det är en pojk".
    "Jaha, kan de oxå ha rött blev svaret."

Till saken hör kanske att min son är väldigt nätt och finlemmad och kanske lite "flickig" då.

För övrigt så bryr jag mig inte så mycket om vad folk tror om könet på mina barn, var bara lite nyfiken på hur en röd overall tolkas.

KAN TILLÄGGA:
    Han hade en marinblå napp med sitt namn (Max) på...verkade inte ha nån effekt
  • Svar på tråden Om du ser en bebis med röd overall...
  • Plusminus

Som Röding. Hade inte utgått från någonting utan frågat vad barnet hette.

Klär själv min dotter i varierande marinblått och rött och tuffa byxor från HMs pojkbebisavdelning och så lite rosa men tycker inte att kläderna verkar ha någon större betydelse - folk utgår nästan alltid ifrån att en bebis är en pojke ändå! Tråkigt men sant. Om den inte har klänning förstås.

• Miss Q
    snart tre skrev 2007-03-30 10:48:02 följande:
    Bara en fråga - varför är det så hemskt om någon skulle ta fel på era barns kön? www.familyliving.se/blogg/anvandarblogg/view-...
    Inget alls...jag vet könen på mina barn och det räcker. Var bara en nyhet för mig att RÖD var en kösfärg, hade han kommit i en babyrosa overall hade jag inte blivit överraskad men nu var den röd och folk trodde han va flicka.

Nu ligger han här på golvet i storasysters gamla strumpbyxor med inbroderad spets...så sööt (Fast det tycker nog inte pappa om han får se han )
    ♥Nea04♥Max06♥
  • Miss Q
    Plusminus skrev 2007-03-30 10:48:39 följande:
    Som Röding. Hade inte utgått från någonting utan frågat vad barnet hette.Klär själv min dotter i varierande marinblått och rött och tuffa byxor från HMs pojkbebisavdelning och så lite rosa men tycker inte att kläderna verkar ha någon större betydelse - folk utgår nästan alltid ifrån att en bebis är en pojke ändå! Tråkigt men sant. Om den inte har klänning förstås.
    Du hade kunnat ha en mössa med texten pojk och jag hade sett att det va en tjej ändå! Syns ju lång väg att ditt barn äör en liten kicka
    ♥Nea04♥Max06♥
  • lurksmulan

Vår son får ofta välja själv, han har en röd overall och blå mössa, och nu senast när vi köpte nappar valde han lila nappar för det tyckte han var fint!
    Jag tänker inte begränsa honom, tycker han att lila är fint får han gärna ha det.
    Tröja i rosa eller lila funkar nog inte, och det är bara pga hans hårfärg. Han är rödhårig och jag skulle inte klä min kommande dotter i de färgerna heller om hon också blir rödhårig. Det skär sig i mina ögon.

Mamma till Laban 050131 och Polly bf 070805
  • Åke Vilse

Jag köper rött till sonen, men har svårt att hitta kläder utan brodyrer och volangärmar. Tyvärr!

Folk kan även gå på andra saker när de säger fel kön.
    Sonen hade blå overall, blåa vinterkängor, grå stickad mössa med ett dödskallemärke på och under mössan stack det ut ljusa lockar vilket den gången gjorde att han blev kallad tjej...

Må flugor från tusen kameler invadera dina armhålor!
  • Tussetösen

jag hade trott att det va tös...
    jag får frågan nästan varje dag... fast han har brun/grön overall, grön vagn, blå napp och det står THEODOR fram på vagnen...
    men det e för alla blivit sånna rebeller , jag e väll inte helst oskyldig heller... har rosa mössa på min son när jag inte hittar hans egna.. tihi

• Röding

Låt barn vara barn! =)

Låt de klättra i träd, leka prinsessa, köra bil och spela fotboll! Låt barnens egna individuella egenskaper få lysa fram!

• Garcia is my homeboy
    määh en tjej färg RÖTT??? no no no min son passar skit bra i sin nya knallröda vår jacka han ser inte ut som en tjej ^^
  • MissLilo

snart tre - vad e det som e så hemskt?? inget...men som med mmig när dottern var 4 månader. " vilken sött kille"(ja, hon hoade helrtt på sig) kommer en kill fram o säger till mig och börjar småprata. ja, visst e hon. han frågar vad han hetter. jag svarar mary. e irrerande näer man säger hon och personen envissas höra han. och när man dessutom fårgöra det flera ggr pm dan!

miss q - har oxå strumpbyxor med spets till min kille. :)
    men min man bryr sig inte....han har tom köpt rosa skor till min lillkille....knallrosa!!! själv köper jag rosa och mörkgrön, brunt till killen då han passar i det.

• lill linda 82

rött tycker jag båda könen kan ha
    men om barnet även har blå detaljer till (mössa, napp, vantar)så gissar jag mer på en pojke...

• honeybuns

Vi fick en röd laban overall till vår son Oliver, och automatiskt trodde alla vi träffade på att det var en flicka.

Tycker att det är jättesvårt att hitta som andra nämnt kläder i rött till killar. Och blir lite sur över att det inte finns lika stort utbud på kill-kläder som av tjej kläder i baby storlek. Till tjejer finns det hur mycket som helst, men kill-kläder finns fördet mesta in klämt i något litet hörn. Och då mest blått och grönt.

• Nirnaeth

Jag tänker väl att det är ett barn och att röd är en fin färg!

Min son har alla möjliga färger, så länge han passar i dom.
    En gång när vi var på affären så hade min son en röd napp i munnen, då kom en farbror fram och klappade honom på huvet och sa att lilla flickan var så duktig som hjälpte mamma att handla.
    Till saken hör att "lilla flickan" hade ett par jeans, och en ljusblå kofta på sig, samt en brun mössa.

Mamma till världens goaste surkorv
  • guldplutt

begriper inte hur folk tänker. jag kan klä min dotter i röd overall o mössa i brunt, rosa o orange, o folk gissar ändå på en pojke. inte för att hon ser ut som en pojke, men för att hon inte har ROSA på sig. helt sjukt, tycker jag.

• gummibears

Rött på killar är väl jättefint!! Jag köper gärna rött till grabben....tyvärr hittar jag inte så mycket då på tjejkläderna sätter dom på så mycket sött så man verkligen ska se att det är tjejkläder. Är så tråkigt att bara köpa gröna/blåa kläder till killar!

• snart tre
    guldplutt skrev 2007-03-30 14:34:17 följande:
    begriper inte hur folk tänker. jag kan klä min dotter i röd overall o mössa i brunt, rosa o orange, o folk gissar ändå på en pojke. inte för att hon ser ut som en pojke, men för att hon inte har ROSA på sig. helt sjukt, tycker jag.
    Ja, det är synnerligen bisarrt hur folk förutsätter att ett visst kön ska ha en viss färg.
Svar på tråden Om du ser en bebis med röd overall...