När kunde ni börja rida igen?
som det står ovan:
När kan man börja rida efter en förlossning?
som det står ovan:
När kan man börja rida efter en förlossning?
Hejsan!
Jag började rida när min son var 4 mån, då kände jag mig stabil i bäckenet o stark igen...och så var jag inte trött längre..och dessutom började han äta ett grötmål, och hoppade då över ett mål amning så han kunde vara hemma med pappa.
Man kan börja tidigare, bara fogarna har gått i hop sig igen och att livmodern, tarmar mm har lagt sig på plats igen.
När du är på efterkontroll hos mvc så kollar de allt allt är på sin plats, då kan du höra med dem när de rekomenderar att rida igen. Börjar man för tidigt så kan man få livmoderframfall, o då kan du nog kyssa hästarna farväl för gott om du får det...o DET vill väl ingen av oss?
Jag som ridit och har egen häst sen 30 år tillbaks och därmed var ganska vältränad i bäckenbotten fick order från min BM att komma på besiktning av knipmusklerna på återbesöket 6 v. efter förlossningen.
Funkar de som de ska så är det fritt fram att börja rida..nu 3 v. efter förlossningen känner jag att jag har en del kniiiiipande att göra..jag har haft ridförbud nästan hela graviditeten så det är lite muskler som fattas..
Livmoderframfall vill man verkligen undvika!!! Men går att åtgärda så man kan rida ändå men det är inget att trakta efter...bättre att vänta nån extra månad då.
Önskar så att jag kunde börja rida efter förlossningen, men min pålle dog för 2 månader sen ;(
Jag satt på min pålle 6 veckor efter förlossning, bara en liten tur när vi skrittade ut... Hade tänkt att vänta till efterkontrollen, men kunde inte hålla mig...
Jag fick stora bristningar i underlivet under förlossningen men det gick utmärkt att sitta i sadeln 6 v efteråt. Var sjukskriven för foglossning de sista veckorna, men det gick utmärkt att ta en lugn tur. Riktigt travarbete är nog inte att rekommendera...
Trava gick förresten inte alls eftersom det gjorde så ont i mina mjölkstinna bröst! En ridkompis som också ammar kör med dubbla sportBH, det e det enda som funkar för henne!
Just det...brösten måste ju oxå kännas...
ps ee; Kände du av dina bristningar länge? Jag har fortfarande känningar efter mer än 3 veckor (23 dagar) och får ont i underlivet när jag gått o stått mycket..Så nu känns det lite avlägset med ridning Fast skritt borde gå om några veckor för det gör inget ont att sitta..
Jag som har en KM pokal att försvara i blandat hoppning o dressyr i slutet på maj!!!
Bristningarna var helt läkta o alla stygnen hade släppt efter 4 veckor, då kände jag ingenting av själva bristningen. Öm o tung i bäckenbotten är jag tyvärr fortfarande (8 veckor) när jag gått o stått mycket... Det är bara att träna knipövningar!
Lycka till i maj, orkar du rida ett dressyrprogram då är jag mucho imponerad!!!
Jag började rida 7 veckor efter förlossningen, då hade jag varit på efterkontrollen, fick en SR vid min förlossning och ville ha bekräftat att allt läkt som det skulle innan jag satt upp igen, annars hade jag nog ridit tidigare.
ps ee: förhoppningen är att kunna försvara titeln men jag tror inte min kropp hinner med tills dess Men hoppas går ju!
Jag sprack mycket och djupt + att jag blev klippt så jag vågade inte innan efterkontrollen som var 2,5 månad efter förlossningen. Hade lite kvar att läka så jag väntade ytterligare ca tre veckor. Skrittade bara i början.
Jag red efter ca 5 veckor, men tog det väldigt lugnt i början..
jag red efter 1 månad, dock hade pållen stått tre månader så det var bara skritt även om det var lite bock också... först efter 4 månader började jag känna arr jag hade kontroll över min kropp igen...
jag började rida kontinueligt (minst två ggr i veckan) efter två veckor, testade att sitta upp redan efter en vecka fast var då för öm i fogen fram.. men jag kunde inte rida i vilka sadlar som helst från början, ej heller kunde jag sitta "emot" utan det blev mest att åka häst och stå i fältsits då man travade och galopperade. efter sex veckor så var allt bra och jag kunde rida precis som vanligt.
jag var tillbaka på hästryggen efter en dryg vecka... först då kunde jag sitta normalt... hehe man var ju något öm i svanskota å så efterförlossningen *skrattar* det var inte helt skönt att sitta på en vanlig stol ett tag efteråt