• Anonym

Någon som kan hjälpa mig?

Är idag 21 år och för fem år sedan skadade jag mig så jag gjorde illa ryggraden, är 5% invalid. Har en lätt sagt så kallad ihoptryckt kota i ländryggen.
    Detta försvårar min vardag, kan inte göra något allt för långa stunder. Har en liten son på 10 månader och jag känner mig väldigt utsliten.

Nåväl skulle kunna berätta mer men hur blir det med jobb sedan? Hur gör jag?
    För under mina praktikveckor med min utbildning på gymnasiet dom tog knäcken på mig, det var hemtjänsten och sjukhuset som usk. Jag vill kunna jobba men jag klarar knappt att kliva ur sängen på morgonen. Men jag kämpar för jag vet att det inte hjälper att ligga kvar.

För förtidpension måste man ha provat på att jobba?

Eller någon som vet något annat?

• Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig?
  • Anonym (oj)

Om du är så illa skadad som du beskriver förstår jag inte varför du har "bara" 5% invaliditet?

Kontakta din läkare så ska h*n hjälpa dig med dessa frågor!

För du ska väl kämpa emot förtidspension när du bara är 21 år!?

• timberhochmandie

Med den sortens skada du har låter det onekligen som om usk-yrket är synnerligen illa valt. (Sorry.) Det är ju ofta gott om tunga lyft inom vården och det kan inte vara helt optimalt med tanke på din skada. Hur är det vid stillasittande? Kan kontorsarbete vara bättre för dig?

FK kommer att undersöka dina möjligheter att jobba med VAD SOM HELST. De struntar i vad du har jobbat med tidigare eller utbildat dig till. Blir man sjukskriven från arbetslöshet så tittar de på arbetsförmågan i förhållande till ALLA jobb som kan tänkas finnas på marknaden.

Du har redan en handläggare på FK, eller? Med tanke på att skadan inte är ny... Har du haft skadan så länge så borde du väl redan ha blivit utredd ordentligt men det låter inte som om du har det..? Vad säger din läkare? Vilka rörelser/arbetsställningar är direkt olämpliga för dig? Har du en läkare som du har förtroende för så kan säkert han/hon hjälpa dig att resonera dig fram till vilken utbildning/yrkesbana som kan vara lämplig. Kände du att du inte ens klarade av APU-perioderna så är det nog inte att tänka på att jobba som USKA tyvärr.

Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig?