• luzorsus

Kaxig lampa från Ikea

har köpt en nyss.En röd med vita flodhästar på....Men varför ska ikea jävlas och ha sådana konstiga upphängsningsanordningar till sina lampor för? De flesta har väl ändå en liten kontakt uppe i taket....till den här lampan så sak man bara ha två lösa sladdar som sticker ut ur taket, vem har det så?........SUCK!

• Svar på tråden Kaxig lampa från Ikea
  • listo

Det är väl ofta så på IKEAS lampor att man får köpa till själva stickproppen som ska sitta i taket?

• luzorsus

fast enligt den här lampan ska man inte ha en stickpropp, man ska ta två sladdar direkt ur taket och koppla till en liten kopplingsdosa som är fastmonterad på lamp-sladden.......sladden går ej att byta ut heller då den sitter fastmonterad i själva lampan.....

• listo

Nej, du kan köpa en stickpropp med tillhörande sladdsnutt (finns på IKEA), och koppla in i den där lilla dosan som ser ut ungefär som en sockerbit eller legobit. Då har du en vanlig stickpropp som du kan sätta in i kontakten i taket.

• luzorsus

fast det är ingen sockerbit............det är en annan mackapär som jag inte ens sett förr. Sockerbit har jag varit med om , köpa en stickpropp, koppla in och vips så funkar det.
    I instrukionen till den här lampan så visar de steg för steg på bilden hur man ska ta lösa sladdar ur taket....koppla in i den här dosan och så ska det funka.........

• listo

aha okej... ja, då ska man nog göra så. Märkligt.

• Nyckelpiga

Men kan du inte köpa en stickpropp och koppla stickproppen till "mackapären" på lampan?

• polaris

luzorsus: Det är en speciell stickpropp som behövs, har själv köpt en lampa på IKEA som enligtmonteringen också visar på lösa trådar som ska kopplas ihop. Min man bara suckade när han såg den och fick fixa lite för att få den klar- tur han är elektriker.

• Jen

De brukar stå skrivet på också att man inte ska göra det själv om man inte är elkunnig... har mer än en gång låtit bli att köpa lampor av just den anledningen...

• luzorsus

polaris: vad är dte för speciell stickpropp? Går det bara att köpa på ikea?

• polaris

luzorsus: Nej, det ska gå att få tag på även på andra ställen, min man lyckades ju och vi har 30 mil till närmsat IKEA så jag tror inte det var där han köpte den. Har tyvärr ingen aning om vad det var för typ men kan fråga honom och inboxa dig när jag vet.

• listo

Men alltså, om man kan koppla in trådarna från taket i den där mackapären, då MÅSTE det ju gå att koppla in trådarna från en vanlig stickpropp också?

Trådarna från taket är ju inte konstiga på något vis?

(säger jag som har funderat på detta en stund...) *S*

• ÄngelBängel

Den där lilla kontakten med en sladdstump och sockerbit använder man just för att slippa ta ner kontakten från taket och sätta ihop sladd mot sladd där.

Jag tror att den finns på de flesta el-, lamp-, COaffärer

Svar på tråden Kaxig lampa från Ikea