• Annamus

Pittoreska öar i Grekland?

Jag har varit till Kreta, Hersonissos. Älskar maten, älskar grekerna, men själva orten var väldigt turistisk. Nu ser man ju i katalogerna om pittoreska öar som ser helt övergivna ut, stränder som är helt öde, och läser om "det genuina" Grekland i mat och kultur.

MEN. Är det verkligen så som det står i katalogerna? Jag vill veta, ni som har varit till grekiska öar, vad är er uppfattning om ön/orten. Kanske har ni bilder? Vi ska ha barn med oss, passar orten barn osv... :)

• Svar på tråden Pittoreska öar i Grekland?
  • Oliwa

Jag kan varmt rekommendera Amorgos!! Dit åker du enklast via Aten och sen färja, alt till Naxos och sen färja. Annars Agistri, dit kan du åka charter.

• Sweethart

Skippa charterkatalogerna och res på egen hand om du vill uppleva "det genuina Grekland". Att resa i Grekland på egen hand är enkelt, även med barn.

Flyg till Aten om ni vill resa i Kykladerna och ex vis till Samos om ni vill resa runt vid Tolvöarna. Sedan luffar ni runt med färjor till de öar som ni vill besöka.

Kolla in www.kalimera.se för mer konkreta tips.

• Mrs  You
    Vi var på ön Samos i somras en liten skit ö faktiskt visst det va jätte fint där men såååå tråkigt fanns ingenting att göra å till råga på det hamnade vi på ett uselt hotell med sur personal...
    Det var vår bröllops resa
    Cool
  • sweetpea

Mrs You: Fast det där är nog ganska individuellt. Beror ju helt på vad man har för förväntningar. På Samos äter man gott, ligger i solen, dricker en öl, hyr en moppe och tuffar runt i byarna - inte så mycket mer. Så är det ju på många ställen i Grekland, om man inte ska åka till storstäder eller till stora turistöar med vattenland och så. Men det måste ni ju ha vetat innan ni for?

• Ronille M

Hej efter att har båtluffat i Grekland två gånger vill jag verkligen rekommendera följande öar:

*Kefalonia: med fiskebyn Fiscardo. Underbar miljö, god mat och trevliga människor. En av mina absoluta favoriter.

* Zakyntos: Finns en del "runaway" platser på ön. Glöm inte att ta en titt på shipwereck och alla fina stränder.

* Ios är en charmig ö.

*

• Ronille M

Nu blev det fel, skulle fortstätta lite till:

* Paros, men funkar endast en vecka. Den är alltför liten.

* Skihatos: Ljuvlig.

* Ithaka, odeysseus hemvist, också en liten ö som man kanske endast kan tillbringa en vecka på.

* Naxos är Ok, men är inte helt förtjust. Det är en jobbig båtresa dit och har en tendens att verkligen storma...

* Sedan finns ju alltid korfu som är ett säkert kort. ( dock förutom all mygg...)

Lycka till!

• emmzan

Min pappa har vart på Egina 4 ggr å fullkomligt ÄLSKAR den ön!

• Climma

Var på bröllopsresa till San torino det var helt perfekt en ganska lugn ö,det fanns lite uteliv också. Det går flyg direkt till denna ö. Det finns lite kulturellt att titta på också.

• iolanthe

Beror väl på vart man åker. T.ex. när vi var på Rhodos så var vi bara i Rhodos stad, men åker man ut på landet till nån liten by så hittar tror jag nog man hitter det "äkta" grekiska där också.

Men annars kan jag bara hålla med Oliwa, åk till Amorgos.

• True

Jag kan tipsa om ***Amorgos*** jag också! Liten ö... finns inte jättemycket att göra... men en häftigt känsla att hyra vespa och åka runt på ön... man får se mycket av det genuina Grekland - och det vita klostret får man inte missa!

***Skitahos*** är ytterligare en ö jag tycker mycket om - fantastiska stränder runt hela ön. När jag var där var den relativt "nytt" resemål - nu är det många som reser dit, vilket kan ha lett till att det kanske är överturistat... men en mycket behaglig och mysig ö!

***Paros*** tycker om denna ö också.

***Naxos*** : lite större... finns nog något där som passar de flesta. Reste ej runt på denna ö... men den verkar trevlig! Det jag såg var fint!

***Zakynthos***: var där för några år sedan. Helt okej... men jag skulle inte resa dit igen. Väldigt överturistad... inget av det genuina Grekland.

• Ronille M

Angående Zakynthos...Det beror helt på vart på ön man åker. Åker man till t.ex Lanangas så är det väldigt turistigt. Men åker man på den östra sidan så är det inte det.

Naxos är fin om man reser söderut till t.ex surfarparadiset mikri vigla. Men kommunikationen är inte det bästa...

• Ciceli

Jag tipsar gärna om pytteön Koufonissi, som ligger i ö-gruppen Kykladerna. Väldigt barnvänlig, promenadavstånd till allt. Underbara stränder.

• For ever

Har varit på Zakynthos i Laganas och jag måste säga att jag tyckte sådär. Det enda roliga var när vi åkte på båt resan och kollade på skeppet som ligger på stranden där var det superfint.

Kefalonia där var vi en dag och där tyckte jag att det var supermysigt ångrade att vi inte hade bokat resan dit

• Trissvinnaren

jag älskade Zakynthos! men det säger jag bara som motvikt på alla tidigare negativa inlägg om denna fina gröna ö, inte för att jag vill påstå att den är särskilt pittoresk och ofördärvad, men jag tror absolut att man kan hitta fina ställen där med...men alla byggnader är ju relativt nybyggda pga den stora jordbävningen på typ 50-talet(?) och det ser ju inte ut som på santorini...men jag tycker att det är ännu finare på Zakynthos! Naturen är så fin...och sköldpaddorna...där kan man snacka om ofördärvat, detta vatten, dessa djur, som levt tillsammans med dinosaurierna en gång i tiden!

Jag tror att man kan finna sina egna smultronställen vart som helst nästan bara man letar...

Vart ni än hamnat så hoppas jag att ni blir nöjda och får en underbar resa!

Svar på tråden Pittoreska öar i Grekland?