• Kreditkort

Recept på god currysås?

Någon som har ett gott recept på currysås? sitter och googlar efter något men hittar inget jag fastnar för, och eftersom alla är så olika, så skulle det vara kul att ha ett recept där någon kan intyga att den är super god.

• Svar på tråden Recept på god currysås?
  • Maggis

Jag gör en väldigt basic currysås; fräser några tsk currypulver i margarin. Sedan i med lite idealmjöl, späder med vatten och matlagningsgrädde. Sedan i med en tärning grönsaksbuljong, aromat och lite svartpeppar. Får puttra. Klart.

Ingen krånglig gourmetvariant men god. Det kan jag intyga.

//Maggis
  • Kreditkort

OKej tack så mycket! Känns mycket lättare att göra ett recept där någon själv intygar att den är god. En bara ta en på google.

• annca

Jag föredrar att blanda kryddor själv, men den såsen passar bäst som grytbas än som sås till typ kokt höns...

Finhacka och fräs en gul lök och hacka några torkade aprikoser och fräs i smör.
    Pressa i en stor vitlöksklyfta och ca 1 tsk pressad ingefära (finns på burk).
    Tillsätt 1 krm spiskummin, ½ krm koriander och två fint hackade chilifrukter.
    Strö över lite (2 tsk ca) idéalmjöl. Häll över en liten burk kokosmjölk och lägg i en kanelstång och låt puttra 10 min. Hacka en halv röd paprika (och tillsätt gärna ett par blad färsk koriander) och låt puttra med ca 10 min.
    Smaka av med salt och ev flytande honung.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Emeraldy

Min pappa gör en grymt god currysås. Jag vet inte exakta receptet, men jag vet att han brukar ha finhackade gröna äpplen i. Mumsigt

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • OhBabylove

Jag hackar äpple och lök, fräser det,pudra med curry, sen slänger jag i en buljongtärning och 5 dl vatten, samt häller i mer curry (smaka av).Kokar upp ett tag och silar sedan av.... Tillbaka med skyn i kastrullen och häller på med grädde, reder av med antingen med potatismjöl+vatten el blandning av smör+mjöl, vilket som.... Smaka av med ev peppar, salt, chilipulver och curry...
    Detta brukar jag hälla över skivad och stekt fläskfilé el kyckling!

• isisisis

Jag kör också den gamla hederliga varianten.
    Fräser margarin,finhackad lök och några teskedar curry,häller på lite vetemjöl reder till en klump.
    På med mölk,lite i taget och vispa utav bara den!
    Ofta kör jag med mixern så såsen blir slät och fin.
    Kryddar med salt och peppar.

• Kreditkort

Tack så jätte mycket för era recept. ska börja med maten nu!
    Jag tänkte prova ohbabylove recept. Men är det okej om jag sparar era andras?

• OhBabylove

Gud vad smickrande Smaklig spis!!!!
    Glad påsk

• Kreditkort

ska hälsa från sambon att den var super god!

Svar på tråden Recept på god currysås?