• babyfamily

ändras ögonfärg?

alla barn föds med blå men om den får bruna hur länge kan de ändras..kan de fortfarande ändras vid 5 månader om de fortfarande är knallblå?

• Svar på tråden ändras ögonfärg?
  • Gravid18

ögonfärgen ändrar upp till barnet är 1 år

Jenna kom till oss den 2 mars 2007
  • annso84

jag har hört att ögonfärgen dom föds med kan ändras

• Snubbelfot

Troligen inte, men jag har för mig att det är runt 6 mån som barnet garanterat har "sin" ögonfärg...mne jag är inte helt 100.

• Nyfiken gul

alla barn föds INTE med blå ögon..... en myt....

Däremot kan färgen ändras - det är sant!

Min älsta son föddes med knallblå ögon och behöll sin blåa färg - är nu 9 år

Min yngsta föddes med nötbruna ögon - dom förblev bruna... är nu 6 år

• Hannah76

Alla föds inte med blå ögon. Ögonfärgen kan ändras hela livet, men vid tvåårs ålder så har man fått "sin" färg.

• komp

Den kan ändras,mina söner hade knallblåa när de föddes.
    Äldsta som snart är 7 har nu gröna,den andra är 4 och dom håller oxå på att bli gröna.

• AnneSophie

Vid ungefär 1 år brukar man kunna se barnets slutliga färg, då brukar det mer handla om att nyansen kanske ändras (från ljusblå till mörkblå eller chokladbruna till mörkbruna eller liknande).
    Men ögonfärgen kan tydligen förändras hela livet, fast igen bara vad gäller nyanser.

Akut blodbrist i Sverige. Ge blod och rädda liv: www.geblod.nu
  • komp

Det stämmer INTE alls att de har SIN färg när de är i en viss ålder

• nda

Min systerson ändrade färg från blåa till bruna i 6-7års åldern så det kan hända även senare i livet men jag tror inte att det är så vanligt att man ändrar så sent.

Mamma till Freja-Lo och lilla räkan i magen (BF 8/6-07)
  • AnneSophie

Läste precis lite mer och hittade en text på en amerikansk sida där det står att ögonfärgen kan förändras om man är sjuk eller stressad, båda till mörkare eller ljusare. Man vet inte exakt varför mer än att det har skett en förändring av distributionen av melanin eller lipofuscin till irisen.
    Intressant!

Akut blodbrist i Sverige. Ge blod och rädda liv: www.geblod.nu
  • Förhoppningar

Man kan göra sk irisdiagnosticering för att kunna hitta orsaken till div krämpor. Det är alternativmedicinsk diagnosticering. Färg och mönster i ögonen avslöjar hur vi mår. Så visst kan ögonfärg förändras i vuxen ålder. Fast kanske inte byta från blå till brun. Mer ändra nyans, bli melerade osv.
    Själv har jag blå ögon med en ljusbrun/orange ring runt pupillen. Den där ringen visar mina problem med mag, tarmkanalen.

• Sencha

Min sambo blir mer grönögd när han är kär/nyförälskad

• Förhoppningar

Sencha; he he he. Så då är det ingen idé att försöka ljuga om en liten förälskelse för hans del. Intressant!

• emmani

Barn föds som regel med mörkblå ögon i ngt obestämd nyans.
    Så småningom framträder den slutliga ögonfärgen mer och mer.
    De barn som blir brunögda brukar ha Mycket mörka ögon vid födseln
    men ändå iblåaktig nyans. Kikar man från sidan in i ögonen på
    ett nyfött barn kan man ofta urskilja om det finns nyanser i ögonen som går i brunt eller grönt. Brukar oxå gå att se om ögonen blir mörkare eller ljusare blå.

• Sencha

Ja, alltså, jag minns att hans ögon var påtagligt illgröna i början. Och han sa själv då, någon gång i början, att de blir det när han är kär

Jätteintressant, faktiskt.

• desire

mina går från gråblå till isblå när jag är förbannad

• nda

Förhoppningar- Intressant, min pappa har en brun/orange ring också i sina annars gröna ögon och han har en jobbig tarmsjukdom...

Mamma till Freja-Lo och lilla räkan i magen (BF 8/6-07)
  • Förhoppningar

nda; sedär ja. Inte går det att döjla varken sjukdomar en kärlek. Ögonen avslöjar oss!!

• sosso82

Min son föddes med blåa ögon, vid fem månader var dem helt gröna o nu åtta månader är dem bruna. Tror dem stannar där! Så visst kan färgen ändras.

Svar på tråden ändras ögonfärg?