• Charline82

Vaselin på bröstvårtorna? Annan kräm?

Hejsan! Mina bröstvårtor har alltid varit såriga. De svider eller kliar inte men det är som om det är bröstmjölk som har stelnat på bröstvårtorna och blivit små vita klumpar. Jag vet inte vad det beror på. Jag var hos en hudläkare i veckan och han sa att jag skulle s,örja in bröstvårtorna med nån kräm, ex. vaselin. Men nu frågar jag er: Är det bra? Jag läste på burken att det innehåller nåt Petroleum. Tänk om det är nåt giftigt ämne som tränger in i brösten och på lång sikt kan skada tex bröstmjölken. Kan man använda krämen Canoderm som är mot torr hud? Jag hade nån kräm som hette Propyderm men min sambo köpte hem Canoderm. Är det samma kräm? Det står iaf på burkarna att det är mott torr hud. Hade kanske varit hälsosammare att ta nån kräm med naturläkemedel i, typ örter eller olivolja...??? Nån som kan ge svar och/eller har tips till mig? Vänligen skriv ett svar på detta inlägg. Tack och kram!

• Svar på tråden Vaselin på bröstvårtorna? Annan kräm?
  • Linda 23

Det finns något som heter bröstvårtskräm på apoteket. Prova den

• Charline82

Okej, vad heter den bröstvårtskrämen? Så det går inte lika bra att smörja in dom med vaselin då? Det kanske inte är lika nyttigt...?

• spacebeare

bm tipsa mig om jelonet som är typ en kompress med salva på som du har innanför ammningsinlägget funka fint för mig!

• Zuzanna

jag tror att den där brösvårtskrämen heter "bröstvårtskräm/salva" kort o gott! Sen finns det en salva som heter "bepanthen" i apoteket som är också för såriga bröstvårtor, och den är SUPER bra, den behöver inte tvättas bort innan man ammar,så den är garanterad riskfritt! Skulle rekommendera den..den kan man använda till blöjeksem o massa annat också.

• Snubbelfot

Purelane...bättre salva får man leta efter...finns bla på babyland...den behöver inte heller tvättas bort innan man ammmar

• Charline82

Men hörni, jag ammar inte än. Jag är i vecka 18 och min bröstmjölk har inte kommit igång än. Men jag har ändå vita klumpar i bröstvårtorna. Går det bra med bröstvårtskräm ändå trots att jag inte ammar?

• Zuzanna

javisst! och med bepanthen också..
    Men annars låter det att dom vita klumpar är "bara" råmjölk som läcker och torkar fast, så det kanske går att torka bort med. tex babyolja? o sen smörja om man känner för det..

• Charline82

Nej, jag tror inte att det kan vara råmjölk därför att jag har alltid haft dessa små, vita klumpar på bröstvårtorna, dvs även många år innan jag blev gravid. Läkaren sa att jag kunde ta vaselin och smörja in dem med men det är nog inte lika skonsamt för brösten. Läkaren visste kanske inte att det finns bröstvårtskräm...

• Zuzanna

men prova att föra som läkaren sa, han/hon skulle väl inte rekommendera något som är farligt eller hur?

• MammasÄlsklingar

Bephanthen är skiiit bra

• Korpan

Salva på ringblomma, bivax och veg olja är anticeptiskt, mjukgörande och giftfritt. Kolla din häsokost om de har någon. Jättebra mot självsprickor odyl.

• tezzziz

det går bra at använda vaselin gjore jag i hela min första grav men med andra grav hittade jag bröstvårtskrämen den är inte lika fet som vasselin men båda funkar bra:)smörj på:)

Svar på tråden Vaselin på bröstvårtorna? Annan kräm?