• Baby July

Hur gör ni med light-läsk under graviditet?

Undrar hur ni andra gravida gör när det gäller light-läsk...dricker ni det eller låter ni bli och kör läsk med socker i??? Själv har jag dragit ner rejält överhuvudtaget med läsk men jag varvar de båda sorterna de gånger jag dricker läsk. Skulle helst vilja dricka light hela dagarna för det är ju så gott...

• Svar på tråden Hur gör ni med light-läsk under graviditet?
  • Fille Fjonkan

Jag undvek lightdrycker, men det hände att jag tuggade sockerfritt tuggummi...

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • camave

jag drack light under hela min graviditet.....
    råder ju olika meningar om det men finns inga studier som visar på att det skulle vara farligt.....
    jag läset runt lite på nätet bland annat livsmedelsverket och gravid sajter.... men ingen stanns står det att man inte kan dricka det

Var tar tiden vägen? Flisan är 5 månader.......
  • emlanpemlan

sägs att läsk överhuvudtaget inte är bra i graviditet??? Kolsyran ger trög mage??

(¯`°?.¸ ♥ TvåSomVillBliTre ♥ ¸.?°´¯)
  • Mizzz

Enligt livsmedelsverket är det OK att dricka. Så jag har druckit ett par gånger.. Fast jag dricker inte läsk så ofta..

Jag har lilla Linus i magen
  • kerstin71

Är helt beroende av det normalt sett, men har inte alls haft lika stort sug nu under graviditeten förrän nu i slutfasen, är i v.35+2.

Eftersom jag haft höga värden på glykostestet hos BM med alla tre barnen så ska jag ju undvika socker så mycket som möjligt så godis,kakor etc går ju bort. Men blir en halvliter coca light ett par ggr/v.

Kram Anna

stolt mamma till Linus 03, Markus 06 och bebben BF maj 07
  • Cassiopeja

jag undvek allt med aspartam, men var inte helt rabiat... tog väl en läkerol eller så emellanåt.

har kompisar som är kemister och som berättat att aspartamet lagras i kroppen, det bryts inte ner... och att de i vissa (dock extremt sällsynta) fall kan leda till att barnet blir överkänsligt mot konstgjorda sötningsmedel eller i värsta fall får hjärnskador. det är sant att det inte finns några helt otvetydiga studier som visar detta och man får väl göra som man vill och känner. nån cola light då eller då är säkert ingen större fara, men jag skulle nog akta mig för att överkonsumera...

det smakar ju inte ens gott!Fundersam

sen är det ju andra nackdelar med konstgjorda sötningsmedel... man lurar ju kroppen att tro att den får socker vilket leder till att man äter mer än vad man annars skulle ha gjort. det är därför man blir fet av lightprodukter...

nä, måttfullhet med vanligt socker, det är mer min melodi. antingen jag är gravid eller ej.

Maria & Eira 060115
  • Mizzz

så här säger slv:

Kan man dricka aspartamsötad läsk när man är gravid?
    Ja. Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Dessa aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost.

Aspartam bryts ned i magsäckens sura miljö och omsätts i kroppen som andra proteiner/aminosyror.

Märt väl att cola light inte innehåller aspartam längre...

• Cassiopeja

Lillisen: nä, men andra konstgjorda sötningsmedel...

Maria & Eira 060115
  • Mizzz
    Cassiopeja skrev 2007-03-31 16:28:22 följande:
    Lillisen: nä, men andra konstgjorda sötningsmedel...Maria & Eira 060115
    Om det var just att cola-light inte innehöl aspatam längre du svarade på.. SÅ var det det jag mena, att det innehåller sukralos, detta ska (enligt slv) bara passera kroppen utan att överhuvudtaget tas upp av kroppen. Men det finns delade meningar så där kan man väl vara mer försiktig om man vill.. Dock är man väl mer oroad över att de sukralos man kissar ut är farligt för miljön (indirekt farligt för oss) än för oss människor...
  • icf

Personligen så skulle jag aldrig äta eller dricka light produkter. Jag anammar inte Anna Skipper men mycket verkar vettigt. Själv så förekomm det ingen micro när jag växte upp. Min far sa att man blir självlysande. Det har präglat mig samt att lätt produker inte heller fanns i vårt hem. Smakar typ skit sa far.Jag kan inte minnas att det var särskillt många med allergier när jag var liten. Jag är född-68 .Om man stötte på någon så så var det konstigt och lite dramatiskt. I dag är det tok vanligt. Var och varannan unge är allergisk. Min man kommer i från Västindien och där finns det knappt födoämnes allergier eller annat.Jag tror helt klart att problemet många gånger beror på kosten. Naturligtvis så finns det undantag där det genetiska spelar in.

• Finbus

Jag dricker inte ligth-läsk nu. Drack däremot innan, var beroende av light-cola när det var aspartam i den. Tyckte den blev sötsliskig med sukralos, så då blev jag av med det begäret

Har druckit en halv 33 cl vanlig cola när jag hade ont i huvudet men försöker undvika läsk och syntetiska saker. Blir dock nog pommes till kvällsmat.

• S  S

Min bm rådde mig att utesluta allt vad sockerfritt heter, så jag har undvikit det. Är i v 32+6

Snart snart kommer det en liten tjej
  • Barnängen

Sukralos verkar farligt, det är nog inte så bra när man är gravid.

• Baby July

Tack alla mammor/blivande mammor för alla svar! Jag skall ta mig ett glas light-läsk nu till middagen faktiskt - det blir oxfilé ugnsrostade rotsaker, mums! Egentligen så är det väl med light-läsk som med allt annat - lagom är bäst!

Må fortsatt gott allesammans!

• Mizzz
    Baby July skrev 2007-03-31 17:33:51 följande:
    Tack alla mammor/blivande mammor för alla svar! Jag skall ta mig ett glas light-läsk nu till middagen faktiskt - det blir oxfilé ugnsrostade rotsaker, mums! Egentligen så är det väl med light-läsk som med allt annat - lagom är bäst!Må fortsatt gott allesammans!
    Ja precis

Tror dessutom att det finns andra ämnen i läsk som är minst om inte mer "farliga" än sötningsmedel.
  • BimBim o Knorrans Mamma

Jag har druckit 1-2 liter av ica`s cola light DAGLIGEN hela graviditeten. Visste inte ens att det kunde va farligt....

(¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 40 ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Hur gör ni med light-läsk under graviditet?