• Anonym (undrar)

betala hemma

Min bonusson (20år) bor kvar VV hemma han har fått jobb och kommer att tjäna så pass bra.
    Kan vi begära honom att betala lite?

• Svar på tråden betala hemma
  • fiffiluran

klart ni kan, annars kommer han stanna i evighet!

• Severus

Finns nån schablon på hur mycket de ska betala hemma när de har inkomst.
    Konsumentverket tror jag har näsrmare siffror på sånt.
    Självklart ska han betala!!

• skorpionen80

Nä, låt honom spara ihop pengar tills han flyttar hemifrån istället. Det är så pass mycket man måste ha första gången...

• fiffiluran

av egen erfarenhet.. inte många som sparar pengar, utan lever la dolce vita istället

• Anonym (gud ja)

Självklart ska han betala hemma, om man inte låter barnen göra det gör man dom en björntjänst. Då lär dom sig inte att det kostar att bo själv...

Vet en av mina barndomskompisar som fått allt hon pekat på å aldrig behövt betala hemma. Hon e 30 idag å klarar sig inte utan sina föräldrar trots att hon har högre lön än dom flesta.

• Fru N07

Tycker absolut att han ska betala hemma.Jag började jobba direkt efter 9:an & fick börja betala hemma direkt.

• Pilla 77

Jag skulle inte be barnen att betala för sej hemma så länge jag inte var tvungen. Bättre att de får sätta undan pengar som dom kan använda till något vettigt tex en lägenhet eller delbetalning till en sådan.

• Micke Geting

För mig är det självklart att den dagen man får en fast inkomst så betalar man för sig. Sedan behöver inte summan täcka den egentliga kostnaden, utan kan vara mer ab symbolisk karaktär, men jag tror att det är viktigt för att ungdomar ska förstå att man inte får någonting gratis.

Jag hade gjort så här.

1. Begär en viss lite lägre summa och kom överens om at den gäller i två år.
    2. Har han inte flyttat hemifrån efter 2 år och har fortsatt fast inkomst, höj till den verkliga kostnaden.

Svar på tråden betala hemma