• Anonym (undrar)

betala hemma

Min bonusson (20år) bor kvar VV hemma han har fått jobb och kommer att tjäna så pass bra.
    Kan vi begära honom att betala lite?

• Svar på tråden betala hemma
  • Löööv

Ja, klart en 20åring med jobb ska betala hemma .

• skorpionen80

(gud ja)
    Ja, självklart! Och alla är ju likadana!
    Jag jobbade när jag bodde hemma och lyckades spara ihop >30 000 tills jag flyttade hemifrån. Dessa pengar kom väl till pass när jag sedan började plugga! Om jag hade varit tvungen att betala hemma hade jag inte lyckats samla ihop mycket alls, och då hade det definitivt dröjt längre innan jag kunnat flytta!

Man får lära barnen lite vett istället, så de inte slösar bort allt. Fastän man ger dem det de vill ha så kan man lära dem att värdesätta pengar ;)

• Anonym

Jag har en kollega på jobbet som bor hemma hos sina föräldrar och sin bror. Åldern på dessa två är 40+. Så går det när man inte kräver att sina barn ska betala för sig...

• latherese

jag skulle inte be mitt barn betala.
    jag flyttade hemifrån i augusti förra året och jag hade då bott hemma och jobbat heltid i nästan 2 år. jag betalade inget hemma förutom "mina" saker, som t.ex. smink, schampo, tandborste, kläder o.s.v. mina föräldrar visste att jag skulle plugga och de visste även att jag sparade rätt mycket varje månad så dom ville hellre att jag skulle ha pengarna kvar när jag skulle börja plugga. så skulle jag nog också resonera.

sedan vet jag även en som fick betala hemma men hans föräldrar sparade pengarna åt honom utan att han visste om det, så när han skulle slytta hemifrån fick han tillbaka alla pengar de sparat åt honom som han betalat i "hyra". ganska smart

• Anonym (undrar)

O men hur mycket är lagom att betala när han bara kommer VV?

• Micke Geting

Missade det där med VV, så dels tycker jag att det genast blir mycket svårare, sedan beror det på hur mycket han tjänar.

Han kanske redan betalar hos den andre föräldern? Då kan man knappast lasta honom med ytterligare utgift, det är ju knappast han som valt att bo VV.

• Helle76

Jag kan ju anse att han isåfall ska betala hälften av 3700 kronor till er och hälften till den andre. För självklart ska han betala för sig.

• Anonym

Självklart ska man betala hemma om man har egen inkomst!

Bara för att föräldrarna inte får något mer barnbidrag betyder inte det att barnet inte kostar dem något.
    Som flera har påpekat har Konsumentverket en schablon på hur mycket det kostar, oc bor han hos er bara halva tiden låter det rimligt att betala halva det beloppet. Utöver det borde det vara självklart att man hjälper till med städning, handla och liknande som alla andra vuxna i hushållet.

Vill man vara jättejättesnäll kan man kräva en symbolisk summa istället, men om grabben har en någorlunda bra lön tycker inte jag att det finns någon anledning. Hellre hade jag som förälder (om jag hade haft råd) sparat undan en del av hans betalningar för att ge som en slags gåva den dagen han äntligen flyttar hemifrån.

• Tessideluxe

Sonen är vuxen. Han pluggar inte. Han jobbar och ska därmed betala hemma. Om han inte gillar det får han väl flytta hemifrån!
    En 20-årig kille äter ganska mycket och han använder internet, telefon och tv precis lika mycket, om inte mer, än resten av familjen. Varför ska föräldrarna betala det när han har en egen inkomst?

Nä, låt honom betala 1500 i mån tycker jag låter bra för vv.

• HaJoMi

Låt honom betala så mycket du "kan med". Om du sedan inte behöver använda alla pengarna till boende och hushåll kan du ju sätta in de på ett konto som han får tillbaka när han väl flyttar

• Anonym (ll)

Svårt det där. Jag har alltid tänkt att "självklart ska barnet betala när det är gammalt nog o har inkomst" men samtidigt, det är ju ett jättebra tillfälle att låta barnet spara ihop lite.

Men det får vara nån måtta på det. En bekant hade son hemmaboende till ca 25 års ålder. Hon var alltid på plats hemma för att laga alla hans måltider och inhandlade allt han bad om. Hon beklagade sig ibland att det faktiskt blev dyrt med all mat han skulle ha samt att det var jobbigt att passa hans tider. När jag sa att han faktiskt kunde laga sin mat själv, så viftade hon bort det och tyckte det skulle kännas fel. Jag tycker det känns fel att en 25-åring inte kan laga sin egen mat samt inte har någon som helst uppfattning om vad något, utom hans svindyra märkeskläder, kostar.

• Anonym (undrar)

Ok 1500kr låter det ganska rimligt summa, han duschar juh varjedag,äter 3x/dan (frukost, lunch med sej, middag ), tel, internet m fl....

• Indianica

Absolut! Jag kan tycka dte är småtaskigt att INTE göra det. Det man då lär barnet är att det kostar ingenting att leva, man behöver aldrig lära sig hantera hyra, räkningar etc och rätta mun efter matsäck.

1500 kr per månad är ju otroligt billigt leverne.

Sedan tycker jag ni ska se till att han sparar lite av sin lön. Min mans kusin har bott hemma i 4 år nu och jobbar och betalar inget hemma och tänk vad lätt hon kunnat köpa en bostad eller ta körkort om hon sparat 10 000 per månad eller iaf 4-5000 kr...men idag shoppas det kläder, festas och annat och hon blir nog hemma ett bra tag till...för "hon har inga pengar"

• latherese

men herregud, tror ni inte att en 20-åring ändå fattar att det kostar pengar att bo??
    så ni tycker inte att det är ett ypperligt tillfälle att spara pengar till t.ex. framtida studier, så man slipper ta studielån (om nu föräldrarna ha råd att inte ta "hyra")?
    men sen, om personen i fråga inte sparar pengarna utan bara slösar dom på en massa onödigt, då kanske man ska låta dem betala.

• Anonym (B.A)

Om han bor växelvist så är det kanske bra att diskutera med den andre föräldern och gemensamt komma fram till hur ni ska göra så att samma regler gäller på båda ställena.

Jag skulle definitivt låta ett vuxet barn som arbetar och bor hemma få betala för sig. Jag skulle använda konsumentverkets schablonbelopp om vad som är lämpligt att betala hemma för ett vuxet barn, för en ung man ligger summan på 3.650 kr per månad. Eftersom han bor växelvist är det väl lämpligt att han då betalar halva summan till vardera förälder.

Sedan skulle jag gärna önska att jag kunde bidra till mitt barns framtid genom att komma överens om att spara de pengarna och ge tillbaka dem när han flyttar hemifrån som ett litet startbidrag (om jag hade den ekonomiska möjligheten).

• Anonym (Villis)

Självklart ska han betala för sig hemma när han nu har arbete och tjänar bra.

Min man har också en son på 20 år som bor hos vv och har nu ett heltidsarbete och då har vi kommit överens om att han ska betala 1200 kr/mån hos oss och även samma belopp hos sin mor/mån.

Jag tycker att man ska betala en liten summa hemma när man har arbete. Men att man ändå kan spara undan också.

Jag har en bekants son som får betala 4200 kr/mån hemma. Han är också 20 år. I beloppet är inte något mer inräknat än det som vi har med också.

Vi har räknat med boende, frukost, lunch (matlåda till jobbet), middag, hygienartiklar som tvål, dusch/schampo m.m.

• Anonym

När min son som snart är 20 år har gått ur skolan och hittat jobb kommer han att få betala hemma. Tror att det blir
    ca 2-3000:-/månad. Dessa pengar har jag tänkt sätta undan för att hjälpa honom när han flyttar hemifrån. Detta för att jag är rädd att han kanske inte klarar att spara på egen hand och då har jag på detta sätt fixat ett litet startkapital till möbler mm åt honom.

Svar på tråden betala hemma