• Anonym (Funde­rsam)
    Äldre 31 Mar 19:54
    20398 visningar
    10 svar
    10
    20398

    Fluoxetin och alkohol

    Jag skall på min arbetskompis 40års fest om en vecka, och skulle vilja festa som alla de andra. Jag har ätit sen 2 månader fluoxetin (minsta dosen) och funderar om det är ok att dricka alkohol?

    En annan fråga; jag lider av panikångest. Känner iofs mig nu bättre men är rädd för krabbisdagen (ifall det är ok alltså att dricka ), eftersom min ångest då kan bli lite sämre..hjärtat börjar slå hårt redan bara av det att jag har vakat. Jag blir sedan så rädd att nåt händer. Mitt hjärta är helt ok, jag har inget fel, men jag tror inte på läkarna. Kan alltså detta vara farligt? Jag dricker ytterst sällan! Nu har jag bara en lust att släppa av lite, för jag och min man har inte varit nånstans på 2 år (har ett litet barn).

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Fluoxetin och alkohol
  • Niccis­en
    Äldre 1 Apr 16:13
    #1

    Jag skulle inte rekommendera att dricka alkohol i samband med Fluoxetin. Jag har själv ätit de, (åt de i 3 månader). Det står i läkemedelsinformationen att man inte ska blanda alkohol och Fluoxetin, men det står inte varför. I alla fall, jag provade att dricka alkohol, men drack inte alls mycket, bara ett halvt glas rödvin. Men man kunde ha trott att jag druckit 1-2 flaskor! Det är nämligen så att både alkoholen och Fluoxetinet bryts ner i levern. Levern klarar inte av att bryta ner båda samtidigt vilket innebär att det ena får förhöjd verkan, antingen alkoholen eller Fluoxetinet. Inte så mysigt kan jag säga!

  • Äldre 1 Apr 17:47
    #2

    Jag tror att det är väldigt individuellt. Visst har niccisen lite rätt för man ska inte dricka alkohol tillsammans med läkemedel. MEN jag tror att det är en rekomendation.

    Jag har ätit fluoxetin i lite mer än 1 år, innan har jag provat typ 7 andra sorter som inte fungerade. Denna gång funkar det =D beror väl iofs mkt på att jag sköter den bättre än förut! Jag dricker inte ofta. Jag är inte en sån som dricker vin varje helg men när man ska på fest så gillar jag att dricka lite för att slappna av. Jag kan dricka en flaska vin på en kväll, alltså precis som vanligt utan att jag märker några konstigheter. Däremot får jag ju starkare bakfylleångest än vanligt. Därför dricker jag inte så ofta eftersom jag inte tycker det är värt det.

    Mitt råd är att ta ett par glas vin hemma, en vanlig lördag så att du vet hur du reagerar och hur det blir dagen efter. Det kanske inte är värt att dricka om du blir alldeles för dålig i psyket dagen efter.

    Du kanske kan satsa på mosserande vin och spä ut det med sockerdricka.

  • Anonym (oj då)
    Äldre 1 Apr 18:35
    #3

    Vart står det? Hittade inte i min läkemedelsinformation! Jag drack igår och fick biverkningar så att jag inte kunde svälja (hur sjukt det nu låter). Det är ju ingen varningstriangel på asken...

  • Äldre 1 Apr 21:44
    #4

    Mitt råd är att absolut inte dricka alkohol alls.
    Alkohol triggar igång panikångest nämligen.
    I kombination med antidepressiva är alkohol absolut inte bra.

    OM man nu måste dricka något i alkoholväg, bör man se till att man inte tagit
    en antidepressiv medicin MINST  8 timmar innan eller efter.
    Det är rådet jag fick av min psykiatriker.

    Biverkningarna man kan få av antidepressiva förhöjs vid intag av alkohol.
    Till o med ytterst sällsynta biverkningar kan komma att visa sig då, som man
    inte skulle fått om man inte drack.

    Mitt råd är att hålla sig borta från alkohol helt o hållet.
    Då slipper man ångesten man kan få av just det ATT man druckit, vilket ju gör
    att man får dubbel ångest s.a.s.

    Man kan faktiskt ha kul o slappna av även UTAN alkohol.

  • Äldre 1 Apr 21:46
    #5

    Precis som Niccisen skriver, är det levern som tar stryk.
    Man kan faktiskt få leverinflammation och HEPATIT om det vill sig riktigt illa.
    Det kan man faktiskt få bara av att ta Alvedon och ha druckit alkohol några timmar innan.

    Vet av egen erfarenhet och det var inte kul kan jag säga.
    Var sjuk i två år.
    Sedan dess klarar inte levern av starkare mediciner osv osv osv

    Var mkt försiktig.

  • Anonym
    Äldre 1 Apr 21:54
    #6

    Jag har ätit antidepressiva mediciner i ca 15 år. Har druckit många gånger under dessa år, även då att jag äter dessa mediciner.

    Självklart är det inte bra att dricka om du mår väldigt dåligt psykiskt, men det är ju inte bra att dricka alkohol alls i det läget. Då kan effekten bli väldigt fel, tex. svår ångest. 

    Men det är inte "farligt" att dricka alkohol, men det kan vara mindre bra om man mår väldigt dåligt vid det tillfället.

    Gå ut och roa dig, och drick med måtta. Det är mitt råd till dig TS.

  • Anonym
    Äldre 1 Apr 21:57
    #7
    Anonym skrev 2007-04-01 21:54:20 följande:
    Jag har ätit antidepressiva mediciner i ca 15 år. Har druckit många gånger under dessa år, även då att jag äter dessa mediciner. Självklart är det inte bra att dricka om du mår väldigt dåligt psykiskt, men det är ju inte bra att dricka alkohol alls i det läget. Då kan effekten bli väldigt fel, tex. svår ångest. Men det är inte "farligt" att dricka alkohol, men det kan vara mindre bra om man mår väldigt dåligt vid det tillfället.Gå ut och roa dig, och drick med måtta. Det är mitt råd till dig TS.
    Du skriver " Men det är inte "farligt" att dricka alkohol....... "
    Nähä..... så när man till o med kan få leverinflammation och/eller psykos..... tycker du att det inte är farligt...?
    Man tar sig för pannan....
  • Äldre 1 Apr 22:00
    #8

    Under mina 5 år på fluoxetin så drack då jag..
    Kände ingen skillnad..
    Nu drikcer jag iofs int esåå ofta men ett par tre gånger per år i allafall..

  • Niccis­en
    Äldre 2 Apr 09:06
    #9

    Det är väl så att medicinerna påverkar alla olika. Men om jag inte minns helt fel så är väl svårt att svälja en biverkning på Fluoxetinet?

    Jag säger inte att det garanterat går illa för att man dricker alkohol med tabletterna. Bara att det KAN göra det. Och sen får man väl själv testa om man tycker det är värt risken. Kan säga att jag höll mig till alkoholfritt rödvin efter den gången.
    Men allt är ju individuellt.

  • Anonym
    Äldre 4 Apr 15:21
    #10

    jag åt det å drack ibland..märkte ingen direkt skillnad

Svar på tråden Fluoxetin och alkohol